Jump to content

Megasuperduper Limited Collector's Edition Platinum XXL


Umberto
 Share

Recommended Posts

Nuförtiden brukar nästan alla spel med ambitioner ges ut i collector's edition-utgåvor. "Samlarutgåvan" är alltid lite dyrare, lite flashigare och ganska mycket nördigare än standardutgåvan och brukar innehålla allt från plastgubbar och nyckelringar till spelkort och fula t-shirts. Och så ska vi förstås inte glömma alla så kallade "art books", fyllda med konceptbilder och annat kludder. Ibland kan samlarutgåvan till och med ge extramaterial "in-game" i form av bonusuppdrag, specialvapen, hemliga fordon, figurer m.m... Moar stuff, helt enkelt.

Berätta, hur ser era collector's edition-erfarenheter ut? Brukar ni köpa samlarutgåvorna? Vilka har ni köpt? Vad har ni fått för skräp? Var det värt det högre priset?

-

Personligen köper jag mycket sällan collector's editions. Jag är bara inte så intresserad av plastkrimskrams och intetsägande art books. Om mitt minne inte sviker kan jag bara komma ihåg två gånger som jag köpt dem. Den första var när jag skulle skaffa Mass Effect, originalet. Den "vanliga" utgåvan var slut, så jag köpte CE. Den innehöll ett plåtfodral med... fan heter han... *googlar*... plåtfodral med Sarens fejs på, en "art-book" (blörk), en "ME-codex" i pappersformat (ganska intressant, men inte värt att betala för), en making-of-DVD (zzz, orka) och... ptja, sen tror jag inte det var så mycket mer. Jag blev knappast imponerad och det var inte värt extrapengarna men jag är ändå nöjd över att det var just Mass Effect, mitt favoritspel på 360, som jag köpte som CE.

Andra gången var Football Manager 2011. Med limited edition(?) fick man en halsduk av engelskt klubbsnitt. Det var en förvånansvärt fin och högklassig halsduk men jag har dock aldrig använt den. Dels för att jag sällan använder halsduk och dels för att jag inte använder blåvitsvarta halsdukar som det står FOOTBALL MANAGER 2011 på. Men snygg var den.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar slå till då CE-versionerna är på rea!

Jag har köpt Driver: San Francisco på rea. Nu minns jag inte exakt allt den innehöll, men det coolaste var en replika av den gula Dodge Challengern.

Sen har jag även köpt Alan Wake på rea. Själva boxen var i form av en bok där allt gottit låg. Bland annat en riktig bok, soundtrack, making of osv osv.

Har även Starcraft II: Wings of Liberty som CE. Fick en cool låda som jag har som prydnad. Fick lite in-game grejer både i SC2 men även i WoW. Fick en artbook, soundtrack och allt det där som är standard.

Sen har jag en massa digitala versioner av CE till en massa spel. Men det är oftast någon cool pryl i spelet och kanske något soundtrack.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge man känner att det man får i specialutgåvorna är värt priset så ser jag inget fel på dem.

Viktigt är också att om någonting ska kallas "Limited Edition" så ska det tusan i mig också vara det. Är det en specialutgåva som kommer att fortsätta tillverkas så är det en Collectors Edition eller Special Edition eller whatever.

De spel jag har någon typ utav specialutgåva av:

GTA IV Special Edition

Xbox 360.

De var slutsålda på release så då blev det en vanlig kopia, men efter ungefär ett år så fanns den på spelbutiken.se för 600kr och då slog jag till.

Innehåll:

  • Ett säkerhetsfack
  • En nyckel till säkerhetsfacket och en nyckelring med R*-logon
  • En välgjord artbook (som vad väldigt intressant att läsa och innehöll många spännande bilder på hur spelet sett ut tidigare i utvecklingen)
  • En skiva med ett axplock ur spelets soundtrack
  • En persedelpåse lik den i spelet, med R*-logos


    3538_gtaiv_special_edition1.jpg

    Värt?
    Absolut!

    • Halo 3
    • Halo Wars
    • Call Of Duty: Black Ops
    • Call Of Duty: Black Ops 2
    • Mafia II
    • Bioshock 2

    Jag gillar specialutvågor, och har inget problem med dem. Gillar man ett spel riktigt mycket så tycker jag att det är bra / kul att man kan visa det. Tycker däremot att det är viktigt att spelutvecklare och utgivare lägger av med att lägga in exklusivt DLC i specialutgåvorna.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

GTA IV Special Edition

Xbox 360.

De var slutsålda på release så då blev det en vanlig kopia, men efter ungefär ett år så fanns den på spelbutiken.se för 600kr och då slog jag till.

Innehåll:

  • Ett säkerhetsfack
  • En nyckel till säkerhetsfacket och en nyckelring med R*-logon
  • En välgjord artbook (som vad väldigt intressant att läsa och innehöll många spännande bilder på hur spelet sett ut tidigare i utvecklingen)
  • En skiva med ett axplock ur spelets soundtrack
  • En persedelpåse lik den i spelet, med R*-logos

Det där var ett ganska najs paket och för 600 spänn skulle jag kanske kunna tänka mig att köpa det, åtminstone om jag inte hade spelat GTA IV... Vet du vad det kostade vid releasen?

Min CE oskuld gick till GW2...... värsta skiten jag någonsin lagt pengar på, ångrar mig så jävla hårt nu efteråt!

Varför? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det där var ett ganska najs paket och för 600 spänn skulle jag kanske kunna tänka mig att köpa det, åtminstone om jag inte hade spelat GTA IV... Vet du vad det kostade vid releasen?

Tror att det kostade ungefär det dubbla. 1200-1300kr. Kändes dyrt för det innehållet men med tanke på att IV var helt nytt då, och att det var det första GTA-spelet den här generationen så tänkte jag ändå gärna köpa det, men det var som sagt utsålt.

Bara spelet kostade ju 600kr vid releasen, som de flesta stora spel gör nu för tiden.

Och de priserna som nu är vanliga på collectors edition vid release brukar vara 800-1000kr för en mellanvariant och sen 1500-2000kr för en überderpvariant.

Har aldrig köpt en überderpvariant.

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att det kostade ungefär det dubbla. 1200-1300kr. Kändes dyrt för det innehållet men med tanke på att IV var helt nytt då, och att det var det första GTA-spelet den här generationen så tänkte jag ändå gärna köpa det, men det var som sagt utsålt.

Bara spelet kostade ju 600kr vid releasen, som de flesta stora spel gör nu för tiden.

Och de priserna som nu är vanliga på collectors edition vid release brukar vara 800-1000kr för en mellanvariant och sen 1500-2000kr för en überderpvariant.

Har aldrig köpt en überderpvariant.

Jag gav 1049 för mitt och fick det på releasen. Riktigt najs paket och det jag är mest nöjd med. Lådan, väskan och spelet använder jag än idag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig köpt något deluxepaket och jag vet faktiskt inte vilket spel som skulle kunna få mig att köpa det heller. GTA V kommer bli nice men jag är ännu mer neutral till dess release än vad jag var till IV, för trots att jag följde alla nyheter var jag inte så hypad förrän spelet faktiskt var skickat till mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...