Jump to content

Behöver låna pengar, har ni tips?


wasted2016
 Share

Recommended Posts

Okej, pinsamt inlägg kanske. Jag är så dödligt sugen på ett xbone, mitt gamla 360 lade av totalt i januari och vill inte leva mer tydligen. Så nu vill jag verkligen så till. Tänkte ha lite gamla kompisar över i helgen och tyckte att det hade varit kanon att sitta och lira gta och dricka öl och flabba på kvällarna. Men problemet då, jag har bara några hundra på kontot.......

Jag fick en idé. Nån polare lånade pengar till en billig hoj för nåt år sen och det verkade ju funka. det var inte banken utan nåt ställe på nätet. Jag får ju lön i slutet av månaden, och det hade räckt med några tusen till en ny krysslåda, så kan jag pynta tillbaka när jag får lön...? Det finns hur mycket olika grejer som helst och jag vet inte vad som är bra och vad som är dåligt. Är smslån okej? Det känns ju lite sådär kanske....? Kan man fråga banken om typ 3-4 tusen ens? Har ju inga lån innan så det hade kanske funkat? Vill helst bara slippa föräldrarna, det blir så pinsamt... de hade ju bara tyckt att man var dum i huvet som vill låna pengar till ett tv-spel.. :P Så har ni några bra tips? Vill ju lira gta i helgen och inte sitta och stirra på tapeterna! :D

Redigerad av wasted2016
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, pinsamt inlägg kanske. Jag är så dödligt sugen på ett xbone, mitt gamla 360 lade av totalt i januari och vill inte leva mer tydligen. Så nu vill jag verkligen så till. Tänkte ha lite gamla kompisar över i helgen och tyckte att det hade varit kanon att sitta och lira gta och dricka öl och flabba på kvällarna. Men problemet då, jag har bara några hundra på kontot.......

Jag fick en idé. Nån polare lånade pengar till en billig hoj för nåt år sen och det verkade ju funka. det var inte banken utan nåt ställe på nätet. Jag får ju lön i slutet av månaden, och det hade räckt med några tusen till en ny krysslåda, så kan jag pynta tillbaka när jag får lön...? Det finns hur mycket olika grejer som helst och jag vet inte vad som är bra och vad som är dåligt. Är smslån okej? Det känns ju lite sådär kanske....? Kan man fråga banken om typ 3-4 tusen ens? Har ju inga lån innan så det hade kanske funkat? Vill helst bara slippa föräldrarna, det blir så pinsamt... de hade ju bara tyckt att man var dum i huvet som vill låna pengar till ett tv-spel.. :P Så har ni några bra tips? Vill ju lira gta i helgen och inte sitta och stirra på tapeterna! :D

Först och främst, ta inte smslån, det är sjukt ovärt.

För det andra, det är bättre att lära sig handskas med pengar och bara göra sig av med det man har. Det är väldigt lätt hänt att du börjar se lån som ett sätt att få snabba pengar och så börjar du låna till vad som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köp skiten på avbetalning, eller köp på faktura så du kan betala efter du fått din lön.

Du ska aldrig låna pengar till något du verkligen inte behöver, något som alltså behövs för att överleva vardagen. Det är #1 för att hamna i skuldfälla direkt. Avbetalning är också egentligen en stor bov, då det ser bra ut att man betalar en liten del i taget, men det medför ofta att man köper flera saker på avbetalning och sen ligger ute med ett par tusen i månaden på skit man egentligen inte behövde. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

de hade ju bara tyckt att man var dum i huvet som vill låna pengar till ett tv-spel.. :P 

Det tycker jag också. 

Det är ju lite varningsklocka att du har anställning men inte har några pengar kvar när halva månaden har gått. Men jag tänker inte vara moraltant utan snarare ge dig det bästa tipset du kan få om du nu prompt måste köpa ett xbox. Ta INTE ett smslån. Lyssna på StellHell och handla på avbetalning från någon av de större affärerna. Ser på Mediamarkt att du kan handla räntefritt på tio månader. Ifall man inte är en idiot och kan planera sin ekonomi så är ju en sådan avbetalning egentligen hur bra som helst. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns väl räntefri avbetalning på både Mediamarkt, Elgiganten och en handfull andra ställen. SMS-lån är det grövsta misstag man kan göra i pengasammanhang, det är ingen bra idé att betala 35% ränta på nåt som inte är livsnödvändigt och som dessutom kan köpas skuldfritt om bara 15 dagar. Om dina polare inte kan haja att det får vänta till löning verkar det vara ett knepigt gäng du hamnat i.

Faktura är det rimligaste alternativet i just detta läge, om det nu är helt omöjligt att vänta till löningen som är om två torsdagar. Du får prylen rätt snart, betalar inom kort och sätter dig varken i avbetalningsrännan eller säljer din själ till djävulen i SMS-lånefirmorna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någonting säger mig att wasted2016 (som skrivit totalt 5 inlägg på sajten och joinade nyligen) inte alls behöver pengarna till ett Xbox för att spela GTA. Någonting här osar katt!

Eller så behöver han pengar till ett Xbox. Hur resonerar du över anklagelsen? Att han precis har gått med på sajten har väl ingenting med saken att göra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om det dessutom inte är nån bra idé med faktura kan du ju låna från just det kompisgäng du tänkt bjuda hem. Tusen spänn per skalle som de får tillbaka om två veckor är inte helt fel, men det är i alla lägen dåligt att köpa något med pengar man inte har. Undantaget från regeln vore just att det skulle kunna vara en gemensam grej er kompisar emellan.

Men, är du så labil med pengar att du överväger SMS-lån skulle jag inte våga låna ut några pengar ens på en tvåveckors basis. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köp skiten på avbetalning, eller köp på faktura så du kan betala efter du fått din lön.

Du ska aldrig låna pengar till något du verkligen inte behöver, något som alltså behövs för att överleva vardagen. Det är #1 för att hamna i skuldfälla direkt. Avbetalning är också egentligen en stor bov, då det ser bra ut att man betalar en liten del i taget, men det medför ofta att man köper flera saker på avbetalning och sen ligger ute med ett par tusen i månaden på skit man egentligen inte behövde. 

This.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...