Jump to content

President Donald Trump


Kebab
 Share

Recommended Posts

På något sätt så är jag ändå inte så jätteförvånad. Vad opinionsmätningar visar verkar aldrig stämma längre vad gäller politik. Båda kandidater var illa omtyckta redan från början, och i det stora hela tror jag det har handlat om att rösta mot något snarare än för något. Kanske hade det blivit ännu farligare om inte detta missnöje fick så att sägandes "pysa ut" nu i fyra år framöver. En superdemagog som kunnat bida sin tid för att sedan ta makten vid nästa presidentval? Rent statistiskt så fick ju även Clinton totalt fler röster i hela landet än Trump. Och jag kan fortfarande inte låta bli att undra hur det hade sett ut idag med sättningen Donald Trump vs. Bernie Sanders.

Med det sagt så känns ju detta förstås bedrövligt rent allmänt. Men det är på något sätt en lättnad att allt är över för den här gången. Trollandet i den här kampanjen har gjort mig närmast stum. Och det är synd att Trumps häpnadsväckande uttalanden inte gör större avtryck i opinionen, men allt är väl enligt den gamla goda devisen att all pr är god pr, samt förstås växande mediaförakt. Det intressanta blir nu hur många som kommer att vara nöjda om fyra år?

Detta är förstås intressant även i europeisk synvinkel, för precis samma strömningar går ju numera lätt att finna brett även i Europa. Kommer ledanade politiker vara lika chockade när motsvarande "rörelser" skördar stora framgångar här? För så blir det nog känns det som. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

47 minuter sedan, Misterwhoopee skrev:

 Rent statistiskt så fick ju även Clinton totalt fler röster i hela landet än Trump.

Vad menar du med det här?

 

Jag är själv inte insatt i politik för fem öre, än mindre amerikansk politik så det jag skriver här kan vara rent mumbo jumbo och jag ber om ursäkt ifall så är. Men av det jag sett från Trump i media bådar inte speciellt gott, han känns som en snubbe som jag skulle hålla mig långt ifrån. Jag satt däremot i morse och lyssnade på hans tacktal eller vad man ska kalla det, och där verkade han vara en hyvens gubbe. Förhoppningsvis har han under valet bara spelat på det Misterwhoopee nämner att all pr är god pr.

Sedan undrar jag om det egentligen kan bli hur korkat som helst. Se hur mycket politiker har en tendens att lova inför val och hur mycket av deras lovord som i verkligheten genomförs när de väl är valda. Förhoppningsvis blir lite samma nu när Trump sitter, om inte annat så är det ju inte ren diktatur så jag antar att det finns människor som kommer motverka honom i olika frågor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, eXotic skrev:

Vad menar du med det här?

Hon fick ju som det ser ut nu flest röster om man bara ser till de rena rösterna. Men USAs valsystem bygger med några undantag på att varje stat har ett visst antal elektorer till "elektorkollegiet" som senare utser presidenten. Den presidentkandidat som får flest röster i en stat får alla den statens elektorröster, en sorts majoritetssystem som gör den verkliga röstandelen mindre relevant för vem som blir president. Typ. Komplicerat detta. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Amerikansk media är väl om något mer smutskastande än vad våran kära svenska media är.

Folk köper helt enkelt inte skitsnacket längre, precis som här hemma. SD i Sverige kommer antagligen bli Sveriges största parti med den här takten om två år. 

Politiker har helt tappat kontakten med dom "vanliga" och detta retar upp folk. Sen att Hillary var precis like jävla kass kandidat gör ju inte saken bättre. Väldigt många har ju röstat på Trump just för att dom inte vill ha Hillary, även om hon skulle vara den "bättre" av dessa två.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Misterwhoopee skrev:

Hon fick ju som det ser ut nu flest röster om man bara ser till de rena rösterna. Men USAs valsystem bygger med några undantag på att varje stat har ett visst antal elektorer till "elektorkollegiet" som senare utser presidenten. Den presidentkandidat som får flest röster i en stat får alla den statens elektorröster, en sorts majoritetssystem som gör den verkliga röstandelen mindre relevant för vem som blir president. Typ. Komplicerat detta. :P

Aha, det där hade jag inte en susning om! Ja det låter rätt komplicerat, men jag tror jag fattade hur du menade. Tack för förklaringen!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, StellHell skrev:

Politiker har helt tappat kontakten med dom "vanliga" och detta retar upp folk.

En viktig poäng förstås. Hatet mot etablissemanget i Washington har ju även en motsvarighet i Europa, och här är det EU jag kommer att tänka på. Trots att Storbritannien inom en snar framtid ska lämna unionen efter folkomröstning verkar reaktionen ändå lite från höjdarna vara "ja det var ju tråkigt, men vi kör vidare ändå". Nästan varje europeiskt land har numera någon form av proteströrelse/parti, men svaren från de mer hur ska vi säga, "rumsrena" politikerna har oftast känts ganska tondöva, eller varit illa maskerade efterapningar av en politik de inte vill genomföra, men sedan blir det så ändå under galgen. EU skulle kunna ha varit något konstruktivt, istället för en stor byrokratiapparat som kostar pengar, och inte får särskilt mycket gjort. Att många fortfarande förknippar det med jordgubbsstorlekar och böjda gurkor måste väl om något ses som ett underbetyg.

I Sverige är ju situationen också den att så värst många inte är med i politiska partier längre, så som för några decennier sedan. Så varför ska politikerna lyssna på vad folk tycker när statsbidragen ändå rullar in utan medlemsavgifter? Det är ju bekvämt och bra att bara köra sitt eget race. Ta detta med storregionsförslaget till exempel. Extremt dåligt folkligt stöd för en sådan "reform" men det verkar inte ha setts som något stort problem, även om de till slut tvingades retirera för den här gången. Som vanligt behandlas Norrland som något hunden släpat in och skall slås ihop till en hel region, medan Stockholmsregionen knappt förändras något. Inte så svårt att räkna ut vilka delar av landet som skulle drabbas negativt.

Det blev en liten utläggning, men är exempel på vad beslut över folks huvuden i slutändan kan leda till, även i andra länder än USA. Motreaktionen till elitism och vad det kan resultera i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Trump kör onekligen hårt nu, så att pennan glöder. Många kommer säkerligen också imponeras av beslutsamheten, till och med partimedlemmar i demokraterna har hyllat enskilda beslut han tagit i dagarna.

 

På Trumps shitlist har vi länder som Mexiko, Kina, Iran, ett antal arabiska länder, och EU. Var befinner sig världen efter några år med Trump? Det känns inte ens värt att spekulera i längre, allt kan hända. Vem betalar muren till slut? Kommer Nato finnas kvar? Finns EU kvar? Vad gör Putin? Vilket alternativ vinner, frihet eller säkerhet?

 

Jag gillar också säkerhet, men säkerhet kan bli ett fängelse om man inte ser upp.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske lite offtopic, men ändå inte alls.

Jag tror inte att man behöver vara ett Pink Floyd-fan, eller ens ha hört deras låtar förr, för att känna att den här är rätt mäktig. En spelning i Mexico City från oktober. Låten är från albumet Animals från 1977, som baserar sig på George Orwells Animal Farm, där fåren är den dumma folkmassan som blir lurade utan att veta det, hundarna är tjänstemännen och underordnade, inte sällan poliser som bara lyder order. Grisarna är politiker och makthavare — en grupp de gärna skrivit låtar om.

Fortfarande aktuell, 40 år senare. Sorgligt.

Jag tror inte att Trump kommer att klara sig igenom sina fyra år. Det känns som en tidsfråga innan gemene man tagit sin folkliga rätt tillfånga och genom petitioner och undernivåer inom politiken försöker få honom avsatt, eller att han själv gör något oacceptabelt. Nixon blev ju mer eller mindre avsatt pga sin Watergate-skandal, men... har inte ribban höjts både hos politiker och allmänheten om hur mycket skit man egentligen kan ge och ta här i världen? Var det någon alls som blev förvånad över NSA:s övervakningar? Är det någon som är förvånad om/att Trump är lierad med ryssarna? Är det någon som orkar bry sig om svarta som misshandlas av poliser längre? Vad, med den tröskel som nu är satt, kommer att vara tillräckligt för att få folket att stå emot den president de själva valt?

Redigerad av Henkibojj
EDIT: Makthavare heter det ju, inte maktinnehavarare. >_<
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite vanskligt att avgöra hur stort stöd mr. Trump egentligen har också. 62 miljoner har röstat på honom i ett land på över 300 miljoner invånare, där 55% gick och röstade. Allt som han skrivit under i dagarna är ju egentligen sådant som han hela tiden sagt skall införas, så bland dessa 62 mille får man väl ändå anta att den förda politiken har om inte helhjärtat så ändå ett stort stöd. Plus att republikanerna äger senaten och representanthuset. Det gör nog ändå att han inte behöver oroa sig så mycket, trots alla protester. Valresultatet gäller ju och denne man är helt enkelt inte typen som stiger ned frivilligt.

 

Vad tycker egentligen alla de som inte fick tillfälle och/eller struntade i att rösta nu?

 

För att fortsätta på det anekdotiska stickspårstemat så tror jag att Animals var det första Pink Floyd-album jag köpte, för en sisådär femton år sedan. Kommer ihåg att det kostade tio spänn på Mellotronen, en sedan länge nedlagd skivbutik som fanns i Gamla stan i Stockholm. Vissa dagar tyckte jag bäst om Dogs, andra regerade Sheep. Ah, the memories. Tänk vad mycket bra musik som väntade på att upptäckas... :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en hel del som röstade på Trump som börjar bli emot Trump nu. Han slopade räntesäkningen på lån för låg och medelinkomsttagade (osäker på om han sa det innan valet eller inte). Han slopade Obamacare utan att ha någon ersättning (han har lovat något bättre, men inte vad). Han verkställde inreseförbudet (som bara skulle vara terrorister/muslimer(?) men nu är länder).

Det sjukaste av allt, av att dömma av en dokumentär som gick på SVT: En del folk röstade på Trump även fast de skulle påverkas av dessa saker negativt eftersom att dom inte trodde på Trump. Dom trodde att trump aldrig skulle genomföra dessa besluten eftersom att han lovat att vara en bra president. Helt sjukt att rösta på Trump för att man inte tror att han kommer genomföra det han sagt..

Jag är dock säker på att han inte kommer att avgå frivilligt. Vad han än gör för fel så kommer han skylla på någon annan. Kolla bara på tjafset om publiksiffrorna eller att 3-5 miljoner amerikaner röstat olagligt. Han bara spår ut påståenden utan fakta. Varför skulle han någonsin avgå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...
2017-06-22 at 23:09, Kebab skrev:

Hur många här tror att Trump kommer sitta kvar hela mandatperioden? Själv är jag skeptisk... eller kanske hoppfull?

Jag tror inte det, för med Nixon i åtanke är det ju bevisat att en president kan kliva av posten. Det som besvärar är dessvärre flera saker: Nixon blev inte avsatt; han avgick själv efter att ha gjort en dundertabbe och inte längre hade folkets stöd. Det skulle troligen aldrig hända Trump eftersom han aldrig skulle kunna erkänna ett misstag. Att avgå skulle krossa inte bara hans ego utan även hans anseende och affärer. Mest troligt är att han hellre är rövhatten som sitter kvar och fortsätter sitt delirium att han varit den mest omtyckta presidenten genom tiderna än att kliva av i nederlag.

Sen är det också det här med att toleransnivån mot skandaler har blivit skyhög idag, som jag skrev ovan. Det finns inget som förvånar längre, och inget som förfärar, och det som väcker avsky och avsmak är sånt vi redan ser varje dag så det finns liksom inte längre någon punkt där måttet är rågat längre. New York Times har gjort en lista över Trumps lögner — hittills — och trots att den är diger och allvarlig finns det inget som förvånar. Avsätter man en president för att han är ett svin?

Och när allt kommer kring är inte alternativen något bra de heller. President Pence? :(

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

25/06/2017 at 12:15, Henkibojj skrev:

Jag tror inte det, för med Nixon i åtanke är det ju bevisat att en president kan kliva av posten. Det som besvärar är dessvärre flera saker: Nixon blev inte avsatt; han avgick själv efter att ha gjort en dundertabbe och inte längre hade folkets stöd. Det skulle troligen aldrig hända Trump eftersom han aldrig skulle kunna erkänna ett misstag. Att avgå skulle krossa inte bara hans ego utan även hans anseende och affärer. Mest troligt är att han hellre är rövhatten som sitter kvar och fortsätter sitt delirium att han varit den mest omtyckta presidenten genom tiderna än att kliva av i nederlag.

Sen är det också det här med att toleransnivån mot skandaler har blivit skyhög idag, som jag skrev ovan. Det finns inget som förvånar längre, och inget som förfärar, och det som väcker avsky och avsmak är sånt vi redan ser varje dag så det finns liksom inte längre någon punkt där måttet är rågat längre. New York Times har gjort en lista över Trumps lögner — hittills — och trots att den är diger och allvarlig finns det inget som förvånar. Avsätter man en president för att han är ett svin?

Och när allt kommer kring är inte alternativen något bra de heller. President Pence? :(

 

Har vi verkligen höjt nivån för skandaler? Jag ser det mest som att bestlutsfattare numera sällan avgår självmant eftersom att dom ändå aldrig får sparken eller blir avsatta. Det är och har ju varit sjukt ovanligt att få sparken. I nästan alla skandalar är det ju personen som självmant avgår. Jag är rätt säker på att man kan sitta kvar väldigt länge fast skandalerna haglar. Det räcker ju sällan med att göra moraliskt fel för att få sparken. Kanske att i en styrelse på ett företag så kan man få det, men knappast hos staten.

Trump kommer ju som sagt aldrig att avgå själv, och skule han det så får ju USA ingen vettigare president för det. Utåt sett så skulle nog alla vara bättre än trump (som bara är katastrofal på att komunicera, kolla bara hans twitter som är rena skämtet) men det lär ju inte bli några vettig lagförslag ändå.

Öerlag tycker jag att chefer och ledare aldelles för sällan blir "straffade" för att dom gör något dumt. På sin höjd blir man sparkad och får 2 miljoner i fallskärm. I andra fall får cheferna bonus fast företaget går dåligt. (Men nu kommer jag mer in på att jag inte tycker att chefer ska tjäna mer än 10 gånger en arbetare osv)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...