Jump to content

Najs eller bajs II: Gatumusikanter


Umberto
 Share

Recommended Posts

Najs eller bajs fortsätter och den här gången handlar det om

GATUMUSIKANTER!

432405277720dc1d1e7d_1201405_0.jpg

Bor man i en lite större stad är gatumusikanter, åtminstone sommartid, ett vanligt inslag i, ja - i gatubilden... Utbudet brukar bestå av allt från gubbar med dragspel till bohemer med gitarr för att inte glömma de peruanska panflöjtbanden iförda sedvanliga ponchos. Många gatumusikanter är inga stora musikaliska begåvningar men trots det har de bestämt sig för att underhålla (eller förarga?) allmänheten med sina toner. I centrala Göteborg förbjöds rentav den spontana gatumusiken men kulturutövare kritiserade förbudet varefter det avskaffades. Är gatumusik något som förgyller vardagen eller är företeelsen ett irritationsmoment?

Gatumusikanter: Najs eller bajs? Du måste välja.

RESULTAT: GATUMUSIKANTER ÄR NAJS! (63%)

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Najs, oftast.

Finns en som brukar stå och spela gitarr bl.a i norra T-baneuppgången, Skanstull. Han ser inte mycket ut för världen, skulle kunna vara alkis. Tror dock att han kommit över sitt missbruk. För han spelar sjukt bra, sjunger samtidigt väldigt bra. Både på engelska och svenska. Har även hört honom snacka och han verkar väldigt vältalig. AHn är en av de få gatumusikanter som verkar få in en slant på det. Inte sällan jag ser folk lägga 20, 50 och 100-lappar.

Det finns bajs-gatumusikanter också, så klart.

De som är riktigt bajs är sånna som uppenbart tillhör bosniska tiggarligor.

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För inte så länge sedan fick man ofta höra Gudfadern-temat när man gick omkring i Uppsala, vilket mest dränkte staden i sorg.

Förra veckan såg jag en kvinna som satt och skakade på en tamburin och mest lät illa. Pengar ville hon ha också.

Men sen såg jag också en gitarrist som var mycket duktig och sånt uppskattas.

Så jag måste nog ändå välja Najs!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bajs, med cancer i.

Indianmaffian är fan de värsta. Jag brukar tänka att alla gatumusikanter ingår i någon sorts kriminellt nätverk och jag tror faktiskt det ligger något i det.

Undantaget är förstås barnkörer på lucia och snubben som lirar gitarr om nätterna i Slussens tunnelbana.

QFT.

Värst är de som tigger i tunnelbanan! De har blivit fler på sistone! :sick:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa är sjukt najs, men det finns en jäkla snubbe som stör ihjäl mig. Han står och vevar med sitt dragspel och när man går förbi så knör han sig på en, glor en rakt i ögonen och spelar medan han går med en några steg. De flesta göteborgare vet nog vem jag pratar om. Han är så störande, så jag röstar bajs.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bajs, med cancer i.

Indianmaffian är fan de värsta. Jag brukar tänka att alla gatumusikanter ingår i någon sorts kriminellt nätverk och jag tror faktiskt det ligger något i det.

Undantaget är förstås barnkörer på lucia och snubben som lirar gitarr om nätterna i Slussens tunnelbana.

Wörd! Undra hur många Panflöjtindianer det finns egentligen, de finns verkligen överallt på sommaren. Det finns ett souh park-avsnitt om detta fenomen btw.

Det finns eller fanns en härligt snubbe i Norrköping när jag bodde där som brukade stå utanför systemet och lira gitarr. På ryggen hade han en cymbal som var kopplad till hans fot på nåt sätt som han klampade takten med. Han var najs, men överlag tycker jag att gatumusik är bajs. Fast iofs är de ju en del av den urbana kulturen och de hör hemma ganska bra där, så det vore kanske synd om de försvann.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bajs, med cancer i.

Indianmaffian är fan de värsta. Jag brukar tänka att alla gatumusikanter ingår i någon sorts kriminellt nätverk och jag tror faktiskt det ligger något i det.

Undantaget är förstås barnkörer på lucia och snubben som lirar gitarr om nätterna i Slussens tunnelbana.

Har också märkt det.

Det finns en mycket irriterande herre, som spelar på sin Hammered Dulcimer*. Han verkar även vara god vän med den här tiggaren som "haltar" sig fram (som förövrigt brukar springa oförhindrat när han håller på att missa tunnelbanan). Att de är goda vänner styrker din tes om kriminella nätverk.

Finns en ännu mer irriterande herre som brukar sitta vid Hornstull. Han sjunger något so jag inte kan urskilja vad det är. Slingan är ungefär 5 sekunder lång och den går på repeat i timmar.

*

0_1201446_0.jpg

Det är egentligen bara skanstull-trubaduren (som jag nämnde ovan) som får mig att säga najs när jag tänker efter.

Man borde lösa det hela på samma sätt som man gjort i Londons tunnelbana. Där finns det speciella platser som gatumusikanter får stå på. Vet inte riktigt hur det fungerar, om de måste ha nåt slags tillstånd för att stå där eller hur det funkar. Men jag upplevde att kvalitén på gatumusikanterna i London var bättre än i Stockholm.

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker verkligen inte att man ska sätta likhetstecken mellan gatumusikanter och tiggare.

Jag säger najs. Gillar gubben vid Skanstull, har hört rykten om att han egentligen är en helt vanlig gubbe men spelar för att det är kul. Rebell-robban kan vara kul också samt snubben vid medis som lirar gitarr. Fast såklart, när det kommer till "etnisk" musik så kan mycket vara sjukt irriterande.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När jag bodde i Orsa så hade Mora ett jävla massa par gubbar som spelade musik utanför Hemköp på gågatan. De lät najs för de var bra (egentligen ett band.) och de krävde inga pengar. De hade till och med en skylt som det stod

"Vi spelar för glädjen, inte för pengarna.

(Ett par slantar är ett plus i potten!)"

Annars så är de rätt bajs pga. mestadels kan de inte spela för 5 öre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...