Jump to content

Mekaniska tangentbord


Siana
 Share

Recommended Posts

Man spelar och skriver inte bättre för att man har ett mekaniskt tangentbord

Eh, jo.

Spel är det väl en marginell skillnad på bara, men skrivhastigheten kan påverkas något extremt av tangentbordet. En sådan sak som att du kan trycka ner blåa switchar bara halvvägs för att registrera knapptrycket säger ju en hel del. Jag ökar lätt med 15-20WPM med blåa switchar.

Det är ungefär som att säga att platta tangenter inte påverkar skrivhastigheten. Mitt skrivhastighetsrekord är fortfarande på min gamla skollaptop.

Edit: Har du prövat några andra switchar än svarta? Kan förstå varför du drar den slutsaten annars, då svarta switchar är de som är likast vanliga membrantangentbord.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Spel är det väl en marginell skillnad på bara, men skrivhastigheten kan påverkas något extremt av tangentbordet. En sådan sak som att du kan trycka ner blåa switchar bara halvvägs för att registrera knapptrycket säger ju en hel del. Jag ökar lätt med 15-20WPM med blåa switchar.

Agreed.

Jag leker med att "touch-skriva" med det nya tangentbordet.

Då det registrerar redan på 2 mm, så behöver man knappt nudda tangenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte en chans att ni spelar bättre bara för att ni har ett mekaniskt tangentbord, och vill man skriva snabbt som satan ska man inte köra qwerty-layout från första början, så att köpa ett mekaniskt tangentbord för det ändamålet känns lite dött.

Missförstå mig rätt, jag tycker att mekaniska tangentbord är jättetrevliga att använda och tycker de är väl värda sina pengar, men i grund och botten är det bara ett hjälpmedel i något där det är du själv som kommer sätta stopp för hur snabb/bra/skillad du kan bli. Tänk amatörkockar som köper dyra knivar. De blir inte bättre på att laga mat tack vare det, däremot har de roligare i köket och kommer förmodligen med tiden bli bättre.

Oväntat att "ah du kör svarta switchar du vet inget"-argumentet kommer upp, det har man inte hört förut... :rolleyes: Jag har testa svarta, blå och bruna, men bara svarta under längre perioder av uppenbara orsaker. Röda är uppbyggda precis som svarta så jag har svårt att se någon större skillnad där. Jag gjorde ändå rätt rejäl research på skillnaderna mellan switcharna innan jag köpte mitt tangentbord.

Alla switchar registrerar för övrigt halvvägs-(ish?), men det känns rätt sub-optimalt att tappa med några andra än blå och bruna switchar :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog många som inte orkar lära sig Svorak :)

Har man som yrke att skriva så tror jag det är väl värt tiden iofs. Men då bör man även tänka på andra faktorer såsom fingerplacering osv, jag har till exempel insett att jag själv aldrig nyttjar långfingret på högerhanden när jag skriver av någon anledning :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte en chans att ni spelar bättre bara för att ni har ett mekaniskt tangentbord, och vill man skriva snabbt som satan ska man inte köra qwerty-layout från första början, så att köpa ett mekaniskt tangentbord för det ändamålet känns lite dött.

Spelar bättre, njäe, förmodligen inte, det handlar mer om att det ofta är behagligare för fingrarna att spela under längre perioder med mekaniskt tangentbord.

Löjlig parallell, det räcker med att skriva snabbare, inte skriva "snabbt som satan". Det är en jäkla skillnad på att gå ut och köpa sig ett mekaniskt tangentbord och att lägga flera månader på att börja skriva Svorak. Argumentet håller heller inte, QWERTY och Svorak använder samma knappar, bokstäverna har bara bytt plats. Du kan köpa ett mekaniskt tangentbord och byta layout + flytta runt knapparna och skriva Svorak på det om du vill. Eller varför inte ett Das, mekaniskt med blåa switchar utan text alls.

Missförstå mig rätt, jag tycker att mekaniska tangentbord är jättetrevliga att använda och tycker de är väl värda sina pengar, men i grund och botten är det bara ett hjälpmedel i något där det är du själv som kommer sätta stopp för hur snabb/bra/skillad du kan bli. Tänk amatörkockar som köper dyra knivar. De blir inte bättre på att laga mat tack vare det, däremot har de roligare i köket och kommer förmodligen med tiden bli bättre.

Måste ha missförstått dig då, för bara ett inlägg sedan påstod du att man inte skriver bättre (vilket jag antar = snabbare?) bara för att tangentbordet är mekaniskt. Det stämmer inte, i alla fall för mig.

Oväntat att "ah du kör svarta switchar du vet inget"-argumentet kommer upp, det har man inte hört förut... :rolleyes: Jag har testa svarta, blå och bruna, men bara svarta under längre perioder av uppenbara orsaker. Röda är uppbyggda precis som svarta så jag har svårt att se någon större skillnad där. Jag gjorde ändå rätt rejäl research på skillnaderna mellan switcharna innan jag köpte mitt tangentbord.

Är väl inte så konstigt, svarta switchar är de som är lika vanligast tangentbord så jag utgick ifrån att du tänkte att skillnaden mellan mekaniskt och membran är mindre än vad den är, det var även så tonen på ditt inlägg var.

Alla switchar registrerar för övrigt halvvägs-(ish?), men det känns rätt sub-optimalt att tappa med några andra än blå och bruna switchar :P

Var därför jag i det här fallet bara nämnde blå där man både känner och hör registreringen.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Löjlig parallell, det räcker med att skriva snabbare, inte skriva "snabbt som satan". Det är en jäkla skillnad på att gå ut och köpa sig ett mekaniskt tangentbord och att lägga flera månader på att börja skriva Svorak. Argumentet håller heller inte, QWERTY och Svorak använder samma knappar, bokstäverna har bara bytt plats. Du kan köpa ett mekaniskt tangentbord och byta layout + flytta runt knapparna och skriva Svorak på det om du vill. Eller varför inte ett Das, mekaniskt med blåa switchar utan text alls.

Tar garanterat inte flera månader att vänja sig vid Svorak men visst. Faktumet kvarstår ju att mekaniska tangentbord inte är de snabbaste tangentborden att skriva på oavsätt, vilket du ju bekräftade själv. Behagligaste kanske, men det är en annan grej.

Måste ha missförstått dig då, för bara ett inlägg sedan påstod du att man inte skriver bättre (vilket jag antar = snabbare?) bara för att tangentbordet är mekaniskt. Det stämmer inte, i alla fall för mig.

Nu vet jag ju inte hur hög WPM du normalt ligger på, för om man ligger på, säg 50 WPM så är en skillnad i 10-15 inom felmarginalen (beroende på språk, om man har tur med ord osv) men om du ligger på 100+ normalt så är det ju en gigantiskt skillnad, vilket låter väldigt konstigt isåfall. Intrycket av blå switchar jag fick var inte att det gick extremt mycket snabbare att skriva på, bara att det var trevligare känsla. Tangenter som maxar ut lika snabbt som de blå switcharna registrerar på måste ju gå lika snabbt att skriva på, eller?

Är väl inte så konstigt, svarta switchar är de som är lika vanligast tangentbord så jag utgick ifrån att du tänkte att skillnaden mellan mekaniskt och membran är mindre än vad den är, det var även så tonen på ditt inlägg var.

Nja, röda switchar är närmare membrantangenter. Jag tycker det är en ganska stor skillnad att använda svarta switchar mot vanliga tangentbord (mycket större än skillnaden mellan olika typer av mekaniska switchar), men jag tycker inte skillnaden märks i just hur mycket snabbare man blir eller hur effektiv man är. Det är snarare en ergonomisk skillnad.

Var därför jag i det här fallet bara nämnde blå där man både känner och hör registreringen.

Var tänkt som en kommentar till Wuzi om att touch-skriva med röda eller svarta switchar, men ja.

Redigerad av DrStupid
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tar garanterat inte flera månader att vänja sig vid Svorak men visst. Faktumet kvarstår ju att mekaniska tangentbord inte är de snabbaste tangentborden att skriva på oavsätt, vilket du ju bekräftade själv. Behagligaste kanske, men det är en annan grej.

Det går fort att vänja sig vid men tar väldigt lång tid att komma upp i samma hastighet med om man är van och snabb med QWERTY.

Mekaniska tangentbord är behagligare och snabbare än vanliga tangentbord. Jag har aldrig sagt att de är SNABBAST, för diskussionen handlade inte om att hitta det mest optimala tangentbordet i världen, det handlade om en jämförelse mellan vanliga tangentbord och mekaniska där du påstod att man inte skriver bättre med mekaniska.

Nu vet jag ju inte hur hög WPM du normalt ligger på, för om man ligger på, säg 50 WPM så är en skillnad i 10-15 inom felmarginalen (beroende på språk, om man har tur med ord osv) men om du ligger på 100+ normalt så är det ju en gigantiskt skillnad, vilket låter väldigt konstigt isåfall. Intrycket av blå switchar jag fick var inte att det gick extremt mycket snabbare att skriva på, bara att det var trevligare känsla. Tangenter som maxar ut lika snabbt som de blå switcharna registrerar på måste ju gå lika snabbt att skriva på, eller?

Jag ligger på ca 115-120WPM på ett vanligt tangentbord och 130-135 på ett mekaniskt. Jag har inte använt andra switchar än blåa under tillräckligt lång tid för att veta, men jag tror inte det finns några switchar som maxar lika snabbt som blåa registrerar. Blåa har ju väääldigt lite motstånd. Kom även ihåg att det blir mindre restid för fingrarna.

Nja, röda switchar är närmare membrantangenter.

Beror nog på lite vilket tangentbord man jämför med kan jag tänka mig, finns ju lite olika mycket seghet i vanliga tangentbord också, men ja, de flesta ligger väl mellan röda och svarta.

men jag tycker inte skillnaden märks i just hur mycket snabbare man blir eller hur effektiv man är. Det är snarare en ergonomisk skillnad.

Okej, men för mig skiljer det sig, vet inte om det är tack vare att switcharna är blåa eller om vi skiljer oss! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Håller på att shoppa efter ett mekaniskt tangentbord. Har fastnat lite för Corsair K90 då det är både bakgrundsbelyst, har separata mediaknappar och använder sig av Cherry MX Red (vilka tydligen ska vara bäst för spelande). Det som får mig att tveka är att inte alla knappar är mekaniska och att jag inte riktigt behöver makroknapparna.

Vad säger forumet?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att shoppa efter ett mekaniskt tangentbord. Har fastnat lite för Corsair K90 då det är både bakgrundsbelyst, har separata mediaknappar och använder sig av Cherry MX Red (vilka tydligen ska vara bäst för spelande). Det som får mig att tveka är att inte alla knappar är mekaniska och att jag inte riktigt behöver makroknapparna.

Vad säger forumet?

Qpad MK-80 har det du listade upp och är helt grymt skönt!

Varje gång jag sätter mig vid min dator och tar de första knapptrycken så påminns jag om hur skönt det är.

Och då har jag ägt det ganska många månader.

Jag har inte testat K90, så jag kan inte jämföra de.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att shoppa efter ett mekaniskt tangentbord. Har fastnat lite för Corsair K90 då det är både bakgrundsbelyst, har separata mediaknappar och använder sig av Cherry MX Red (vilka tydligen ska vara bäst för spelande). Det som får mig att tveka är att inte alla knappar är mekaniska och att jag inte riktigt behöver makroknapparna.

Vad säger forumet?

Beror på hur mycket du använder mediaknapparna och hur viktig bakgrundsbelysningen faktiskt är. De flesta bakgrundsbelysta tangentbord jag har sett verkar bara ha bakgrundsbelysning på dem för att det ska se lite fräckt ut, har aldrig faktiskt haft någon riktig användning för det personligen. Sen har till exempel MK-50 mediaknappar på F-knapparna, något som passar mig bättre som inte använder dem allt för ofta.

Redigerad av JSHC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att shoppa efter ett mekaniskt tangentbord. Har fastnat lite för Corsair K90 då det är både bakgrundsbelyst, har separata mediaknappar och använder sig av Cherry MX Red (vilka tydligen ska vara bäst för spelande). Det som får mig att tveka är att inte alla knappar är mekaniska och att jag inte riktigt behöver makroknapparna.

Vad säger forumet?

SteelSeries 3G V2 Red Edition har röda brytare och function-knapp som ger dig mediaknappar på F-tangenterna, fast det är till kostnad av ena windowsknappen.

Zowie Gear Celeritas MX Red verkar även ha mediaikoner på F-tangenterna fast jag kan inte ana någon function-knapp.

Inget av tangenborden har makroknappar.

Om du inte känt på alla brytare rekommenderar jag dig att åka in till t e x MediaMarkt och göra det. Brytarna är mycket av en smaksak. Röda är sköna, men jag har kompisar som föredrar att spela på svarta medan jag själv tycker att blåa är brutalt sköna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haft ögonen på mekaniskt tangentbord ett bra tag, men inte riktigt känt att jag har behövt ett sådant då jag tycker det har varit onödigt osv osv.

Hittade ett rätt billigt blackwidow och tänkte att jag kunde testa det.

Nu hugger jag hellre av mig kuken än att byter tillbaka till ett vanligt tangentbord, kan fan inte leva utan detta underbara mirakel!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Finns det mekaniska tangentbord som inte är designat enbart för femtonåringar? Jag söker ett cleant, helst svart tangentbord som helt skall sakna LED-belysning och annat onödigt bös.

QPAD MK50

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1035097

Svart, robust, cleant, ingen bakgrundsbelysning på tangenterna.

Har själv storebror till den, MK85 som diskuterats en del här ovanför. Mycket bra tangentbord! :)

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...