Jump to content

Mekaniska tangentbord


Siana
 Share

Recommended Posts

På senare tid har jag fått upp ögonen för mekaniska tangentbord. Tycker det är lite kul att diskutera så jag tänkte att nu ska vi alla snacka mekaniska tangentbord!

Snabb genomgång för de som inte har någon aning om vad jag pratar om:

Man kan säga att det främst finns tre sorters tangentbord: buckling spring, membran och mekaniskt. Buckling spring är en gammal tangentbordsteknik som återfanns i de gamla IBM Model M-tangentborden. Model M har lite av en kultstatus just nu och det finns många tangentbordsfantaster som fortfarande använder dem, såhär 30 år senare.

Membrantangentbord är den sortens tangentbord som förmodligen alla ni sitter och skriver på just nu. De har en liten gummibubbla under varje tangent. När tangenten trycks ner kollapsar gummibubblan och trycks mot membranet.

I mekaniska tangentbord har varje knapp en egen mekanisk switch som registrerar knapptrycken istället. Det ger en helt annorlunda kvalitetskänsla, livslängd och knapprespons.

De vanligaste switcharna idag är Cherry mx blue, brown och black. Tre olika switchar från Cherry mx. Blue är taktil och har ett extremt klick-klick-klick-ljud. Brun är också taktil men inte med samma klick-klickljud (fast fortfarande ganska högljudd, likt alla mekaniska switchar) och black är linjär och ger lite mer motstånd. Black återfinns i bl a SteelSeries mekaniska serie (6G/7G), brown finns i bl a Zowies serie (Celeritas) och blue finns i bl a Razers serie (Black Widow).

---

Någon som sitter på ett mekaniskt tangentbord redan? Jag är väldigt sugen på att köpa ett, men utbudet i Sverige är ju så jävla tunt, finns inget som passar mig helt. Jag har ett Logitech G15 just nu och tycker det är för stort och onödigt - macroknapparna och LCD-skärmen var roligt i en vecka ungefär. De enda extrafunktioner jag egentligen använder är multimediaknapparna. Därför tycker jag SteelSeries layout är perfekt, men jag vill inte ha svarta switchar, jag vill ha blå eller bruna. Förutom Razers blå och SteelSeries svarta är alla andra mekaniska tangentbord svindyra, och Black Widow har återigen en massa macroknappar och skit. Filco Majestouch eller Das Keyboard är mest intressanta, men äckligt dyra...

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett 6Gv2, var lite ovant i början men nu är de skönt :3 Vet inte riktigt om svarta switchar är det bästa valet dock..

Nä, precis. Svarta switchar är visst bra för FPS-spel och liknande, men det kör jag inte så mycket. Dessutom skriver jag mycket, och det lämpar sig inte svarta för. Jag gillar allt annat med 6Gv2, men jag vill inte ha svarta switchar. Ge mig det i bruna eller blå.

Jag är sugen på http://www.getdigita...eyboard_Model_S men är för snål för det där priset. Det ryktas om att Qpads MK-80 (blå switchar) ska komma i nedbantad version för ca 700 kronor, jag tror att jag kommer hugga då. Inga irriterande macroknappar på det. Lite fult, men vad fan...

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske fel tråd att ställa frågan i men vad menas när ett tangentbord har ett "Anti-Ghosting" sak.

Du kan använda alla knappar samtidigt. För att kolla hur bra ditt tangentbord är på anti-ghosting så kan du hålla ner båda dina shift-tangenter och skriva "Hej, jag är gjord av filmjölk och gillar att titta på Wizards of Waverly Place"

=

hej jag är gjord a filkölk oh gillar a ia p wiards of waerl plae

Mitt tangentbord har inte anti-ghosting.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så bortsett från ljudet från tangenterna och att man kan trycka ner alla tangenter samtidigt (det var något de kunde, eller? Om ja, läs spoiler-markerad text) (

Finns det någon mening att kunna trycka ner fler än 3-4 tangenter samtidigt, om man nu då inte absolut måste spela Frets on Fire.

), vad erbjuder dessa mycket dyrare knappsatser? Kvalitetskänsla, livslängd och knapprespons låter lite väl mycket som säljsnack. Mitt Logitech Illuminted står fortfarande starkt efter många år vid min sida och karaktärer kommer upp direkt på skärmen vid knapptryck.

Man funderar helt enkelt bah, har aldrig känt på ett själv serrö.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så bortsett från ljudet från tangenterna och att man kan trycka ner alla tangenter samtidigt (det var något de kunde, eller? Om ja, läs spoiler-markerad text) (

Finns det någon mening att kunna trycka ner fler än 3-4 tangenter samtidigt, om man nu då inte absolut måste spela Frets on Fire.

), vad erbjuder dessa mycket dyrare knappsatser? Kvalitetskänsla, livslängd och knapprespons låter lite väl mycket som säljsnack. Mitt Logitech Illuminted står fortfarande starkt efter många år vid min sida och karaktärer kommer upp direkt på skärmen vid knapptryck.

Man funderar helt enkelt bah, har aldrig känt på ett själv serrö.

I slutändan är det väl främst känslan. Klickkänslan, känslan vid nedslag, känslan att kunna skriva utan att behöva trycka knappen hela vägen ner osv. Jämför ditt Illuminated med ett UltraX Premium, till exempel! Knappsatserna behöver inte vara dyrare förresten, ett 6GV2 kostar lika mycket som ett Illuminated.

Mitt Logitech Illuminated höll för övrigt inte längre än något år. sad_1182040_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Tänkte väcka liv i den här tråden nu när jag upptäckt av QPAD släppt nya tangentbord, MK-85 och MK-50.

http://www.sweclockers.com/recension/15007-qpad-mk-85-pro-och-mk-50-pro/2#pagehead

Standard har röda brytare, men man kan tydligen beställa vilka brytare som helst från QPAD.

Blåa har jag uppfattat som väldigt rassliga, svarta som tröga/distinkta och röda har jag inte fattat riktigt.

Jag spelar mest League of Legends och har uppfattat att de röda är bättre för snabba, repetiva tryck medans de bruna är bra för till exempel styrning med WASD. Stämmer?

Jag har försökt bilda en uppfattning utifrån forum osv så jag kan vara helt fel ute.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte väcka liv i den här tråden nu när jag upptäckt av QPAD släppt nya tangentbord, MK-85 och MK-50.

http://www.sweclockers.com/recension/15007-qpad-mk-85-pro-och-mk-50-pro/2#pagehead

Standard har röda brytare, men man kan tydligen beställa vilka brytare som helst från QPAD.

Blåa har jag uppfattat som väldigt rassliga, svarta som tröga/distinkta och röda har jag inte fattat riktigt.

Jag spelar mest League of Legends och har uppfattat att de röda är bättre för snabba, repetiva tryck medans de bruna är bra för till exempel styrning med WASD. Stämmer?

Jag har försökt bilda en uppfattning utifrån forum osv så jag kan vara helt fel ute.

Tada! De pratar om dessa i några minuter!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte väcka liv i den här tråden nu när jag upptäckt av QPAD släppt nya tangentbord, MK-85 och MK-50.

http://www.sweclockers.com/recension/15007-qpad-mk-85-pro-och-mk-50-pro/2#pagehead

Standard har röda brytare, men man kan tydligen beställa vilka brytare som helst från QPAD.

Blåa har jag uppfattat som väldigt rassliga, svarta som tröga/distinkta och röda har jag inte fattat riktigt.

Jag spelar mest League of Legends och har uppfattat att de röda är bättre för snabba, repetiva tryck medans de bruna är bra för till exempel styrning med WASD. Stämmer?

Jag har försökt bilda en uppfattning utifrån forum osv så jag kan vara helt fel ute.

Jag kör med röda swtichar just nu och är helnöjd, det är dock oerhört svårt att tipsa någon om vilka switchar de borde köra på utan att de fått känna på dem. Det bästa är nog om du har en butik som säljer mekaniska tangentbord i närheten och ber dem att få känna på tangentborden lite.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte väcka liv i den här tråden nu när jag upptäckt av QPAD släppt nya tangentbord, MK-85 och MK-50.

http://www.sweclocke...-pro/2#pagehead

Standard har röda brytare, men man kan tydligen beställa vilka brytare som helst från QPAD.

Blåa har jag uppfattat som väldigt rassliga, svarta som tröga/distinkta och röda har jag inte fattat riktigt.

Jag spelar mest League of Legends och har uppfattat att de röda är bättre för snabba, repetiva tryck medans de bruna är bra för till exempel styrning med WASD. Stämmer?

Jag har försökt bilda en uppfattning utifrån forum osv så jag kan vara helt fel ute.

Håller med JS, du får nog känna lite på knapparna själv, alla tycker om olika saker.

Generellt brukar jag säga:

Blåa: Bäst för att skriva på, icke-linjära. Mina favoriter, men då skriver jag mycket och så är jag beroende av klickljudet. De anses inte vara de optimala spelswitcharna.

Bruna: Som de blåa, men de låter mindre.

Röda: Anses vara bra för spel. Linjära men med lite motstånd. Bra för spel med mycket knapptryck (SC2 t e x).

Svarta: Linjära med mycket motstånd. Lämpar sig bättre för spel med få knapptryck (FPS t e x).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var till min lokala datorbutik nyss, fick med mig detta hem:

237856_1231262_0.jpg

1_6_29_1231262_1.jpg

Har bara testat några minuter nu, men jäklar! Kvalitén på MK-85an slår en i nyllet när man tar ut den ur lådan.

Mattsvart, gummibeklädd yta och väldigt hög vikt (1,3 kg) höjer verkligen känslan.

Är lite ovan med tangenterna än, men de är grymt responsiva och höga.

Jag kan trycka in de 1-2 millimeter (inget genomslag/bottning) och de reagerar direkt.

Har även testat anti-ghosting vilket fungerar gallant, via USB! Äntligen slipper man PS/2 kontakten.

Musen är i liknande stil som tangentbordet, mattsvart och gummibeklädd. Båda är QPAD, vilket jag kom på efter att jag gått ur affären. Det var ju lite kul ^^

Sitter bra i handen, men ska ge den mer tid innan jag ger nån bedömning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter på ett 6gv2 med svarta switchar sedan några månader tillbaka, är rätt nöjd. Tycker att det är lite larvigt med vilka switchar som är "bättre" än andra för spel eller liknande, för i slutändan handlar det om en bekvämlighetsfråga. Man spelar och skriver inte bättre för att man har ett mekaniskt tangentbord, däremot är det roligare att göra det! Tar några dagar att vänja sig vid switchen men sen kommer man kötta sönder precis lika hårt med vilken switch man än valt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter på ett 6gv2 med svarta switchar sedan några månader tillbaka, är rätt nöjd. Tycker att det är lite larvigt med vilka switchar som är "bättre" än andra för spel eller liknande, för i slutändan handlar det om en bekvämlighetsfråga. Man spelar och skriver inte bättre för att man har ett mekaniskt tangentbord, däremot är det roligare att göra det! Tar några dagar att vänja sig vid switchen men sen kommer man kötta sönder precis lika hårt med vilken switch man än valt.

Jag jämförde det där på några olika tangentbord, och det är faktiskt ganska stor skillnad.

Jag vet inte om du faktiskt testat andra switchar än bara svarta, men bör göra det innan du spånar vidare.

Bättre = bekvämare, mer anpassat.

De röda switcharna är betydligt lättare att trycka ner än svarta, men det är ju helt upp till användaren hur man gillar att skriva och hur behovet i spelet ser ut. Om man får skriva på ett tangentbord som är anpassat för en själv så blir det helt klart bekvämare = bättre.

Här finns en väldigt bra guide med animationer som visar hur de olika switcharna fungerar.

http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard-guide.html#post_6009482

Saxat ur länken ovan:

Cherry MX Blue switches are the best cherry switch for typing. The tactile bump can easily be felt, and the resistance is similar to your average keyboard.

Although many people find them just fine for gaming, some don't like the fact that the release point is above the actuation point. This can cause some trouble with double-tapping. This is usually the case with someone who has experienced other mechanical switches before hand.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...