Jump to content

Svensk GTA wiki


VickeX
 Share

Recommended Posts

http://sv.gtasajten.wikia.com/

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Det kan vara för att jag är trött, men jag började att fundera, och kom fram till att jag skulle vilja starta en hemsida. Inte helt själv, utan med hälp av andra. Jag har aldrig varit med i driften av en riktig hemsida förut, men nu när jag börjar lära mig mer och mer om design, foto-manipulation i photoshop och web-kod som html, xhtml och liknande så blev jag sugen på att ta tag i det för en gångs skull.

Jag kom då på att tänka hur vi nu har det med GTASidor.

GTASajen las på is för ett par år sedan. Efter det kom GTANytt som fanns i strax över ett år, eller någonting sådant. Sedan las även det ner, vilket säkert dem flesta här känner till. Och med tanke på att det trots allt finns ett stort antal GTA-fans i sverige så tyckte jag att det vore helt okej att starta ännu en ny GTASida, då det inte riktigt finns någon stor atm, och att GTA IV, dess nedladdninsbara episoder är ganska / väldig inne just ny, och senare också nästa installation i serien kommer komma.

Jag tänkte också att en GTAsida också vore ett bra sätt att börja min webdesign-karriär på.

Hittils är det bara spekulationer och så. Men jag är verkligen sugen på att starta upp någonting. Jag kan koda html, har helt okej kunskaper i photoshop och design, men hittils är det bara en tanke, och jag ville starta en diskussion. Var tror / tycker ni?

Om folk vill hjälpa till så får ni gärna göra det. Det är inte säkert att jag ännu är den bäste mannen för jobbet. Varken för kodning av sidan eller design, men jag vill åtminstone vara involverad i den. Jag kan skriva nyheter bla.

Nu är som sagt detta bara i mina drömmar, antagligen. Men jag ville bara starta en diskussion.

Känns som att jag upprepar mig, så jag ska avsluta den här posten med några namn jag fann helt okej, när jag satt och drömde.

PlayGTA.se/nu/com (Uttala GTA med engelska bokstäver)

GTAtonight.se/nu/com

Kom med kommentarer till vad som helst. Jag ville starta en diskussion. Sist det var tal om detta så vart det ju ganska populärt.

Men det var kanske bara för att GTASajten nyligen var nedlagt, och GTA IV var på ingång?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 502
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Då får jag väl se till att lära mig det istället då, eller få tag på någon annan som är lika villig som jag att starta upp någonting.

Du har precis lärt dig html och tror att asp/php bara är något du lär dig genom att läsa en guide?

Jag förstår din tanke, men det enda du skulle kunna hjälpa till med är att betala serverkostnaderna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har precis lärt dig html och tror att asp/php bara är något du lär dig genom att läsa en guide?

Jag förstår din tanke, men det enda du skulle kunna hjälpa till med är att betala serverkostnaderna.

Jag har kunnat lite html ganska länge, men har börjat lära mig mer avancerade saker på senare tid. Och sedan så sa jag inte att jag trodde att jag kunde lära mig det genom att bara läsa en guide. Men jag menade "Då får jag väl se till att lära mig det istället då" på ett positivt vis. Som: "Då får jag väl se till att ta mig tid att försöka lära mig det, eller ta hjälp av någon annan som får koda, då jag hjälper till med design, administration och nyhetsskrift istället (edit: och serverkostnader :))".

Det är inte mycket inom kodning som är enkelt.

Om ens någonting.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kunnat lite html ganska länge, men har börjat lära mig mer avancerade saker på senare tid. Och sedan så sa jag inte att jag trodde att jag kunde lära mig det genom att bara läsa en guide. Men jag menade "Då får jag väl se till att lära mig det istället då" på ett positivt vis. Som: "Då får jag väl se till att ta mig tid att försöka lära mig det, eller ta hjälp av någon annan som får koda, då jag hjälper till med design, administration och nyhetsskrift istället (edit: och serverkostnader :) )".

Det är inte mycket inom kodning som är enkelt.

Om ens någonting.

Jag ville bara förmedla att html är utdaterat och ja.. Dagens htmlsidor är sig lika, html är lika med 1990-tal. Exempel.

Det kommer ta sin tid att lära sig asp/php och då är du ändå inte bra på det, har egna erfarenheter av det och ja, det gick åt skogen för jag inte hade något intresse, men i vilket fall så höll jag på i ett halvår utan att bli så värst bra på det.

Sen menar jag att du inte kan tro att folk kommer vilja ha dig som överordnad när dom får göra allt grovgörat. Att du blir skribent är ju något av det enklaste på hela sidan, allt är redan framdukat för dig att skriva dina meningar.

Även om du skulle bestå med alla serverkostnader så tror jag inte det skulle finnas så många som gladerligen skulle vilja koda en hemsida till dig från scratch bara för du är en så hyvens kille. Nä, jag ville bara spräcka din bubbla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, jag ville bara spräcka din bubbla.

Haha, tack! :)

Och överordnad hade jag inte tänkt vara heller, om jag bara skulle bli skribent eller designer.

Jag vill bara vara med i ett projekt om en hemsida, och helst om GTA, då det även nu är brist på bra, svenska sådanna.

Men här kanske är lite fel att fråga. Tänkte på det innan jag postade också, men valde att göra det ändå.

De allra flesta här är inte längre intresserade av GTA, och de som är det hänger i GTAdelarna och är ändå inte speciellt aktiva.

Jag antar att tröttheten fick mig att börja tänka på, och sakna tiden med GTANytt, och främst GTASajten.

Men jag ville som sagt bara starta en diskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är man inte gammal nog att kunna engelska borde man inte spela GTA. :)

Det har jag också tyckt, men uppenbarligen så har många svenska GTAfans uppskattat de svenska gtasidorna som funnits, right?

Jag personligen t.ex tycker att det fanns en liten mysig stämning att kunna logga in, kolla nyheter och diskutera med andra om nyheterna.

På svenska då. Det känns som, en liten lokal samling av folk med samma intressen. Det finns en så enormt stor fanbas till GTAspelen världen över och det finns väl väldigt många utländska stora GTAsidor. Frankrike märks kanske mest, av någon anledning.

http://gta4.fr/

Anyways. Fortsätt att diskutera. Det är det jag vill först och främst. :wub:

Edit: Och dina googlesökningar är ju inte direkt accurate Skruven. Söker du på svenska gtasidor så får du anta att du får en jävla massa resultat som bara handlar om "svenska" och söker du på "gta websites" så får du en jävla massa resultat om GTA och websites. Och dessutom så betyder knappast GTA bara Grand Theft Auto.

gta 78 up, 59 down

Short for Greater Toronto Area, refering to the area of Toronto, Ontario, Canada.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, det finns nog ett antal svenska GTA-sidor, men de lär mestadels vara små och inte så många besökare (inte så informativa?).

Jag har inte sökt, så det är bara teorier.

GTAnytt var ju under sin tid rätt stor under den tiden den låg uppe, så intresset verkade ju finnas. Tyvärr gick det ju som det gick med den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ville bara förmedla att html är utdaterat och ja.. Dagens htmlsidor är sig lika, html är lika med 1990-tal. Exempel.

Det kommer ta sin tid att lära sig asp/php och då är du ändå inte bra på det, har egna erfarenheter av det och ja, det gick åt skogen för jag inte hade något intresse, men i vilket fall så höll jag på i ett halvår utan att bli så värst bra på det.

Sen menar jag att du inte kan tro att folk kommer vilja ha dig som överordnad när dom får göra allt grovgörat. Att du blir skribent är ju något av det enklaste på hela sidan, allt är redan framdukat för dig att skriva dina meningar.

Även om du skulle bestå med alla serverkostnader så tror jag inte det skulle finnas så många som gladerligen skulle vilja koda en hemsida till dig från scratch bara för du är en så hyvens kille. Nä, jag ville bara spräcka din bubbla.

PHP i sig är inte direkt ett strukturspråk utan snarare kodspråk. Bara plan HTML är utdaterat som katten, men HTML i kombination med CSS funkar finfint för enklare sidor utan funktioner. Vill man ha funktioner skriver man i PHP, men då skriver man HTML inuti PHPn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, det är ju aldrig fel med ambitioner, men.. Ja, jag vet inte. Det känns som att det inte kommer finnas tillräckligt med intresse för att det här ska gå igenom. Anledningen till att gensvaret var så stort när SlewME skapade sin tråd är att vi alla visste att han har goda kunskaper om att driva hemsidor och att han är driftig och inte ger upp i första taget.

Det du försöker göra nu är att börja ungefär där Hultenius startade för 10(?) år sedan, och något säger mig att en sådan sida inte kommer fungera idag. Sorry. Men inget hindrar dig ju från att försöka. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...