Jump to content

Alan Wake


Ebeeto
 Share

Recommended Posts

ALAN WAKE

- en psykologisk actionthriller

Alan Wake är de finska Max Payne-utvecklarna Remedys nya spel som utvecklas för nästa generations konsoler och PC's. Det rör sig om ett tredjepersons-actionlir likt Max Payne, men med helt annan inriktning i form av skräck.

---------------------

Kortfattad story

Alan Wake är historien om en författare med samma namn. Alan har gjort sig känd för sina mycket skrämmande skräckhistorier som han gett ut under en tid. Hans fru och musa var den som gav honom uppslag för historierna i form av mardrömmar han drömmer varje gång han sover med sin fru vid sin sida.

En dag försvinner Alans fru under mystiska omständigheter och han får sömnproblem. Han är vaken flera dagar i sträck utan att kunna somna. Problemet blir bara värre tills Alan träffar en kvinna som påminner otroligt mycket om hans försvunna fru. Han kan, vid hennes sida, sova och han drömmer återigen mardrömmarna som lagt grunden för hans författarskap. Men när han vaknar blir allt från hans drömmar verklighet och hans liv blir en kamp mot mörkret och natten.

---------------------

Vad är det för spel?

Remedy har fått stora eloger för sina båda Max Payne-spel som släppts för PC och konsol. Remedy bjöd i oktober 2001, efter många år av utveckling, spelare på ett primitivt röjaräventyr inslaget i den vackraste grafik och med den filmiska noir-berättelsen som styrka. De finska utvecklarna introducerade bullet time-tekniken som blev otroligt omtyckt och slow motion-hopp hade aldrig varit så vackra.

I Alan Wake har Remedy lämnat den hårda storstaden och låter istället AW uspelas i en liten, instängd stad omgiven av skog. Den klaustrofobiska och hopplösa känslan som kan uppstå har vi alla fått känna av i Stephen Kings berättelser och staden påminner väldigt mycket om Twin Peaks, från den kultförklarade TV-serien. Kings böcker och ovannämnda TV-serie verkar vara utvecklarnas största inspirationskällor.

---------------------

Länkar

-Officiell Alan Wake-sida

-Officiella Alan Wake-forumet

---------------------

Skärmdumpar

Fler skärmdumpar

---------------------

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk att det tog så lång tid att få in en Alan Wake-tråd här på GTASajten.

Jo. Jag har funderat på att starta en tråd ett tag nu, och bestämde mig tillslut för att det måste göras. Ganska fin speltråd också. Är riktigt stolt.

Det enda jag bekymrar mig över vad gäller spelet är att Remedy har utlovat en "fri spelupplevelse". Ofta när ett spel blir "fritt" så får det en hafsig och ofullständig känsla, eller blir bara allmänt kasst. Jag hade gärna spelat ett linjärt Alan Wake för att få den där perfekta känslan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Det håller jag med om. Max Payne var inte dåligt, och det var definitivt linjärt.

Ja. Det hade ett linjärt spelsätt och var i grund och botten ett väldigt grovhugget skjutarspel. Det var inget smygande, inga hemliga gadgets, inga non-lethal take downs. Bara kutande genom banor och skjutande av fiender. Men det otroligt stiliserade berättandet och den otroliga stämning som spelet satt på gjorde att det blev en aldrig tidigare upplevd spelupplevelse som verkligen gav känslorna av sorg, skräck och till sist ett uns av lycka till spelaren.

Jag ser gärna att man struntar i uppdragsuppbyggnad likt GTA och en stad man kan utforska på egen hand. Jag vill ha en spelupplevelse jag aldrig glömmer, precis som Max Payne gav mig i det tidiga 2002.

(Lite pretentiöst, men det skiter jag i... :huh: )

Redigerad av Ebeeto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp väldigt låååågt skämt :( lägre än glocalnet faktiskt,aja hur som helst, har sett en högupplöst trailer för ett tag sen och läst om det i pcgamer, fyyy vad coolt det verkar, teamet som gör spelet har inspirerats av Stephen king-romaner och endel av hans noveller och king är thriller-geni. Det här spelet KOMMER bli fetingcoolt! btw bilderna är från pc :o bara så ni vet....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser gott ut, men hade nog mer hoppats på ett Max Payne 3, hade ju snackats om det.

Eller var det Rockstar Games som för ett tag sedan köpte lisens (stavning? :o) för MaxPayne prylarna? :F

Max Payne 3 kommer. Men jag vet inte vad de snackade om, att Remedy blivit av med licensen. Det hade sugit ordentligt, dock...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...