Jump to content

Diskutera dagens nyhet: Böneutrop i Sverige


simonracer
 Share

  

28 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

http://www.expressen.se/nyheter/boneutrop-godkanns-fran-minaret-i-fittja/

Det tycks nu kunna bli grönt ljus för moskéer att börja med böneutrop i landet.

Än så länge är det bara en moské som frågat om detta så jag antar att fler kommer att kräva det.

Vad tycker ni?

Min åsikt lyder kort och gott Nej.

Det har ingen plats i Sverige över huvud taget.

Visst kan man överdriva och jämföra det med kyrkklockor, men någon som står och skriker på något främmande språk vs en klocka som slår några sekunder? Näe.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.expressen.se/nyheter/boneutrop-godkanns-fran-minaret-i-fittja/

Det tycks nu kunna bli grönt ljus för moskéer att börja med böneutrop i landet.

Än så länge är det bara en moské som frågat om detta så jag antar att fler kommer att kräva det.

Vad tycker ni?

Min åsikt lyder kort och gott Nej.

Det har ingen plats i Sverige över huvud taget.

Visst kan man överdriva och jämföra det med kyrkklockor, men någon som står och skriker på något främmande språk vs en klocka som slår några sekunder? Näe.

Varför? Vad är det du är rädd för? Är du rädd för ett främmande språk? För de mollharmoniska skalor de använder i sången? En kyrkklocka slår inte i några sekunder, speciellt inte när klockan är 12. Detta är lika mycket oväsende som att bo nära en brandstation, den kyrkan du nämnde, en flygplats eller en tågräls; tycker man inte om det väljer man någon annan stans att bo på. Du, min gode och troligtvis mycket unge och lågutbildade herre, är trångsynt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Näe.

Jag ställer mig lätt tveksam till det med men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är som stör mig. Jämförelsen med kyrkklockor som görs i artikeln köper jag inte riktigt. Att vakna upp till kyrkklockor som ringer kan vara både jäkligt irriterande och rätt behagligt, men att stå ut med böneutrop hade jag aldrig klarat av vare sig om det är på svenska eller ett annat språk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man borde strunta i budskapet och följa de lagar som gäller alla andra som vill låta högt på allmän plats, tycker jag. Det kan vara uteserveringar, kyrkklockor, byggarbetsplatser eller bara någon som gillar att skrika i megafon. Mät dB-nivån hos boende, se till hur länge det håller på och vilket klockslag och döm därefter. I ett sekulariserat och demokratiskt land vore det fel att se annorlunda på ljudet av någon som citerar en profet och någon som vrider upp volymen på Max Martins senaste alster.

Underbart svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Givetvis ska det tillåtas om dom så vill. Lika stor rätt för dom troende som för dom som kommer demonstrera emot detta. Tyvärr kommer det bli ramaskri när islam än en gång inskränks här i Sverige, för folk verkar tro att en demokratis regler inte rår över religion över huvudtaget.

Helst av allt skulle jag se varenda kyrka/moské/tempel rivna till grunden med undantag för kyrkor äldre än 100 år, då bara i historiskt syfte och inte i ett religiöst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför? Vad är det du är rädd för? Är du rädd för ett främmande språk? För de mollharmoniska skalor de använder i sången? En kyrkklocka slår inte i några sekunder, speciellt inte när klockan är 12. Detta är lika mycket oväsende som att bo nära en brandstation, den kyrkan du nämnde, en flygplats eller en tågräls; tycker man inte om det väljer man någon annan stans att bo på. Du, min gode och troligtvis mycket unge och lågutbildade herre, är trångsynt.

Lågutbildad är jag, ung herre kan diskuteras men inte är jag gammal. Trångsynt för att jag inte vill ha böneutrop tycker jag inte precis.. Men det tycker säkert många att jag är.

Quite spot on there my good sir!

Den moskéen som artikeln handlade om låg cirka 1km ifrån någon bostad.

Jag bor cirka 800-1000 meter ifrån en kyrka och hör den väldigt väl. Så att det inte kommer störa någon tvekar jag på.

Jag tänker dock mer på andra moskéer runtom i Sverige, take Södertälje for example. är en moské väldigt nära bostadsområden där. Och om den börjar med (Möjligen högljudda, står inget om volym förutom att det jämförs med kyrkklockor.) så skulle jag om jag bor i området inte vara så glad..

Du sade dock att om man inte vill höra det så väljer man någon annan stans att bo på? Så om en närliggande moské får tillstånd att börja med det och man råkar bo 500 meter ifrån, så skall man flytta? I see.. =/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den moskéen som artikeln handlade om låg cirka 1km ifrån någon bostad.

Jag bor cirka 800-1000 meter ifrån en kyrka och hör den väldigt väl. Så att det inte kommer störa någon tvekar jag på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Converse_accident

+

http://en.wikipedia.org/wiki/Appeal_to_probability

+

http://en.wikipedia.org/wiki/Anecdotal_evidence

Jag tänker dock mer på andra moskéer runtom i Sverige, take Södertälje for example. är en moské väldigt nära bostadsområden där. Och om den börjar med (Möjligen högljudda, står inget om volym förutom att det jämförs med kyrkklockor.) så skulle jag om jag bor i området inte vara så glad..

http://en.wikipedia.org/wiki/Slippery_slope

Du sade dock att om man inte vill höra det så väljer man någon annan stans att bo på? Så om en närliggande moské får tillstånd att börja med det och man råkar bo 500 meter ifrån, så skall man flytta? I see.. =/

http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man

Redigerad av P-C
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är fullständigt emot böneutrop, kort och gott. Jag tycker överhuvudtaget att islam har för stort inflytande i det svenska samhället - på bekostnad av kristendomen.

Jag skulle säga tvärtom. Jag är emot böneutrop överhuvud taget och religion i allmänhet. Jag skulle hellre höra någon form av arabisk melodi spelas ut i högtalare (likt kyrkklockor) än arabiska böner. Kristna böner som utropas på svenska skulle jag ha oerhört mycket emot och förr eller senare skulle jag nog gått till kommunen och klagat.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga tvärtom. Jag är emot böneutrop överhuvud taget och religion i allmänhet. Jag skulle hellre höra någon form av arabisk melodi spelas ut i högtalare (likt kyrkklockor) än arabiska böner. Kristna böner som utropas på svenska skulle jag ha oerhört mycket emot och förr eller senare skulle jag nog gått till kommunen och klagat.

Men det är en jävla skillnad mellan islam och kristendom. Böneutrop är en vital del av islam, men inte inom kristendomen, man kan inte jämföra det riktigt. Lite på samma sätt som man inte kan jämföra Koranen med Bibeln.

E: Ang topic-frågan: Klart som fan de ska få ha böneutrop.

Redigerad av Frusciante
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lågutbildad är jag, ung herre kan diskuteras men inte är jag gammal. Trångsynt för att jag inte vill ha böneutrop tycker jag inte precis.. Men det tycker säkert många att jag är.

Quite spot on there my good sir!

Den moskéen som artikeln handlade om låg cirka 1km ifrån någon bostad.

Jag bor cirka 800-1000 meter ifrån en kyrka och hör den väldigt väl. Så att det inte kommer störa någon tvekar jag på.

Jag tänker dock mer på andra moskéer runtom i Sverige, take Södertälje for example. är en moské väldigt nära bostadsområden där. Och om den börjar med (Möjligen högljudda, står inget om volym förutom att det jämförs med kyrkklockor.) så skulle jag om jag bor i området inte vara så glad..

Du sade dock att om man inte vill höra det så väljer man någon annan stans att bo på? Så om en närliggande moské får tillstånd att börja med det och man råkar bo 500 meter ifrån, så skall man flytta? I see.. =/

Äeh? ... never mind. Jag vart lite påverkad, det var förfest, när jag knåpade ihop mitt svar, därav den onödigt barska tonen. Ursäkta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...