Jump to content

Hur ser man på en .IMG fil?


Vice.
 Share

Recommended Posts

Undrar om man kan se en film utan med hjälp av Daemon tools.

Hade innan en gratis version an DT men nu hittar jag bara en "prova på" version.

Och jag kan inte(?) spela upp en .IMG fil direkt på datorn(?) utan DT?

Klickar jag på .IMG filen startar bara Nero som vill bränna filen.

Någon som har en länk till gratis DT. Som inte är en testversion. Funkar med en gammal version

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om man kan se en film utan med hjälp av Daemon tools.

Hade innan en gratis version an DT men nu hittar jag bara en "prova på" version.

Och jag kan inte(?) spela upp en .IMG fil direkt på datorn(?) utan DT?

Klickar jag på .IMG filen startar bara Nero som vill bränna filen.

Någon som har en länk till gratis DT. Som inte är en testversion. Funkar med en gammal version

Öppna den med VLC. Om du inte har VLC installerat så är du inte värdig att se filmen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om man kan se en film utan med hjälp av Daemon tools.

Hade innan en gratis version an DT men nu hittar jag bara en "prova på" version.

Och jag kan inte(?) spela upp en .IMG fil direkt på datorn(?) utan DT?

Klickar jag på .IMG filen startar bara Nero som vill bränna filen.

Någon som har en länk till gratis DT. Som inte är en testversion. Funkar med en gammal version

Vad i hela... :blink:

:blink: :blink:

Daemon Tools är inte ett videouppspelningsprogram utan ett program som används för att mounta skivavbilder. Den varianten du söker efter heter Daemon Tools Lite, en nerbantad version med allt du behöver för privatpersoner.

En film som är i ett .IMG-format? Det låter väldigt tokigt men du har störst chans att spela upp det med VLC, ett gratis videouppspelningsprogram som har de flesta codecs och kan tolka de flesta filändelser.

:blink:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inga konstigheter att en film kommer i IMG-format.

På mac man man bara klicka upp IMG-filen, så hamnar den som en enhet på skrivbordet. Sen öppnar man den inbyggda DVD-spelaren och då körs filmen igång automatiskt.

Kanske funkar om du öppnar Windows media player?

Testade själv med VLC. Kunde öppna filen, men jag kunde inte navigera i DVD-menyn ("Se film", "Textning" osv).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad i hela... :blink:

:blink: :blink:

Daemon Tools är inte ett videouppspelningsprogram utan ett program som används för att mounta skivavbilder. Den varianten du söker efter heter Daemon Tools Lite, en nerbantad version med allt du behöver för privatpersoner.

En film som är i ett .IMG-format? Det låter väldigt tokigt men du har störst chans att spela upp det med VLC, ett gratis videouppspelningsprogram som har de flesta codecs och kan tolka de flesta filändelser.

:blink:

Det är väl inget konstigt att en film kommer i .img- eller iso-format, det är ju standard när man tankar en DVD-R. :crazy::crazy::crazy::crazy::crazy:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl inget konstigt att en film kommer i .img- eller iso-format, det är ju standard när man tankar en DVD-R. :crazy::crazy::crazy::crazy::crazy:

Nej! Nej! Nej! :angry::angry::angry: År Tvåtusen ringde och ville ha tillbaka sina filformat.

Man tankar alltså inte DVD-R, hellre dvd-ripp.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej! Nej! Nej! :angry::angry::angry: År Tvåtusen ringde och ville ha tillbaka sina filformat.

Man tankar alltså inte DVD-R, hellre dvd-ripp.

Fast nu kanske det finns folk som tankar DVD-R i alla fall? :crazy::crazy::crazy: Du behöver inte ragea på vår kära kebab för det?! :angry::angry::angry:

Och jo, det är standard med .ISO eller .IMG när man tankar en DVD-R!

Redigerad av RavenE
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tack

Öppna den med VLC. Om du inte har VLC installerat så är du inte värdig att se filmen.

Anledningen till att jag inte tagit ner den är för jag inte pallar ha en massa olika spelare. Vill helst köra allt via Windows media player. men Nero har en uppspelare och windows en och nästa en och varje gång kommer det upp en ruta: Den här är inte den förvalda spelaren, vill du ha den som det...

Med DM kan du köra via Windows media player

Nej! Nej! Nej! :angry::angry::angry: År Tvåtusen ringde och ville ha tillbaka sina filformat.

Du menar att man skall ha det i Blueray?

Jobbigt med texten, där måste man ha samma namn på filerna för att få text. Och nu har jag glömt bort hur man gjorde. Lyckades med det ett tag men sen gjorde jag det inte på ett tag och nu minns jag inte längre.

Det var väl att det finns 2 filer som man skall döpa till tex minfilm och min film och sen lägga dem i samma mapp?

Man tankar alltså inte DVD-R, hellre dvd-ripp.

Fast nu kanske det finns folk som tankar DVD-R i alla fall? :crazy::crazy::crazy: Du behöver inte ragea på vår kära kebab för det?! :angry::angry::angry:

Och jo, det är standard med .ISO eller .IMG när man tankar en DVD-R!

Du syftar oxå på BR va?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du syftar oxå på BR va?

Jag syftade inte på något särskillt, konstaterade bara att .img och .iso får man om man tankar exempelvis DVD-R, alltså en ren kopia av en dvd-film med meny och hela tjotafräset.

Du menar att man skall ha det i Blueray?

Jobbigt med texten, där måste man ha samma namn på filerna för att få text. Och nu har jag glömt bort hur man gjorde. Lyckades med det ett tag men sen gjorde jag det inte på ett tag och nu minns jag inte längre.

Det var väl att det finns 2 filer som man skall döpa till tex minfilm och min film och sen lägga dem i samma mapp?

"glömt hur man gjorde"

Du... Döper om textfilen så att den heter samma som filmfilen. Markera filmfilen, kopiera namnet, markera textfilen, klistra in namnet, starta filmen. Tar 2 sekunder! :)

Anledningen till att jag inte tagit ner den är för jag inte pallar ha en massa olika spelare. Vill helst köra allt via Windows media player. men Nero har en uppspelare och windows en och nästa en och varje gång kommer det upp en ruta: Den här är inte den förvalda spelaren, vill du ha den som det...

Med DM kan du köra via Windows media player

Tobbe sammanfattar det hela väldigt bra:

Anledningen till att ha VLC är just att inte ha en massa olika spelare, häng med nu för fan.

VLC är den enda spelaren man behöver. Neros spelare... huwwa, får rysningar bara jag tänker tillbaka på den. Nej, Vice, ta och ladda ner VLC och kasta alla andra spelare. You'll be a happier man! :')

Redigerad av RavenE
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att jag inte tagit ner den är för jag inte pallar ha en massa olika spelare. Vill helst köra allt via Windows media player. men Nero har en uppspelare och windows en och nästa en och varje gång kommer det upp en ruta: Den här är inte den förvalda spelaren, vill du ha den som det...

Med DM kan du köra via Windows media player

Men själva syftet med VLC är att du inte behöver något annat program. Vill du spela upp en .iso, .img, .mov eller TS-filmer så hanterar VLC det. Det är otroligt få codecs som VLC utan add-ons hanterar nu för tiden. Jag har stött på två stycken tror jag.

Just nu när du vill se en film i WMP så måste du alltså mounta den först via Daemon Tools. Varför känns det enklare än att bara dubbelklicka på filmfilen och starta den direkt med VLC? Utan att behöva mounta först?

VLC är skit, du kan se allt med vanliga mediaplayer om du bara vet vad du sysslar med. Aldrig sett en spelare krasha så mycket som VLC. Codex, WMP och sunt förnuft. Det sistnämnda är något dom flesta saknar.

Har aldrig varit med om att VLC kraschat, frågan är om du vet vad du sysslar med? Dagens VLC innehåller som sagt de allra flesta filmcodecs som används idag. Så jag ser ingen större anledning att behöva sitta och pilla med codecs manuellt när VLC har alla integrerade.

Det fylls ju dessutom ut så ofta de kan, i den senaste jag tog hem så hade till exempel Lagarith Lossless codec implementerats till min stora förtjusning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

VLC är skit, du kan se allt med vanliga mediaplayer om du bara vet vad du sysslar med. Aldrig sett en spelare krasha så mycket som VLC. Codex, WMP och sunt förnuft. Det sistnämnda är något dom flesta saknar.

Varför sitta och ladda ner Codex när du kan ladda ner VLC som har allt du behöver?

Och att VLC krashar är skitsnack. huh_1193246_0.gif

Redigerad av MyStiC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

VLC är skit, du kan se allt med vanliga mediaplayer om du bara vet vad du sysslar med. Aldrig sett en spelare krasha så mycket som VLC. Codex, WMP och sunt förnuft. Det sistnämnda är något dom flesta saknar.
I natt (tydligen) släppte VLC 2.0.2 som enligt beskrivning lagar näst intill en miljon olika anledningar för spelaren att krascha. Vilka dessa är har jag ingen aning om, för jag har aldrig retat upp Satan.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man väljer ju hellre rippen framför DVD-R, finns ingen poäng med att ha med en jobbig menyn och som om inte krånglet med att spela upp .ISO-filer IMG-filer är de oftast otympligare än rippen.

Den som har sunt förnuft är den som gömmer (och bortprioriterar) windowsspelaren så långt bort som möjligt. Det är ju inte uppspelningen som är tvivelaktig utan snarare hur den förpestar hela tillvaron med onödiga och jobbiga extrafunktioner; något som VLC helt saknar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...