Jump to content

Svältkatastrofen på Afrikas horn är ett faktum. Skänk en hundring - de


Vice.
 Share

Recommended Posts

Trodde du på allvar att de skulle ta emot en konservburk som kan vara preparerad med allt från kogödsel till gud vet vad...

Nä, nästa gång ger du dem ditt kreditkort, det kan man inte preparera och frakten till Nigeria kostar i princip inget.

Jag gav dom mat, som dom ändå ska köoa till en unge, jag löste bara halva problemet åt dom. Och om jag skickar ner mitt kreditkort så löser det ju sig inte ändå, tror knappast att dom har en kortmaskin i sina hyddor eller whatever dom bor i :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde du på allvar att de skulle ta emot en konservburk som kan vara preparerad med allt från kogödsel till gud vet vad...

Alltså, om burken klarade ICA:s (for example) kvalitetskontroll tror jag inte fattiga kids med flugor runt käften tackar nej till den för att den inte är ekologisk eller har nån konstig ingrediens i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trodde du på allvar att de skulle ta emot en konservburk som kan vara preparerad med allt från kogödsel till gud vet vad...

Nä, nästa gång ger du dem ditt kreditkort, det kan man inte preparera och frakten till Nigeria kostar i princip inget.

Om jag befann mig i samma situation som de på Afrikas horn skulle jag nog inte bry mig om hur raviolin tillverkades, skulle bara vara tacksam för att jag fick den. Att de inte ville ha något annat än pengar i Joe Dirt's fall ger ju inget gott intryck i alla fall.. De kunde ju ha tagit emot konservburken i symboliskt syfte, om de sedan slänger den i närmaste soptunna eller ger den till en hemlös på gatan kvittar. Men men.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte vara snäll idag, jag köpte en konservburk för att jag vet att dom håller länge, gick fram till en som höll i en "Röda korset" burk för insamling... Jag gick fram och gav henne burken men ravioli och sa "Här, istället för att ge er pengar till mat så kan ni ta riktig mat som ni kan frakta ner..." Jag tyckte det var en bra idé då jag vet att det är mat jag ger då men hon godtog det inte... Wtf? Så nu skiter jag fullständigt i allt som har med matinsamling att göra...

Jag gav dom mat, som dom ändå ska köoa till en unge, jag löste bara halva problemet åt dom. Och om jag skickar ner mitt kreditkort så löser det ju sig inte ändå, tror knappast att dom har en kortmaskin i sina hyddor eller whatever dom bor i :P

:mellow::huh:

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grejjen är ju att ni kan ha förgiftat maten på nått sätt. Inte fan vill de riskera att nått händer utan vill köpa in maten själva för att kunna garantera att maten är säker.

Donerar själv inget till sånna där organisationer, dels för att jag inte bryr mig sen så för att mycket pengar försvinner på vägen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Tror ni två att man vänder en hel nations situation bara för att man donerar pengar?

Det är inte det som är tanken. Poängen är att man skall hjälpa dem värst drabbade. Och de pengar som kommer in GÖR skillnad. Ni är väl inte så dumma att ni tror att Läkare Utan Gränser inte presterar nått?

Eller röda korset?

ALLA med 90-konto har krav på sig att det mesta av pengarna skall gå till att hjälpa.

Gör rätt för er nu och skänk en slant för h*lvete!

Och hur är det med siffrorna som kom fram för ett par år sedan att det var ungefär typ.. 2.5% av en hundring som faktiskt kom fram till rätt ände? Man har hört i åratal att "dina pengar hjälper!" "En krona är en vattenflaska för ett törstigt barn i Afrika." "Du kan donera hit och dit för de här människorna" - och fortfarande så är det den största svälten på 60 år. Enligt mig - det säger en hel del om hur bra de här hjälp organisationerna egentligen är.

Jag har nyligen varit med och donerat 48 madrasser till ett hem för utvecklingsstörda barn i Vitryssland. Eftersom i Vitryssland så, är man utvecklingsstörd (cerebral pares, alltså.) så räknas man knappt ens som människa och hamnar på något hem där 3 av 5 ens överlever. De sover på golvet, de har inga täcken, de har knappt någonstans att bo. Eftersom alla madrasser i ett par lägenheter i Klövsjö skulle bytas ut, så donerades de till ett sådant hem, inga stora företag som var ivägen eller något. En grupp med folk som personligen åker ned med en lastbil till Vitryssland och levererar madrasserna själva. Det är SÅ man hjälper till - faktiskt donerar skit som de kan ha hjälp utav eftersom det kanske kräva 3 - 5 personer donerar 100kr för att ens ha råd med EN madrass om man donerar pengar till en större organisation.

Men jag, personligen donerar inte pengar eller något. Inte mitt problem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Och hur är det med siffrorna som kom fram för ett par år sedan att det var ungefär typ.. 2.5% av en hundring som faktiskt kom fram till rätt ände? Man har hört i åratal att "dina pengar hjälper!" "En krona är en vattenflaska för ett törstigt barn i Afrika." "Du kan donera hit och dit för de här människorna" - och fortfarande så är det den största svälten på 60 år. Enligt mig - det säger en hel del om hur bra de här hjälp organisationerna egentligen är.

Jag har nyligen varit med och donerat 48 madrasser till ett hem för utvecklingsstörda barn i Vitryssland. Eftersom i Vitryssland så, är man utvecklingsstörd (cerebral pares, alltså.) så räknas man knappt ens som människa och hamnar på något hem där 3 av 5 ens överlever. De sover på golvet, de har inga täcken, de har knappt någonstans att bo. Eftersom alla madrasser i ett par lägenheter i Klövsjö skulle bytas ut, så donerades de till ett sådant hem, inga stora företag som var ivägen eller något. En grupp med folk som personligen åker ned med en lastbil till Vitryssland och levererar madrasserna själva. Det är SÅ man hjälper till - faktiskt donerar skit som de kan ha hjälp utav eftersom det kanske kräva 3 - 5 personer donerar 100kr för att ens ha råd med EN madrass om man donerar pengar till en större organisation.

Men jag, personligen donerar inte pengar eller något. Inte mitt problem.

Som vice säger så ska typ 90% (?) av pengarna användas till de man skänker till

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var på ett seminarium om detta i fredags och blev mer bevandrad i frågan. Det är verkligen en mycket dyster och hopplös situation som östafrika befinner sig i. En expert från UNDP berättade att en bidragande orsak till svårigheterna är det traditionella nomadliv som många människor lever. Folkgrupper vandrar med sina boskapshjordar, stannar en tid och när vegetationen är förbrukad eller förhållandena förändras vandrar man vidare till nya områden... Problemet är dock att det idag finns alltför många nomader vilket leder till att markerna inte räcker till, jordarna hinner aldrig återhämta sig efter att en folkgrupp lämnat och nästa grupp är på väg in... Ett annat problem är att barnens möjligheter till utbildning kraftigt försvåras när folkgrupperna flyttar på sig hela tiden. Det skulle krävas omfattande investeringar för att göra nomaderna bofasta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...