Jump to content

Dödsstraff


Xersize
 Share

  

39 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Xersize, du har lagt argumenten mot dödstraff så pass bra att jag bara skulle upprepa om jag yttrade mig mer.

Den får du ett plus för! Som sagt, inget bra kommer av det.

Värsta tänkbara exempel: Min 5-åriga dotter/son blir brutalt våldtagen och lämnad död i skogen under en hög av löv. Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte ville döda gärningsmannen, hell jag har försökt döda folk på riktigt för mycket mindre, och om någon satte honom på en stol framför mig och gav mig en laddad revolver så vet jag inte om jag skulle kunna hålla mig. Men det skulle vara fadern i mig, det vore inte så konstigt att jag kände så.

Men jag hoppas bara att min mänskliga resonabla sida skulle kliva fram. Sure, a little pistol-whip in his face first, men jag vill gärna tro att jag i alla fall skulle vara mänsklig nog (till skillnad från det monstret) att sätta honom till rätta och se till att han fick sitta i fängelse för resten av livet, och ärligt talat önska honom ett långt liv då straffet blir längre ju längre han lever, då förutsatt att han har livstid.

Jag skulle inte bli lyckligare av att personen i fråga dog. Ja, han/hon var ett monster men måste då vi gå tillbaka till det primitiva och bli monster vi också? Som någon skrev ovan, "öga för öga" är ett barnsligt och omoget beteende som bara leder till mer problem. Om jag ser till att han dör så måste någon hämnas honom och på så vis döda mig, fortsätter kedjan måste även jag bli hämnad osv. Det håller inte.

För att avsluta med ett citat ifrån Jerry Seinfeld: "George, we're trying to have a civilization here!". Vi överlever inte på död, det argumentet talar för sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Från Aftonbladet

Här är ett exempel på brott som jag tycker döden ska övervägas. Varför ska en såhär skadad och sjuk människa tas hand om och hållas vid liv. Ne ge honom en spruta och problemet är löst.

Sen så kommer vi in på det här med psykiskt sjuka personer!

Rår dom verkligen för det själv tror du?

Bara för att en psykisk sjuk/störd person mördade någon ofrivilligt så innebär det att han/hon ska få dödsstraff?

Jag ser inte logiken bakom det hela

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Från Aftonbladet

Här är ett exempel på brott som jag tycker döden ska övervägas. Varför ska en såhär skadad och sjuk människa tas hand om och hållas vid liv. Ne ge honom en spruta och problemet är löst.

Det handlar inte om att problemet är löst. Jag håller med, jag hade gärna bränt upp den j*veln levande.

För att inte snacka om han som dödade den där Elin-tjejen.

Men som sagt, det är inte att lösa problemet med straffet som, för mig i alla fall, är poängen.

Det är det moraliska i det hela. Du kan ALDRIG, ALDRIG, bestraffa ett brott med en likadan handling!

Om du har 2 söner och den ena slår den andra på käften, då kan du inte säga: Nils-Holger FY dig inte slå Hubert!

Sen slår du Nils-Holger på käften som straff.

Hur ser det ut?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...