Jump to content

Tråden om pengar


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Efter en nervig sensommar, då jag inte var säker på hur det skulle gå med CSN och därmed rustade för att få leva knapert fram till jul, lyckades jag panga in två omtentor. Fått bra med stålars efter sommarens slit, men var som sagt var beredd på att behöva bränna allt för att klara mig. Nu har jag istället mer pengar än jag någonsin haft och lever som på små moln. Ska unna mig en ny klocka och några aktieaffärer.

Det är tur att man har levt sparsamt och lyckats spara pengar på CSN-lånet. Har ni någon buffert så att ni kan klara er, säg tre till sex månader, utan inkomst?

Japp, utspritt över flera olika fonder (olika marknader) och många stabila aktier (Investor, Sandvik, etc.).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en nervig sensommar, då jag inte var säker på hur det skulle gå med CSN och därmed rustade för att få leva knapert fram till jul, lyckades jag panga in två omtentor. Fått bra med stålars efter sommarens slit, men var som sagt var beredd på att behöva bränna allt för att klara mig. Nu har jag istället mer pengar än jag någonsin haft och lever som på små moln. Ska unna mig en ny klocka och några aktieaffärer.

Det är tur att man har levt sparsamt och lyckats spara pengar på CSN-lånet. Har ni någon buffert så att ni kan klara er, säg tre till sex månader, utan inkomst?

När jag hade som mest pengar hade jag ungefär 55 tusen, allt från CSN. Jag sökte alltid för ett år i taget och sparade pengar, så att jag inte vid varje terminskifte skulle riskera att bli utan pengar för nästa termin. Det funkade bra, jag blev aldrig utan CSN men risken fanns där alltid. Närmast var jag det första året då jag knappt tog en enda poäng första terminen och failade en sommarkurs sommaren därpå. Skrev ett (befogat) snyftbrev till dem och fick godkänt ändå. Därefter började poängen komma, så då var det aldrig nån fara.

Det jäkliga är att jag fortfarande lever så. Jag har ingen stadig inkomst och alla pengar jag får in sparas alltid till en regnig dag. Det suger fullständigt och jag vet inte när jag med trygghet senast kunde spendera några större summor pengar. Nu har jag a-kassa för tillfället och tjugo papp på kontot, men de kan försvinna snabbt nog om jag blir helt utan arbete. Så snart jag har nåt vettigt jobb med regelbunden inkomst, stor eller liten, kan jag börja spendera några pengar. Troligen för första gången nånsin, egentligen. Under studietiden var CSN hindret, i arbetslivet har det varit min timanställning, därefter har det varit a-kassan med sina regler om hur mycket och hur länge man kan få pengar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser med förskräckelse hur hus/bostadsrättspriserna stiger. Särskilt riktigt billiga bostadsrätter har gått upp väldigt mycket de senaste åren, har sett ökningar på flera hundra procent. Jag äger inget eget boende och försöker själv spara ihop till kontantinsatsen till ett hus men undrar om det är lönt att "bara spara" så som priserna stiger eller om jag borde göra som andra och köpa t.ex. en bostadsrätt, ha den några år, sedan sälja och använda vinsten till att köpa något större.

Rent ideologiskt gillar jag inte tanken på att man ska tjäna pengar på sitt boende och jag gillar framför allt inte tanken på att tjäna pengar på att det är bostadsbrist (vilket är det som driver upp priserna i kombination med det generösa utlånandet från bankerna). Jag skulle dock förmodligen resonera annorlunda om jag själv var ägare till en villa/bostadsrätt.

Snart införs förhoppningsvis amorteringskrav på bolån, vilket är bra på ett sätt då det kommer minska lånandet och sakta ner prisökningen på bostadsmarknaden, å andra sidan kommer det göra det svårare för nya köpare som ej äger något eget boende sedan tidigare att ta sig in på villa/bostadsrätts-marknaden då amorteringskravet bara kommer gälla nya lån. Jag antar att de som redan har bolån kommer kunna ta med sig det gamla lånet när de byter boende och slippa amortera även i fortsättningen.

Annars har jag funderat på aktier/fonder men det kräver rätt stor investering för att ge bra avkastning på några års sikt och jag känner mig inte helt trygg i det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en nervig sensommar, då jag inte var säker på hur det skulle gå med CSN och därmed rustade för att få leva knapert fram till jul, lyckades jag panga in två omtentor. Fått bra med stålars efter sommarens slit, men var som sagt var beredd på att behöva bränna allt för att klara mig. Nu har jag istället mer pengar än jag någonsin haft och lever som på små moln. Ska unna mig en ny klocka och några aktieaffärer.

Det är tur att man har levt sparsamt och lyckats spara pengar på CSN-lånet. Har ni någon buffert så att ni kan klara er, säg tre till sex månader, utan inkomst?

Jodå, jag går med väldigt stadig plus varje månad som jag jobbar. Så i somras plockade jag ut två månaders obetald ledighet och behövde aldrig ens tänka på pengasituationen. Men jag köper så sällan dyra saker, så jag går som sagt väldigt bra med plus varje månad och när jag inte får lön så försvinner pengarna väldigt sakta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser med förskräckelse hur hus/bostadsrättspriserna stiger. Särskilt riktigt billiga bostadsrätter har gått upp väldigt mycket de senaste åren, har sett ökningar på flera hundra procent. Jag äger inget eget boende och försöker själv spara ihop till kontantinsatsen till ett hus men undrar om det är lönt att "bara spara" så som priserna stiger eller om jag borde göra som andra och köpa t.ex. en bostadsrätt, ha den några år, sedan sälja och använda vinsten till att köpa något större.

Rent ideologiskt gillar jag inte tanken på att man ska tjäna pengar på sitt boende och jag gillar framför allt inte tanken på att tjäna pengar på att det är bostadsbrist (vilket är det som driver upp priserna i kombination med det generösa utlånandet från bankerna). Jag skulle dock förmodligen resonera annorlunda om jag själv var ägare till en villa/bostadsrätt.

Snart införs förhoppningsvis amorteringskrav på bolån, vilket är bra på ett sätt då det kommer minska lånandet och sakta ner prisökningen på bostadsmarknaden, å andra sidan kommer det göra det svårare för nya köpare som ej äger något eget boende sedan tidigare att ta sig in på villa/bostadsrätts-marknaden då amorteringskravet bara kommer gälla nya lån. Jag antar att de som redan har bolån kommer kunna ta med sig det gamla lånet när de byter boende och slippa amortera även i fortsättningen.

Annars har jag funderat på aktier/fonder men det kräver rätt stor investering för att ge bra avkastning på några års sikt och jag känner mig inte helt trygg i det.

Håller med! Köpte man 2008 kan man lätt ha gjort en miljon nu på en etta i Stockholm. Lite förmildrande är väl att man får skatta 30% av det. 

Själv köpte jag en lägenhet i fredags (till slut!), mitt i priskaoset. Det blev Telefonplan vilket känns kul ändå! Min teori är att priserna snart är så höga i innerstan och i synnerhet Hornstull då som ligger närmst, att det mest blir äldre personer och rikingar som har råd att bo där och framtidens folkliv kommer flytta ut några stationer.

Lägger 700 000:- kontantinsats. Ska bli intressant om några år att se om det blev en bra investering. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Jag tror jag redan har betalat hela årets skatt. Ska kolla lite mer på saken och ringa farsan, han har koll på sånt. Sen kanske jag kan få lönen helt skattefri under november och december. Det skulle behövas just nu. Jag har 4000 att betala in i november sedan förra årets deklaration, då det var helt omöjligt att veta något om hur mycket jag skulle tjäna. Bara tur att jag prickade såpass rätt som +-4000. Nu däremot har jag bara tjänat 127k brutto under hela året och de drar fortfarande 30% skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

6400 eller så, det är ju välkommet. Jag funderar på att jämka redan nu med en skitlåg påstådd inkomst och reglera i höst när jag antingen tjänar pengar på riktigt eller har bättre kännedom om hur mycket jag egentligen kommer att ha tjänat vid årsskiftet. Som det är nu brukar jag snitta 8 procentenheter för mycket i skatt varje månad, och det suger när jag inte tjänar ett skvatt över mina minimikrav.

Hur ser ni detta?! Har ni redan fått det på posten, eller är ni såna där moderna människor som har e-legitimation?

Wat. Hur kan man klara sig på internet utan e-legitimation? Det krävs ju på vart och vartannat ställe nuförtiden. Logga in på din bank och installera programmet så slipper du hålla på med alla omvägar som finns (eller inte ens finns) på statliga hemsidor och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Wat. Hur kan man klara sig på internet utan e-legitimation? Det krävs ju på vart och vartannat ställe nuförtiden. Logga in på din bank och installera programmet så slipper du hålla på med alla omvägar som finns (eller inte ens finns) på statliga hemsidor och liknande.

Jag klarar mig mycket väl! Enda problemet som har uppstått är att jag inte kan skaffa Swish. Men liksom, det är väl som med de människor som inte har smartphones? Lyllo dem, de lever lite enklare än oss andra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm konstigt, jag har inte fått någon info än om deklaration - deklarerar ju i Danmark och vi brukar få våra grejer lite tidigare än i Sverige. Men det blir väl runt 10k igen, samma reseavdrag varje år. Kombinerat med fantastiska 50k efter skatt tjänat förra månaden kommer det här bli en jävligt bra sommar! Synd bara att jag inte längre vågar investera mina pengar någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Daaamn, hur många procent mer betalar du över? Eller är det en annan anledning? :o

Det är jag som ska betala 100 papp :(

 

Fast jag kommer få uppskov. Det är vinstskatt för försäljning av bostad. Lär få tillbaka 20 000 i slutändan. Det var bara väldigt jobbigt för nerverna att se den där siffran! 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...