Jump to content

Språk och grammatik


Renard
 Share

Recommended Posts

Jag, som nittiotalist, behövde aldrig ens lära mig när och var ß ska användas och då var ändå min tysklärare på högstadiet minst sagt professionell. Han brukade använda det när han skrev på tavlan, men krävde aldrig att vi skulle kunna det.

Exakt så. "Det där finns det lite regler för men det behöver ni inte lära er". Jag ska skriva mail på tyska i ett halvår framöver och jag skulle gärna vilja veta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fram tills nu trodde jag, vilket var vad vi fick lära oss, att ss alltid byttes ut mot ß, men där ser man!

Jag väntar fortfarande på ett exempel på när någon faktiskt har haft nytta av de där 3-4 åren av glosor i exempelvis tyska. Jag var både intresserad och gjorde ganska bra från mig på lektioner och prov, men inte skulle jag ta till de få uttryck som sitter kvar långt bak i skallen, om jag skulle behöva prata med någon tysking!

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 months later...

Varför sätter man inte genitivändelsen "s" på somliga namn, såsom Ernst -> Ernsts? Nils och Franz kan jag förstå eftersom det slutar på ett s-ljud.

Är det bara för att det är krångligt finns det ju massvis med andra ord och ändelser som är riktiga tungvrickare.

-

EDIT: Och beträffande ß tror jag att långa vokaler innan dubbel-s blir ß (naß, Straße), korta blir ss (äta->isst, ein bisschen). Det är vad jag tror att jag kommit fram till genom exempel. Nuförtiden är det mesta bara ss, däremot.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför sätter man inte genitivändelsen "s" på somliga namn, såsom Ernst -> Ernsts? Nils och Franz kan jag förstå eftersom det slutar på ett s-ljud.

Är det bara för att det är krångligt finns det ju massvis med andra ord och ändelser som är riktiga tungvrickare.

Va, gör man inte? Jag skulle skriva Ernsts precis som jag skulle skriva kvasts, schisms, visps, journalisms och disks.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Hur många fler än jag är det som stör sig någonting fruktansvärt på folk som uttalar ordet "automatiskt"; "ajtomatiskt"? Snart dödar jag någon. Man säger väl för fan inte "ajtogiro" eller "ajtopilot".

Har bara hört detta en gång och då från en person som faktiskt har ett talfel...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

När ska man och när ska man absolut inte använda "sir" i engelska språket? Jag hamnade i diskussion med en brittisk gränspolis en gång och eftersom båda försökte vara så artiga som möjligt när vi började ilskna till så kallade båda varandra för "sir" i varenda mening, vilket blev väldigt fånigt och potentiellt väldigt fel från min sida. Det retade förmodligen upp honom ännu mer.

Eftersom jag nu snart inte ska bemöta brittisk polis utan rentav amerikansk är jag väldigt mån om att inte göra samma sak igen :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När ska man och när ska man absolut inte använda "sir" i engelska språket? Jag hamnade i diskussion med en brittisk gränspolis en gång och eftersom båda försökte vara så artiga som möjligt när vi började ilskna till så kallade båda varandra för "sir" i varenda mening, vilket blev väldigt fånigt och potentiellt väldigt fel från min sida. Det retade förmodligen upp honom ännu mer.

Eftersom jag nu snart inte ska bemöta brittisk polis utan rentav amerikansk är jag väldigt mån om att inte göra samma sak igen :>

Min uppfattning är att man använder "sir" när man blir tilltalad av dem. I USA kan poliskåren i alla fall förvänta sig av sina egna invånare att de blir tilltalade efter grad och inte "sir" eftersom att de ser det som nedlåtande, de är stolta över att vara Sheriffer eller vad de nu kan inneha för grad. Det lär dock vara helt okej för en utlänning att bara säga "sir" i händelse av möte med polis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min uppfattning är att man använder "sir" när man blir tilltalad av dem. I USA kan poliskåren i alla fall förvänta sig av sina egna invånare att de blir tilltalade efter grad och inte "sir" eftersom att de ser det som nedlåtande, de är stolta över att vara Sheriffer eller vad de nu kan inneha för grad. Det lär dock vara helt okej för en utlänning att bara säga "sir" i händelse av möte med polis.

Hur ska man veta vilken grad de har då? Räcker "officer" nån vart eller är det en rang i sig som kanske är lägre?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ska man veta vilken grad de har då? Räcker "officer" nån vart eller är det en rang i sig som kanske är lägre?

Av egen erfarenhet kan jag säga att "sir" räcker. De kommer veta att du är turist och inte har kunskap om vilka grader de olika poliserna har som är ute. När vi blev stoppade av en county police (vet inte vilken grad han hade) så räckte det med att artigt svara på frågorna han ställde och avsluta med "sir". Han stannade oss, klev ur bilen och rättade till sitt bälte med vapen och annan utrustning på, drog ner hatten för ögonen lite grann, knackade på rutan och sa "Y'all ain't from around here, are ye?". De är ganska avslappnade i grund och botten men man ska inte käfta med dem eller inte göra som de säger, då åker man på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Av egen erfarenhet kan jag säga att "sir" räcker. De kommer veta att du är turist och inte har kunskap om vilka grader de olika poliserna har som är ute. När vi blev stoppade av en county police (vet inte vilken grad han hade) så räckte det med att artigt svara på frågorna han ställde och avsluta med "sir". Han stannade oss, klev ur bilen och rättade till sitt bälte med vapen och annan utrustning på, drog ner hatten för ögonen lite grann, knackade på rutan och sa "Y'all ain't from around here, are ye?". De är ganska avslappnade i grund och botten men man ska inte käfta med dem eller inte göra som de säger, då åker man på det.

Är så jävla ledsen att vi aldrig blev stoppade av en amerikansk polis under roadtripen. Körde typ 550-600 mil och lyckades inte bli tagna för fortkörning en enda gång.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är så jävla ledsen att vi aldrig blev stoppade av en amerikansk polis under roadtripen. Körde typ 550-600 mil och lyckades inte bli tagna för fortkörning en enda gång.

Nja, vet inte om ni hade velat det, när min svåger roadtrippade genom USA bytte han fil utan att blinka: 440 dollar i böter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är så jävla ledsen att vi aldrig blev stoppade av en amerikansk polis under roadtripen. Körde typ 550-600 mil och lyckades inte bli tagna för fortkörning en enda gång.

Haha, vettefan om du ska vara särskilt ledsen över det. Böter i USA kan vara jäkligt dryga. Vi blev stoppade för att köra mot enkelriktat men polisen släppte oss för att vi inte var därifrån, för att vi var från utlandet. Vi hade tur, alltså. Hade lika gärna kunnat åka på en böter på flera hundra dollar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...