Jump to content

Svältkatastrofen på Afrikas horn är ett faktum. Skänk en hundring - de


Vice.
 Share

Recommended Posts

Svältkatastrofen på Afrikas horn är ett faktum. Skänk en hundring - det är inte ens två öl på krogen här hemma

post_1216351_0.jpg

Svälten är värre än någonsin i Afrika. Låt oss bidra till våra medmänniskor för en gångs skull.

Jag smsade in 100:-

LUG!

AB!

Du kan även SMS:a in din gåva genom att skicka ordet TIMME till 72970. Då skänker du en gåva på 50kr. Asterisk som markerar förklaring

Det går även att SMS:a TIMME 100 eller TIMME 200 till 72970. Då ger du en gåva på 100 respektive 200 kr.

Du kan även sätta in ditt bidrag på PG 900603-2 eller BG 900-60 32. Märk betalningen "Aftonbladet timme".

Ditt bidrag går i första hand till våra projekt på Afrikas horn, i andra hand till andra akuta kriser.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror ni två att man vänder en hel nations situation bara för att man donerar pengar?

Det är inte det som är tanken. Poängen är att man skall hjälpa dem värst drabbade. Och de pengar som kommer in GÖR skillnad. Ni är väl inte så dumma att ni tror att Läkare Utan Gränser inte presterar nått?

Eller röda korset?

ALLA med 90-konto har krav på sig att det mesta av pengarna skall gå till att hjälpa.

Gör rätt för er nu och skänk en slant för h*lvete!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara jag som inte tror på insamlingar? Jag tror pengarna hamnar någon helt annanstans. Hur mycket har inte folk skänkt under åren? Man märker ingen skillnad.

Håller med Vaxxor.

Insamlingar har väl hållt på sen 80 talet eller nått? Vad vet jag, men ett bra jävla tag, men det blir absolut ingen skillnad tycker jag!

Är beredd att hålla med till viss del. Men självklart så gör pengarna skillnad för vissa individer där nere, men det är på en så pass låg nivå att det är inget Svensson märker av.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om folk nu tycker det är så hemskt och sjuk blablabla, så tycker jag mer saker kan göras än att ha massa insamlingar på det där sättet. Istället för att spela in massa skit på tv eller någon skit film, lägg pengarna på att rädda afrika. Världen är sjuk, och pengar gör folk giriga. Tror det inte är en stor del som går till rätt sak när det gäller sånt här.

Om jag skulle skänka skulle jag nog åkt dig själv och gjort något, så man vet till 100% att det går till det behövande. Skänker man pengar tycker jag man ska se någon sorts ändring. Man får aldrig se reklamer på tv som ser ut så här "Tack vare allas insamlingar har vi nu byggt upp, gett mat, byggt sjukhus. Tack till er!" Det är bara "De här barnen har det svårt, svält död, sjuka, SKÄNK ERA PENGAR!!!". Litar bara inte på insamlingar eftersom man inte får se resultat. Sen gör pengar folk giriga. Pengar är det viktigaste som finns för folk idag. pengar är något som förändrar och gör folk kalla och onda. Inte alla men en stor del.

Jag säger inte att det inte hjälper alls, menar bara att det hjälps mindre än vad det skulle kunna bara.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att ni inte tänker som ni gör.

Men visst, det gjorde jag med i er ålder.

Hur som helst ville jag bara uppmärksamma er på att svälten är den värsta på 60 år.

Och att ni gärna får donera med en liten slant om ni kan.

Sedan om ni tror eller inte tror att att pengar inte hjälper, får ni själva bestämma...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tycker så jävla synd om folk som har det dåligt kan man lika gärna leva utan lyx och ge bort alla sina pengar man får över varje månad.

Jag personligen väljer att leva den livsstil vi i västvärlden har pga av att andra har det dåligare (Om lönerna var lika i u-länder skulle våra varor vara dyrare).

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Större delen av centrala och södra Somalia kontrolleras av den islamistiska milisen al-Shabaab, lierad med al-Qaida.

En ny FN-rapport beskriver hur al-Shabaab alltmer tar formen av en affärsrörelse. Eller maffia, om man så vill. Vägspärrar finns överallt och den som vill distribuera nödhjälp krävs på ”skatt”. Milisbefäl brukar kräva en första betalning på 10 000 amerikanska dollar för att släppa in en hjälporganisation på sitt territorium, följt av en ”registreringsavgift” på 10 000 dollar och därefter 1000 dollar per månad. Vanligtvis kräver de också 20 procent av värdet på all mat och alla mediciner som passerar, samt 10 procent på värdet av alla fordon.

En talesman, Ali Muhamud Rage, säger via islamisternas egen radiostation att somalierna själva kan hantera torkan, att lokala handelsmän och muslimska länder kan förse befolkningen med mat. Alla andra utmålas som fiender:

”Deras nya strategi är att flytta folk utomlands, särskilt till kristna grannländer som Etiopien och Kenya, så att somaliernas tro kan tillintetgöras och de kan bli soldater åt de kristna.”"

"Islamistmaffia utnyttjar svaltkatastrofen"

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter af Donner affären är jag extremt skeptisk till alla former av "good will" insamlingar. Då drar jag hellre ner till Afrika och ger pengarna direkt till de behövande. Även om detta i teorin skulle fungera kommer man ju aldrig göra detta så klart, men då skulle man iaf veta att pengarna inte hamnade i någon fet direktörs penningpung.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att ni inte tänker som ni gör.

Men visst, det gjorde jag med i er ålder.

Hur som helst ville jag bara uppmärksamma er på att svälten är den värsta på 60 år.

Och att ni gärna får donera med en liten slant om ni kan.

Sedan om ni tror eller inte tror att att pengar inte hjälper, får ni själva bestämma...

Så det är tack vare din ålder du mår lite bättre av att lägga en hundring till en passande organisation varje månad?

Stort. Svälten är den värsta på 60 år av en anledning som inte går att hjälpa utan att västvärlden lägger om sin levnadsstandard. Vad den hundringen hjälper mest är ditt samvete.

Jag är egentligen inte cynisk, jag kan bara inte se det fungera om vi inte genomgår en rejält omvälvande samhällsändring i stort där pengarna med stort p går till hjälp, inte pengarna du - som privatperson - känner att du kan "avvara" varje månad för att lätta ditt samvete. Nu säger jag inte att det är dåligt att du skickar pengar, bara det att det är relativt nära att "gilla" en revolution på FB, och om västvärlden fortsätter som den nu gör kommer alla aktioner ske utan konkret handling. För det som betyder något är ju att visa att man stödjer någonting. Mustaschkamper och rosa band. Tio kronor extra på ICA och du kan med stolthet visa att du är en man, gammal nog att tänka som du gör, av god moral, sunda värderingar och hjärtat på rätt sida!

  • Gilla 7
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

okka har en poäng. Den här typen av insamlingar, och välgörenhetsmanifestationer i stort, är ofta ett sätt för oss västerlänningar att lätta på våra samveten. Hobbes skrev att alla handlingar egentligen är egoistiskt motiverade och att även då vi gör något som gynnar någon annan är den grundläggande motiveringsfaktorn vår egennytta. Vi skänker pengar till Afrika, vi skaffar fadderbarn, vi ger julklappar till varandra, vi släcker lampan under Earth Hour - allt för att det får oss att må lite bättre. Därmed inte sagt att det är fel att skänka pengar eller att de inte kan hjälpa för stunden men det erbjuder sällan långsiktiga lösningar. Det vi borde koncentrera oss på är att ge u-länderna bättre handelsvillkor och ge deras producenter en chans att komma in på våra marknader. Endast så kan vi ge u-länderna en stabil och bestående grund att stå på. Eftersom en sådan handelsliberalisering skulle innebära mycket hårdare konkurrens för våra egna producenter (läs:våra rejält subventionerade jordbrukare) är det dock lättare sagt än gjort.

Redigerad av Umberto
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte vara snäll idag, jag köpte en konservburk för att jag vet att dom håller länge, gick fram till en som höll i en "Röda korset" burk för insamling... Jag gick fram och gav henne burken men ravioli och sa "Här, istället för att ge er pengar till mat så kan ni ta riktig mat som ni kan frakta ner..." Jag tyckte det var en bra idé då jag vet att det är mat jag ger då men hon godtog det inte... Wtf? Så nu skiter jag fullständigt i allt som har med matinsamling att göra...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Försökte vara snäll idag, jag köpte en konservburk för att jag vet att dom håller länge, gick fram till en som höll i en "Röda korset" burk för insamling... Jag gick fram och gav henne burken men ravioli och sa "Här, istället för att ge er pengar till mat så kan ni ta riktig mat som ni kan frakta ner..." Jag tyckte det var en bra idé då jag vet att det är mat jag ger då men hon godtog det inte... Wtf? Så nu skiter jag fullständigt i allt som har med matinsamling att göra...

Trodde du på allvar att de skulle ta emot en konservburk som kan vara preparerad med allt från kogödsel till gud vet vad...

Nä, nästa gång ger du dem ditt kreditkort, det kan man inte preparera och frakten till Nigeria kostar i princip inget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...