Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta!


saffecool
 Share

Recommended Posts

Förklaringen jag fick av min framtida lärarinna var att det är matte som innehåller mer logiskt tänkande, "rolig matte". Du skulle inte kunna förkalra lite mer ingående?

Kursen innehåller bland annat mängdlära, satslogik, räkna med olika baser, talföljder. Man räknar inte så mycket, utan som du säger, använder sitt logiska tänkande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man få en måleri-utbildning utan att gå gymnasie?

Jag har alltid varit intresserad av måleri och sån, men inte tillräckligt. Nu har jag kommit fram till att jag behöver dra in en hel del pengar gärna måla!

gud jag är värkligen sämst på att förklara.

HUR KAN MAN BLI MÅLARE?

Målare som i måla hus?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan väl vilken tränad apa som helst göra. Tvivlar starkt på att man behöver gymnasieutbildning för det. Intressant karriärsval förresten.

Nu ska vi inte måla fan på väggen, http://www.malare.nu tipsar om en treårig gymnasieutbildning innom bygg... krävs nog mer kunskap än att bara köpa lite färg och kasta på en vägg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Isf ska du söka till diverse kyrkor, dom har ofta staket att måla :lol:

Vi har 804 m2 att måla vi ;)

Tack för tipset!

Jag ska försöka kontakta nån målerifirma och höra med dom tror jag. känns bäst att prata med proffsen! ;)

..Eller så kan jag kolla med lärarna, kom på att jag kommar gå i samma "hus" som bygg eleverna!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åååh, tack : )

Så det är ingen matte whatsoever? Fifan vad tur för mig isåfall : P

Edit; Jo justdet. Jag frågade tidigare efter vilka program man BÖRJAR med när man skapar spel. Alltså dom lite mindre avancerade programmen.

Gärna dom jag troligtvis kommer använda på gymnasiet

Matte är ungefär en sidedish med programering.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, känns som att måla väggar kräver lika mycket kunskap och intelligens som att moppa golv .. men vad vet jag?

Det är mycket förbehandling på väggarna, som att ex. tvätta av dem med armoniak innan man börjar färga så... du är väl inte så många stenkast bort. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, som att moppa golv är det inte, är det rent träd så bör man grunda det först, sen måla, är det nåt som ska målas som redan är målat så ska man först ta bort allt färg, sen det som sitter kvar får man tvätta med högtryck+målartvätt, sen om det blir färgrent får man stryka träolja på det och sen börja måla. Allt helst 2 gånger. Men man kan ju använda roller istället för pensel o då blir det ju lite mer likt golvmoppning dock.

En tidskrävande och mycket tråkig procedur.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh, du är grym - Tack! Tänker mig någon form av "light bending module" som sitter implanterad i hjältens rustning som kan aktiveras, och aktiverar en tillfällig 'osynlighet'... Åh, det här kommer bli coolt :lol: Får en sån där lätt rysning i skrevet jag brukar få när inspiration flödar.

Vetenskapligt post-nutidstema är sjukt grymt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- Heal. Hjälten ska kunna fungera som support-gubbe till sina trupper, och heala (ge dem mer liv) dem, men jag kommer inte på någon riktigt bra, någotsånär trovärdig lösning. En förklaring skulle kunna vara att han injicerar något ämne i trupperna som får deras celler att regenerera väldigt snabbt, men vad skulle det kunna vara för ämne? En annan lösning skulle kunna vara någon form av nanomaterial, ett slags nanoplåster, som hjälten applicerar på trupperna som växer fast i huden, och stoppar blödningar/sår (och ger dem mer liv, typ)

Gubbarna skulle kunna äta något som ökar celltillväxten till exempel? Dock blir själva suportgubben onödig när alla andra kan äta denna sak.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man få en måleri-utbildning utan att gå gymnasie?

Jag har alltid varit intresserad av måleri och sån, men inte tillräckligt. Nu har jag kommit fram till att jag behöver dra in en hel del pengar gärna måla!

gud jag är värkligen sämst på att förklara.

HUR KAN MAN BLI MÅLARE?

För att bli målare måste du gå något program som är inriktat på måleri.

Där får du lära dig målar tekniker och saker som kommer vara viktigt längre fram i livet som målare.

Du får också lära dig om färger och hur man blandar färg. Så det är inte bara köpa färg och kasta upp som många här tror.

Sen efter 3år i gymnasiet så får du gå lärling i 3 år till.

Vet inte hur många antal timmar det är man ska jobba, men det behövs ganska många för att bli fullt utbildad.

Du får timlön under åren som lärling, har en kompis som tjänar ca 100 kr timmen.

Finns dom som lyckats bli lärling direkt, utan någon gymnasietid.

Men vill du kunna saker och vara bra på det du gör så sök in till målar linje.

Själv börjar jag plugga till målare nu i höst :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gäst
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...