Jump to content

Dödsstraff


Xersize
 Share

  

39 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Skrev nyligen en statusuppdatering om dödsstraff med amerikanen Troy Davis avrättning i baktanke. Orkar inte gå igenom hans fall så de av er som inte vet men vill delta i diskussionen: läs på.

Anyways, det är alltså en man som påstås ha skjutit en polis 1989 och därför dömdes till döden enbart baserat på vittnesmål. Troy hävdade alltid att han var oskyldig men avrättades igår, 21:a september 2011, trots att 7 av de 9 vittnen som fällde honom sedan dess ändrat sina historier och man sedan dess hade fått någorlunda hållbara alibin om var han var. Återigen, inga konkreta bevis fanns alltså som skulle kunna bevisa att Troy var mördaren utan enbart de 9 vittnen, varav 7 som jag nyss nämnde dragit tillbaka sina uttalanden.

Frågan är då, är dödsstraff generellt, inte bara i detta fall, något man ska kunna dömas till? Visst finns det svin som man gärna vill mörda, men vad ger en människa rätten att ta någon annans liv? Och att döma en mördare till dödsstraff känns enligt mig som dubbelmoral. "Det är fel att döda och det ska vi framföra genom att döda dig" håller inte i min bok.

För vissa kan jag även känna att dödsstraff är för enkelt. Vissa borde få sitta och ruttna bortglömda i en cell istället, kanske åka på spontant stryk av de andra intagna. Döden är helt enkelt för generös för vissa.

Så vad tycker ni? Min vote är i alla fall, och kommer alltid vara: Nej, dödsstraff borde inte existera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mycket länge förespråkat dödsstraff. Men den senaste tiden har jag barra känt avsmak. Tycker inte att det fyller någon direkt funktion. Dödande leder aldrig till något bra. Blodshämnd ska man kämpa emot, även om man verkligen vill se en person död. Man måste mogna bortom den där "du har gjort det där, nu ska du dö din jävel" tänkandet. Man får gärna tänka en person död, men att faktiskt ta livet av någon är helt enkelt fel. Det är så det kännns för mig, men så känner ju inte alla.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller dödsstraff i USA ska man komma ihåg att det är en mycket politiskt inflammerad fråga. Om en politiker, i synnerhet i sydstater som Georgia, förhåller sig alltför progressivt till hur kriminella ska behandlas riskerar han/hon att uppfattas som en som daltar med brottslingar och blir stämplad som "soft on crime" vilket sällan är bra om man vill bli omvald. Att vara hård mot kriminella är däremot något som många amerikaner(läs:republikaner) älskar:

Blodtörst, lynchmobbar och hämndbegär - It's the American way.

Redigerad av Umberto
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker dödsstraff ska finnas i vissa lägen. När man VET att personen är sjuk i huvudet. T.ex. Brevik. Eller han fritzl.

Sånna människor förtjänar inte att ha sitt liv. Hade annars velat att dom ska vara inlåsta och lida, men det kostar oss pengar.

Vissa förtjänar faktiskt att dö.

Om jag hade orkat googla så hade jag fixat fram en länk som visat att det faktiskt kostar staten mer pengar att avrätta folk än att låta dem sitta i fängelse på livstid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker dödsstraff ska finnas i vissa lägen. När man VET att personen är sjuk i huvudet. T.ex. Brevik. Eller han fritzl.

Sånna människor förtjänar inte att ha sitt liv. Hade annars velat att dom ska vara inlåsta och lida, men det kostar oss pengar.

Vissa förtjänar faktiskt att dö.

Om en person verkligen är "sjuk i huvudet", d.v.s. psykiskt sjuk, så måste ändå den bedömas annorlunda. En medfödd störning är trots allt inget man väljer eller kan kontrollera, t.ex.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla liv ska tas från ett unikt perspektiv, man kan inte ersätta en persons död med en annans död.

Tycker man borde förse fångar med hårt arbete rästen av livet istället för att ta dennes liv,

för att ta igen den ekonomiska skada han orsakat personer och eventuellt staten samt fängelsekostnader,

det är ju trots allt det enda han kan göra efter allt han orsakat.

Och om han gör bra ifrån sig får han möjligtvis frigivas efter typ 40 år eller 20 år, beroende på allvaret av brottet.

Hmm kanske dödsstraff borde vara volontärt om vissa krav på personen är uppfyllda.

Brukade själv vara för dödsstraff, men på senaste tiden har jag fått en ny syn på livet och

jag har också börjat ifrågasätta seder och liknande ("gör så för att man ska göra så!")

Sen för att inte glömma alla som kan bli/blivigt oskyldigt dömda.

Om inte annat kan dem ju bygga ett litet Colosseum där dessa dödsstraffbelagda fångar kan slåss för livet och

dö med lite värdighet, istället för att torteras till döds i den elektriska stolen. Båda är ju trots allt lika barbariska,

fast kanske på en annan nivå. :D

aja, mina tankar angående dödstraff, ta inte bottenkommentaren för seriöst. :)

Vote: Nej

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om en person verkligen är "sjuk i huvudet", d.v.s. psykiskt sjuk, så måste ändå den bedömas annorlunda. En medfödd störning är trots allt inget man väljer eller kan kontrollera, t.ex.

Jag har kommit på mig själv med att på sistone tänka i stil med "varför behandla i evigheter när det egentligen är hopplöst?". Tänker då inte så mycket på brottslingar som på gamlingar som lever kvar i demens eller liknande tillstånd i 15 år utan att leva ett normalt liv.

Med enklare ord: "Sorry son, the dog was rabid - had to put it down".

(0:32)

Men jag är inte för dödsstraff. Ska man låta någon sona för ett brott är en herrans massa år i fängelse ett bättre sätt. Visar det sig att personen är oskyldig är det möjligt att återställa det. Hemskt efter 20 år i finkan förstås men det är bättre än att avrätta folk och så visar det sig att man fått fel person.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nja asså, öga för öga, en tand för en tand är rätt löjligt att följa egentligen!

Det visar mer hur pass mogen människan är, varför ska vi döda någon, bara för att han dödade någon?

Visst, en gång i tiden fanns det väl Dödsstraff, men har inte vi, människa, mognats lite mer sen dess?

Är inte vi lite mer civiliserade än att vi går omkring och dödar varandra bara för att den andre hade gjort en dålig sak?

Istället för att belägra en människa med död, varför inte sätta dom i konstant arbete utan lön och bara bröd och vatten till mat istället, för att ta till ett extremt straff.

Sedan att folk hittans och dittans ska "behandlas" för att han har en störning tycker jag är oerhört fel, för jag kan verkligen inte förstå hur en psykiskt sjukdom där man sitter med tankarna om att "mord är roligt, mord är kul" kan behandlas på ett effektivt sätt?

För att svara på frågan, Nej, dödsstraff ska inte finnas, människan måste mogna till mer för att inse det bara!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt jag ser inte såna som Fritzl och Brevik som människor. Mer som virus som måste utrotas. Förtjänar inget annat, inget värt i mina ögon. Nackskott hade vart perfekt.

Nu tänker du i exakt samma banor jag gjorde för inte så länge sedan. Mycket naivt. Den du ser på som icke livsberättigad kanske andra ser på som en hjälte. Man kan inte utgå från sina egna värderingar och känslor om en person när det gäller liv eller död. Det är ditt (och mitt gammla) tankesätt som leder till totalitära diktatuer där en persons värderingar styr över allt i samhället. I USA är det måhända en jury som anser en människa skyldig eller inte skyldig, men det är domaren, bara domaren, som utser straffet. I många länder får brottslingar inga rättvisa rättegångar, och många döms till döden på felaktiga grunder (även så i USA i många fall)

Därför tycker jag att du ska börja tänka med huvudet, och inte med den där arga, brinnande känslan du får i magen när du tänker på onda människor som Fritzl och Breivik. De regler som gäller för dem i rättsystemet gäller även för alla andra.

Redigerad av Renard
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att dödsstraff är humant på något sätt alls. Frågan är om det är mer humant att låta en människa leva inlåst hela sitt liv? Hur som helst, anledningen till detta inte att jag tycker att det är dubbelmoral. Vid ett sådant tycke kan vi resonera att det är fel att låta Josef Fritzl sitta bakom lås bom för att han själv (bland annat) berövat andra friheten. Det går helt enkelt inte ihop. Dock anser jag att livstids fängelse kan vara en bra lösning; och med livstid menar jag inte som max dryga tjugofem år utan mycket längre. Om jag själv fick min familj dödad, eller någon i familjen, hade jag innerligt önskat att den som gjorde detta hade fått sitta av resten av sitt liv i fängelset.

För övrigt så är USA rena mardrömmen när det kommer till att behandla brottslingar. De fattiga, lågutbildade, och de svarta lider mest - även om detta är vanligt på andra håll - och Texas är självfallet en jävla håla som till synes ibland använder lika efterblivna metoder att ''straffa'' brottslingar som Koranen förespråkar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...