Jump to content

Najs eller bajs VI: Alla hjärtans dag


Umberto
 Share

  

39 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Denna gång:

icon12_1182340_0.gifALLA HJÄRTANS DAGicon12_1182340_0.gif

bYpZN.jpg

Love is in the air! Man skulle knappast tro det när man tittar ut genom fönstret men idag är det den stora Kärleksdagen™: Alla hjärtans dag! Traditionen har sina rötter i antiken och syftet med den var att para ihop ungdomar två och två inför sommarens stundande danser och lekar. Under medeltiden uppkom kopplingen till kärlek och romantik och "Valentindagen" blev en dag då unga män uppvaktade sina kärestor med dikter och verser. På 1800-talet blev tryckta och utsirade valentinkort populära. I Sverige har firandet inte förekommit i någon större utsträckning förrän på 1960-talet, då det lanserades av kommersiella skäl och genom amerikansk kulturpåverkan. Under 1990-talet tog firandet fart på allvar och har nu funnit sin plats som Alla Hjärtans dag i den svenska högtidskalendern.

Vad tycker ni om Alla hjärtans dag? Brukar ni fira eller uppmärksamma dagen på något sätt? Behövs en sån här dag? Har den ett värde och ett syfte eller är den bara till för att kränga hjärtformade chokladaskar och hålla blomsterhandlarna vid liv under vinterhalvåret?

Alla hjärtans dag: Najs eller bajs? Du måste välja.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar alla stjärtans dag. Tycker om att uppvakta och ge bort presenter och sånt där, käck högtid. Har dock aldrig firat den eftersom alla karlar kör med det sedvanliga mantrat "kommersiellt jippo". Visst är det ett kommersiellt jippo, men det är alla våra högtider och det är inget som stör mig. I övrigt hade jag aldrig fått för mig att köpa några tradiga gelehjärtan eller blommor inför en sån här "högtid", mina presenter är alltid mer ala' GTAsajtens julklappstråd.

"Alla hjärtans dag: Najs eller bajs?"

Nice! (jag är singel)

"Brukar du fira/uppmärksamma Alla hjärtans dag?"

Nej

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är najs! Uppvaktade flickan med frukost på hembakat bröd och aftonbladet på sängen och vi kom nyss hem från söderhallarna där vi fått tag på sjukt härliga råvaror till kvällens 3-rätters med bubbel. Sen så blir det förhoppningsvis sexy time. Folk som kallar det kommersiellt jippo är väl oftast snubbar som inte orkar/vill vara romantiska en enda dag om året.

Redigerad av P-C
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Röstar bajs, faktiskt. 364 dagar om året anses romantik töntigt [...]
Känns som att jag har missat något, sedan när är det så?

Jag har inget otalt med alla hjärtans dag och tycker att det är fint att det finns en dag för fokus på kärlek. Som en liten påminnelse, kanske. Om man väljer att ge varandra en orgasm och koka kaffe eller köpa dyra presenter är upp till var och en. Vill inte påstå att det blir MER romantik eller kärleksfullt för att man gör något speciellt på alla hjärtans dag, men kom igen... har man någon anledning till att INTE göra det, egentligen?

Jag är singel och har aldrig firat alla hjärtans dag, mer än pyssel i grundskolan. (Fast en gång fick jag ett kort av en tjej.)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I år handlade inte min alla hjärtans dag om att mysa med någon tjej utan jag ville snarare spendera dagen med de som betyder mest för mig, min familj. Tog mig tid och överraskade de andra i familjen med middag när de kom hem vilket uppskattades. Kände även att jag ville göra någonting för alla som inte har chansen att njuta av en dag som denna så jag donerade 800kr som skall användas till medicin åt barn i Afrika. Kände även att det var dags att ta tillfället i akt och anmälde mig till donationsregistret.

Jag kanske inte är så hemsk trots allt.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Folk som kallar det kommersiellt jippo är väl oftast snubbar som inte orkar/vill vara romantiska en enda dag om året.

Eller som är det varje dag, som jag.

Jag har väl egentligen inget direkt emot dagen, men jag ser ingen vits i det.

Under mitt 4åriga förhållande firande inte vi dagen något speciellt.

Skaffar jag en tjej som vill göra det, så visst, då får jag romantisera mig.

Men jag var/är romantisk under vilken dag som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker om Alla Hjärtans Dag eftersom jag förknippar den med min födelsedag som infaller på samma dag. Har aldrig firat den, men sedan har jag alltid varit singel under Alla Hjärtans Dag (okej, med undantag för förra året men då var förhållandet fortfarande i startgroparna).

Orkar inte gå runt och vara bitter över "kommersiella jippon", tycker det kan vara skönt med lite dagar som sticker ut från den vanliga, gråa vardagen. Dessutom var det nästan helt tomt på gymmet igår tack vare Alla Hjärtans Dag, hurra!

Najs / Nej

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

364 dagar om året anses romantik töntigt

VA? Vem sa det? Säg vem det fucking var så ska jag knipsa hans tunntarm! :crazy:

--

Det är flera år sen jag var i ett (stabilt och ordentligt) förhållande under Alla hjärtans dag, och som singel är det ju inte en jättespeciell händelse, men jag tycker ändå att det är ett ganska najs påhitt. Jag är iofs lite skeptisk till det kommersiella men å andra sidan behöver man ju inte göra det till en så megastor grej och köpa en massa presenter och blommor... Lite god mat och passionerat mys räcker gott. :yes:

Najs.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...