Jump to content

Språk och grammatik


Renard
 Share

Recommended Posts

Blandat klagomur- och språkinlägg, men jäääääävlar vad jag irriterar mig på folk som säger eller skriver "ha den äran" till folk som fyller år. Det heter väl ändå "har den äran"? Jag har den äran att gratulera dig på din födelsedag.

Det jobbiga är att jag ju inte kan kommentera någon annans gratulationsinlägg på Facebook till en person bara för att klaga på detta, då hade jag framstått som århundradets rövhål.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blandat klagomur- och språkinlägg, men jäääääävlar vad jag irriterar mig på folk som säger eller skriver "ha den äran" till folk som fyller år. Det heter väl ändå "har den äran"? Jag har den äran att gratulera dig på din födelsedag.

Det jobbiga är att jag ju inte kan kommentera någon annans gratulationsinlägg på Facebook till en person bara för att klaga på detta, då hade jag framstått som århundradets rövhål.. :(

Hmm, idag lärde jag mig något nytt. Fast Språkrådet säger att båda funkar.

Både har den äran och ha den äran är accepterade former. Frasen kan ses som en uppmaning med samma betydelse som grattis på födelsedagen.

http://www.sprakradet.se/16918

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blandat klagomur- och språkinlägg, men jäääääävlar vad jag irriterar mig på folk som säger eller skriver "ha den äran" till folk som fyller år. Det heter väl ändå "har den äran"? Jag har den äran att gratulera dig på din födelsedag.

Det jobbiga är att jag ju inte kan kommentera någon annans gratulationsinlägg på Facebook till en person bara för att klaga på detta, då hade jag framstått som århundradets rövhål.. :(

Jag tänker mig att när en säger "ha den äran" så säger den "ha den äran att ha födelsedag". Blir inte så dumt då tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Har sett uttrycket "skäggigt" användas på Facebook. Är det en synonym till det jag kallar för "lökigt"?

Saker som är lökiga:

Melodifestivalen

Pappa-skämt

Att göra skrytskämt om det man studerar (utanför sin umgängeskrets)

MUF Danderyds video om att komma i valform

Som någon som har gjort lumpen så borde väl du associera lökigt med någonting som är föga ansträngande? Öka för att löka, t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som någon som har gjort lumpen så borde väl du associera lökigt med någonting som är föga ansträngande? Öka för att löka, t.ex.

Hmm. Ordet har funnits i mitt vokabulär nästan hela mitt liv, så jag blandar kanske ihop det lite. Men ibland använder jag det när något är svettigt (bokstavligen). Ibland använder jag det när något är krystat/fånigt som ovan nämnt. Men nu när du säger det så är ju "att löka" även synonymt med att lata sig.

Så då kommer jag osökt tillbaka till originalfrågan: Vad betyder "skäggigt"?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört lök och lökigt användas på flera olika sätt som överensstämmer med vad ni säger. "Sitta som en lök" har jag hört användas som i att man sitter och latar sig. "Lökig" har jag hört användas som i att man är svettig. "Lökigt skämt" har jag väl också hört någon gång, som i att det är ett billigt, dåligt skämt.

"Skäggigt" har jag aldrig hört användas på något sätt än vad ordet från början var till för.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Victory!

Jag har stört mig oerhört mycket på ordet Tillgängligt ända sedan Skype byttes ut mot en billig Microsoft-mjukvara. Det faktum att supporten inte heller hade korrekt grammatik säger ju sitt.

info: at 0:22:08

Please wait for an agent to respond. You are currently '2' in the queue.

system: at 0:22:55

You are not currently in a chat session.

system: at 0:23:16

You are not currently in a chat session.

info: at 0:23:19

Privacy Statement You are now chatting with 'Rainer A'.

 

Rainer A: at 0:23:25

Hello! My name is Rainer. Welcome to Skype Live Support!

 

Henrik: at 0:26:55

Hi! I have no idea where to post this suggestion, but I'll give it a go here. The Swedish versions of Skype has the w0rd "Tillgängligt" written as a translation of "Available", for people that are currently online. This is the correct w0rd, but written with bad grammar. The correct w0rd is "Tillgänglig", or simply just "Online". In its current form, it is as if the person were an object.

 

Rainer A: at 0:27:26

Hi there

Rainer A: at 0:27:30

Sure let me read first your message

 

Henrik: at 0:29:17

The suggestion is to simply replace "Tillgängligt" with "Tillgänglig". As of right now, it says "Charlie: It is available", instead of "Charlie is available".

 

Rainer A: at 0:29:24

oh I see, we are very sorry to hear that it was on a wrong grammar. I can take note on this account send this to our development team so that they can have it doubled check and make the changes on this matter.

 

Henrik: at 0:31:26

Thank you! Any chance of having this minor correction included in the next update?

 

Rainer A: at 0:32:16

Well see, we still don't have any estimated time when we will release a new update.

Rainer A: at 0:32:36

Is there anything else that I may help you with?

 

Henrik: at 0:32:56

That's ok, as long at it has been noted for correction.

 

Rainer A: at 0:33:10

Alright :)

 

Henrik: at 0:33:27

Not at the moment. Thank you!

 

Rainer A: at 0:33:34

Thank you for using Skype Customer Service Chat. Please feel free to come back again.

info: at 0:33:37

Chat session has been terminated by the agent.

system: at 0:34:09

Chat already ended

 

 

Redigerad av Henkibojj
w0rd
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 weeks later...

Vad anser GTAsajten om "ostabil" som synonym till "instabil"? Tycker själv att det är okej, det är trots allt med i SAOL. Anledning till undran: Ser ofta många "rätta" människor med uppmaningen "det heter instabil". Svarade en gång till en person att ostabil är ett ord och fick svaret "selfie är också 'ett ord', fortfarande irrelevant".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad anser GTAsajten om "ostabil" som synonym till "instabil"? Tycker själv att det är okej, det är trots allt med i SAOL. Anledning till undran: Ser ofta många "rätta" människor med uppmaningen "det heter instabil". Svarade en gång till en person att ostabil är ett ord och fick svaret "selfie är också 'ett ord', fortfarande irrelevant".

Folk som tycker det är oklokt att använda prefixet o som motsats till det ord man prefixerar är ena vettvilliga typer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad anser GTAsajten om "ostabil" som synonym till "instabil"? Tycker själv att det är okej, det är trots allt med i SAOL. Anledning till undran: Ser ofta många "rätta" människor med uppmaningen "det heter instabil". Svarade en gång till en person att ostabil är ett ord och fick svaret "selfie är också 'ett ord', fortfarande irrelevant".

Här använder man "ostabil" väldigt ofta, främst för att beskriva ett läge eller en person. "sjukt ostabil stämning", "han verkade jäkligt ostabil", typ. Instabil används mer formellt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad anser GTAsajten om "ostabil" som synonym till "instabil"? Tycker själv att det är okej, det är trots allt med i SAOL. Anledning till undran: Ser ofta många "rätta" människor med uppmaningen "det heter instabil". Svarade en gång till en person att ostabil är ett ord och fick svaret "selfie är också 'ett ord', fortfarande irrelevant".

Säger inte människor "instabil" eller "ostabil" bara för att det inte vet om att "labil" är det ord de söker?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...