Jump to content

Alan Wake


Ebeeto
 Share

Recommended Posts

Det är så gulligt när ni försöker se kunniga ut.

Om du tänker efter så är det dagens sanning. Generellt sett går folk på grafik mer än på gameplay nu för tiden. Om jag nämner att ett spel kommer bli skitbra så svarar mina polare "Är det bra grafik?" Känns det igen?

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tänker efter så är det dagens sanning. Generellt sett går folk på grafik mer än på gameplay nu för tiden. Om jag nämner att ett spel kommer bli skitbra så svarar mina polare "Är det bra grafik?" Känns det igen?

Inte vårt fel att dina polare inte har rört en konsoll sedan playstation 1. Nuförtiden så gäller inte grafik, snarare att folk gillar INTE gameplay de inte känner igen. Försöker någon göra något innovativt så är det oftast en flopp, för att det är någon mainstreamen inte känner igen, därav vill inte pröva - eller gillar det inte alls. "folk bryr sig bara om grafik" är ett uråldrigt argument som inte gäller längre, då grafiken är mer eller mindre densamma i alla spel. Då är det två större faktorer som gäller istället. Gameplay, och story. Oftast är det enbart det förstnämnda. Givetvis har multiplayer en gigantisk roll i det hela också, men det anser jag tillhöra gameplay.

När folk skriver om något i en recension, "Måste de haka upp sig på små skitsaker som man inte tänker på om man inte är grafikkåt tv-spelsguru?" det är pga. att det är deras jobb att vara kritiska. Småsaker är saker som räknas. Det är inte dig de skriver till, som ibland köper ett spel och spelar och tycker att det är bland det jävla roligaste som finns att göra. De skriver till hardcoren, vilket sorgligt nog är gruppen av människor som inte direkt gillar spel på samma sätt. Jag tillhör den gruppen. Jag tycker inte att spel är roligt per say, det är snarare ett tidsfördriv och jag kommer definitivt märka och irritera mig på småsaker om jag ser dem. De skriver till den gruppen som företaget tjänar mest pengar på.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick det idag, spelat lite grann. Än så länge är jag inte så otroligt imponerad. Saknar den där krypande känslan av skräck. Nu är det mest bara en massa monsterfarbröder som springer runt och vill cutta mig.

Spelar vi verkligen samma spel? Det var längesedan jag spelade ett så kusligt spel. Känns verkligen som faran kan komma precis var som helt. Och det hela här så bra gjort. Som när jag var i hus så kunde jag svära på att jag såg någon springa förbi fönstret utanför men det var så hastigt så man undrar lite om man verkligen såg vad man tyckte man såg. Visst, en hel del är såkallade cheap scares med gungor som börjar gunga av sig själv och plötsliga jordbävningar men jag finner ändå en krypande skräck i spelet.

Och spelet är verkligen välgjort. Ett av de mäst välgjorda jag har spelat med en perfekt blandning av äventyr, drama, skräck och action. Upplägget är verkligen som i en TV-serie. Spelet känns verkligen värt hypen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak jag är besviken på är..gameplayet. Alltså, ni kanske tycker att jag är en riktigt dillfåne. Det känns som att allt det där att man springer runt i skogen med galningar efter sig bara är som en slags utfyllnad till den verkliga storyn.

Ett typiskt Alan Wake scenario ser ut så här (imo).

Alan ska träffa någon i stan.

De träffas.

Alan ska fara någonstans, helst en stuga ute i skogen.

Alan åker dit.

Alan tuppar av.

Alan vaknar upp mitt ute i skogen.

Alan måste ta sig därifrån.

Alan tar sig ut.

Nytt kapitel

Repeat.

Är lite besviken på spelet faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...