Jump to content

Hur föra över pengar och inte bli blåst?


Jazz
 Share

Recommended Posts

Jag ska privat sälja en grej för ett femsiffrigt belopp och undrar hur jag bäst gör för att undvika krångel och risken för att bli blåst. Jag har googlat en del men tänkte höra med er sajtare, någon av er kanske har varit i samma situation? Ett kontant utbyte är inte realistiskt, att göra en banköverföring på plats vore möjligt men den kommer sannolikt inte att ske direkt och det vore bra om den gjorde det. PayPal är ju en bra grej men jag har inte lust att ge 4% eller vad det är till dem... hur stora summor klarar egentligen Swish?

Alla tips uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska privat sälja en grej för ett femsiffrigt belopp och undrar hur jag bäst gör för att undvika krångel och risken för att bli blåst. Jag har googlat en del men tänkte höra med er sajtare, någon av er kanske har varit i samma situation? Ett kontant utbyte är inte realistiskt, att göra en banköverföring på plats vore möjligt men den kommer sannolikt inte att ske direkt och det vore bra om den gjorde det. PayPal är ju en bra grej men jag har inte lust att ge 4% eller vad det är till dem... hur stora summor klarar egentligen Swish?

Alla tips uppskattas!

Vad heter det där som man kan skriva ut hos sin bank, postsedel? Säg att du bara tar emot det plus kontanter. Så kommer köparen förmodligen skriva ut en postsedel med en lite lägre summa och försöka pruta ned till den, för att sedan fylla på med kontanter när du vägrar prutandet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Swish

Du kan skicka högst 10 000 kr per betalning, dock maximalt 10 000 kr under ett dygn.

Vill du göra en större betalning upp till 150 000 kr behöver du föranmäla detta i Internettjänsten. Föranmälan kan vara giltig i upp till sju dagar. Du kan som mest ha tre föranmälningar samtidigt. Beloppsgränserna kan skilja sig åt mellan bankerna.

Låter ju värt, annars har väl Blocket någon pryl för säker betalning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett kontant utbyte är väl inte så jobbigt? Att hämta ut kontanter brukar vara gratis om man beställer i förväg. Det kan dock vara lite kepigt att sätta in de på banken då vissa banker bara har insättningsmaskiner som max tar 10k.

Nu är det ju tyvärr många banker som har tagit bort sin kontanthantering, men jag har en polare som har ett sådant jobb och där är det inga konstigheter att lämna in kontanter över 10 000 ifall man kan visa kvitto på var pengarna kommer ifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Undvik PayPal då han kan ta tillbaka pengarna vet många som säljer o köper CSGO saker via Paypal och när personen fått sin grej så drar han tillbaka pengarna. Så använd swish eller ett säkrare alternativ

Beror på hur man för över pengarna med PayPal, giftar du pengarna så kan du inte göra en chargeback på ärendet och få tillbaka dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Beror på hur man för över pengarna med PayPal, giftar du pengarna så kan du inte göra en chargeback på ärendet och få tillbaka dom.

Hmf stämmer verkligen det? Har läst som sagt folk som har även gjort så men då har ändå "köparen" dragit tillbaka pengarna o hittat på nån historia fast har även det är svårare som du sa att dra tillbaka pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej det verkar bli en internationell köpare från staterna, en excentrisk sådan då han inte har några problem med att föra över cashen till mitt bankkonto direkt. Om jag lämnar ut följande uppgifter till honom...

Holder Name:

Account Number:

Iban Number:

Swift Code/Bsb Code:

Bank Name:

... finns det då någon teknisk möjlighet för mig att bli blåst då? Leverans skulle han ordna själv via ett privat fraktföretag (UPS?) och de skulle komma och hämta varorna efter det att jag ser pengarna på mitt konto. Låter lite för bra för att vara sant...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej det verkar bli en internationell köpare från staterna, en excentrisk sådan då han inte har några problem med att föra över cashen till mitt bankkonto direkt. Om jag lämnar ut följande uppgifter till honom...

Holder Name:

Account Number:

Iban Number:

Swift Code/Bsb Code:

Bank Name:

... finns det då någon teknisk möjlighet för mig att bli blåst då? Leverans skulle han ordna själv via ett privat fraktföretag (UPS?) och de skulle komma och hämta varorna efter det att jag ser pengarna på mitt konto. Låter lite för bra för att vara sant...

Du kan ju omöjligt bli blåst, eftersom det är han som ska ge dig pengar och du lämnar ut varan först efter att pengarna är på ditt konto.huh_1193246_0.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju omöjligt bli blåst, eftersom det är han som ska ge dig pengar och du lämnar ut varan först efter att pengarna är på ditt konto.huh_1193246_0.gif

Bra, jag tänker detta också, ville bara höra från någon annan. Är oerfaren vad gäller den här typen av transaktioner och det som gör att det är för bra för att vara sant är för att det är ett ovanligt objekt som jag säljer på en uteslutande svensk marknad. Jag hade räknat med att det skulle ta kanske två eller tre månader att bli av med den när, efter att annonsen varit uppe på Blocket i inte ens 12 timmar, jag blir kontaktad av en person på andra sidan jorden vilken inte har några problem med att kasta iväg en större summa pengar på något han inte fått testa eller känna på. Han sitter visserligen i en Corvette på sin omslagsbild på Facebook så det kanske inte är så mycket cash för honom...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra, jag tänker detta också, ville bara höra från någon annan. Är oerfaren vad gäller den här typen av transaktioner och det som gör att det är för bra för att vara sant är för att det är ett ovanligt objekt som jag säljer på en uteslutande svensk marknad. Jag hade räknat med att det skulle ta kanske två eller tre månader att bli av med den när, efter att annonsen varit uppe på Blocket i inte ens 12 timmar, jag blir kontaktad av en person på andra sidan jorden vilken inte har några problem med att kasta iväg en större summa pengar på något han inte fått testa eller känna på. Han sitter visserligen i en Corvette på sin omslagsbild på Facebook så det kanske inte är så mycket cash för honom...

Såpass ovanligt att vi fellow GTAsajtare inte får veta vad det är? Är det samma sak som Samuelszon skulle frysa?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såpass ovanligt att vi fellow GTAsajtare inte får veta vad det är? Är det samma sak som Samuelszon skulle frysa?

Hehe, ni kan få veta när köpet är genomfört, det är tyvärr inte något jättespännande.

Mja, jag vet inte... Tycker mig ha hört om sådana här bedrägerier där en köpare från ett annat land lyckas ta tillbaka betalningen via sin bank efter att varan har skickats.

Jag kollade detta med min bank (trippelkoll), chattade med en snubbe som sa att det inte finns något han kan göra om pengarna väl nått mitt konto. Det är, som StellHell sa, en one way insättningsadress och går inte att debitera eller återkalla.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kollade detta med min bank (trippelkoll), chattade med en snubbe som sa att det inte finns något han kan göra om pengarna väl nått mitt konto. Det är, som StellHell sa, en one way insättningsadress och går inte att debitera eller återkalla.

Fan vad du kan lura honom då! Skicka en sten i en kartong.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmf stämmer verkligen det? Har läst som sagt folk som har även gjort så men då har ändå "köparen" dragit tillbaka pengarna o hittat på nån historia fast har även det är svårare som du sa att dra tillbaka pengarna.

Ja, det stämmer. Såvida du inte börjar prata med din bank om att det är en ogiltig dragelse och spärrar ditt kort och har dig, men å andra sidan om man gör det så spelar det ingen större roll vilken sorts betalsite man använder sig utav.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för en statusuppdatering gällande det här dårå... efter att ha bytt information med intressenten och spikat ett överlämningsdatum behövde han plötsligt min hjälp. Hans "Courier Manager" behövde 4000 SEK i "deposition" för leveransen och eftersom intressenten hade glömt sitt kreditkort hemma ("han var ute på sjön") behövde han så klart min hjälp. Allt jag behövde göra var att föra över de nämnda pengarna till honom via Western Union och sedan skulle han skicka tillbaka hela beloppet till mig...

Ändå ovanligt att en riktigt människa försöker blåsa en. Visst hade jag varit misstänksam men inte så pass misstänksam att jag avfärdade honom direkt. Relativt välskrivna mail, svarade på detaljfrågor och så vidare... antar att man blir lite avdankad när en vanligtvis bara blir utsatt för blåsningsförsök av botar. Jag bad honom i alla fall hövligast att dra åt helvete och sluta slösa min tid. Vidare har jag fått fatt i ett gäng riktiga(!) intressenter på lokal nivå varav en av dem ska komma och titta på den imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...