Jump to content

Vad gör du om du hittar pengar på gatan/motsv.?


Kebab
 Share

Recommended Posts

Om ni hittar en plånbok med, säg 500 kr, skulle ni ta pengarna innan ni lämnar in den då?

Jag och en vän cyklade ifrån ett läger fem mil ifrån staden, vilket tog några timmar, och under den resan så hittade vi en handväska vid sidan av vägen. Vi tittade runt i den och hittade en plånbok, dock varken någon form av ID-handling eller pengar fanns kvar utan i stort sett bara fotografier. I handväskan fanns inget av värde (varken sentimentalt eller cha-ching-värde) utan bara till exempel smink. Hade vi hittat någon typ av pengar eller viktiga handlingar så hade vi kanske agerat annorlunda, men nu lät vi det ligga. Med annorlunda menar jag tagit med in till polisstationen.

Jag är inte någon mönster-ungdom, eller hur? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver inte betyda att pengarna du tappat ligger exakt där. Och kommer man verkligen ihåg exakt var man plockade ner handen i fickan om man varit ute i flera timmar?

Såklart inte, men en sedel transporteras inte hur långt som helst. Om man kan säga var man stod när man tappade pengarna, och den som lämnar in måste säga var han hittade pengarna. Då bör det ju gå att dra en rimlig slutsats till om pengarna tillhör personen eller inte.

Varför måste man vara ute flera timmar varje gång man är ute? Men för att svara på frågan, jneaj. Det är helt beroende på person till person. Jag kan till exempel komma ihåg varenda gång jag tagit upp någonting ur fickan som jag alltid lägger sedlarna i. Samma ficka som plånbok och nycklar.

I måndags så tog jag upp någonting ur den fickan två gånger på hela dagen. I skollunchen då jag tog upp plånboken för att fiska fram lunchkortet, hemma på trappan då jag tog upp nycklarna för att låsa upp dörren.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kollar ID/körkortet. Ifall jag känner personen så lämnar jag tillbaks allting till denne, men om det är en okänd människas plånbok så har jag tjänat 500:-, och plånboken lämnas på gatan.

Alltså, har förståelse för folk som behåller pengar om det bara är det de hittar, men att hitta en hel plånbok och ta pengarna ur den är ju ren stöld.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, har förståelse för folk som behåller pengar om det bara är det de hittar, men att hitta en hel plånbok och ta pengarna ur den är ju ren stöld.

Håller med. En plånbok lämnar jag in om jag hittar den. Min mor, som den moraltant hon är, hittade en plånbok med x antal hundralappar i en gång. Hon lämnade in den och när ägaren kom för att hämta den gav han henne alla kontanter han hade i den, för att hon inte hade stulit.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pegar är pengar. Hittar man 500 ska man skatta sig lycklig. Hittar man 1000 ska man skatta sig ännu lyckligare. Den ansvarslösa person som slarvade bort så mycket pengar får skylla sig själv. Sen vad pengarna han/hon slarvade bort skulle användas till ska man inte spekulera i. Kanske skulle de gått till Barncancerfonden, kanske skulle de gått till knark. Skitsamma, du hittade pengar, now go spend them!

Ja jag är en hjärtlös son of a bitch <_<

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, har förståelse för folk som behåller pengar om det bara är det de hittar, men att hitta en hel plånbok och ta pengarna ur den är ju ren stöld.

Indeed!

Då är det i stort sett garanterat att man hittar ursprungliga ägaren till pengarna.

Om man ser det från motsatta håll..

Jag och en kompis hittade en plånbok på en parkering. Innehöll 800 kr, körkort, VISA osv.

Vi lämnade in den till polisen som tog våra telefonnummer så ägaren kunde höra av sig.

Hördes inte ett knyst.

Det tycker jag är nästan värre än att behålla pengarna.

Förstå kostnaderna folk slipper för betalkort, körkort, medlemskort, börsen i sig, och så klart kontanter.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

100€ och mindre summor skulle jag nog ta. Men om jag råkade på säg en 200€-sedel, ja då vet jag inte riktigt vad jag skulle göra... Tror jag skulle ta vara på den men inte "våga" använda den. skamsen_1101620_0.gif

Plånböcker skulle jag dock utan tvekan och utan att röra innehållet lämna in till polisen för det är vad jag önskar att folk skulle göra om jag tappade min egen plånbok. Jag har aldrig själv tappat plånboken (peppar peppar, ta i trä) men det har hänt att jag "trott" att jag tappat den och det är inte en trevlig känsla. Kan föreställa mig hur mycket bekymmer och huvudbry det blir att spärra och införskaffa nya kort m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

100€ och mindre summor skulle jag nog ta. Men om jag råkade på säg en 200€-sedel, ja då vet jag inte riktigt vad jag skulle göra... Tror jag skulle ta vara på den men inte "våga" använda den. skamsen_1101620_0.gif

Plånböcker skulle jag dock utan tvekan och utan att röra innehållet lämna in till polisen för det är vad jag önskar att folk skulle göra om jag tappade min egen plånbok. Jag har aldrig själv tappat plånboken (peppar peppar, ta i trä) men det har hänt att jag "trott" att jag tappat den och det är inte en trevlig känsla. Kan föreställa mig hur mycket bekymmer och huvudbry det blir att spärra och införskaffa nya kort m.m.

Fyfan vad kusligt det var när en medelålders dam ringde på min mobil och sa: jag har din plånbok här! Trodde först att hon skämtade då jag aldrig tappar något. Snäll som hon var så lät hon mig bara förbi och hämtade den några minuter bort! Hade glömt att dra igen dragkedjan på jackan!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fyfan vad kusligt det var när en medelålders dam ringde på min mobil och sa: jag har din plånbok här! Trodde först att hon skämtade då jag aldrig tappar något. Snäll som hon var så lät hon mig bara förbi och hämtade den några minuter bort! Hade glömt att dra igen dragkedjan på jackan!

Gav du henne en puss som tack?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såklart inte, men en sedel transporteras inte hur långt som helst. Om man kan säga var man stod när man tappade pengarna, och den som lämnar in måste säga var han hittade pengarna. Då bör det ju gå att dra en rimlig slutsats till om pengarna tillhör personen eller inte.

Varför måste man vara ute flera timmar varje gång man är ute? Men för att svara på frågan, jneaj. Det är helt beroende på person till person. Jag kan till exempel komma ihåg varenda gång jag tagit upp någonting ur fickan som jag alltid lägger sedlarna i. Samma ficka som plånbok och nycklar.

I måndags så tog jag upp någonting ur den fickan två gånger på hela dagen. I skollunchen då jag tog upp plånboken för att fiska fram lunchkortet, hemma på trappan då jag tog upp nycklarna för att låsa upp dörren.

Men hur kan man veta var man tappade pengarna trots allt? Jag håller händerna i fickorna rätt ofta och vad jag sett gör en massa andra det också. Då kan man ju ha tappat pengarna utan att man vetat om det? Och ofta man kommer ihåg någonting så vardagligt som när man tog upp sin hand ur fickan? När en massa människor inte ens kommer ihåg var man lade nycklarna till bilen/huset/whatever lär man inte ha en aning om när händerna drogs in och ur fickorna när man var borta från hemmet (vilket man oftast brukar vara i flera timmar om det inte handlar om att gå till ICA/köpa pizza/liknande saker.

Har tappat massor av plånböcker och nycklar (minst 10 gånger) under mina dar (utomhus ofc) och har inte haft den blekaste aning om var jag tappat grejerna en enda gång. Samma sak gäller min mor. Några gånger har man haft tur att någon vänlig själv lämnat in plånboken till polisen, men ibland har man fått köpa nya nycklar, id-handlingar och allting.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...