Jump to content

Vad gör du om du hittar pengar på gatan/motsv.?


Kebab
 Share

Recommended Posts

Jag skulle utan tvekan behålla! Vem som helst annars kan valsa in på polisstationen och påstå att man tappat pengarna och få eller inte få äganderätt, rå kan det lika gärna vara jag som hittade pengarna som får pengarna :D

Och visst är det bra att det finns anständiga ungdomar, för när jag inte är anständig så måste andra vara det åt mig :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle utan tvekan behålla! Vem som helst annars kan valsa in på polisstationen och påstå att man tappat pengarna och få eller inte få äganderätt, rå kan det lika gärna vara jag som hittade pengarna som får pengarna :D

:naughty:

Fast det där håller ju inte; det känns ganska orimligt att någon på måfå går in och hävdar att man har tappat en peng. Tar för givet att polisen får info om var pengarna var upphittade, och då blir det ett jävla höstacksletande för den personen som försöker svindla till sig hundralappar.

Skulle emellertid, som ovan nämnt, själv också behålla pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag hittar pengar typ som 20kr/100kr om jag ser den som tappade jag tar upp pengarna springer fram till personen och lämnar tillbaks dem. Det som hände nu med 500kr jag och kompisen bestämde oss att gå lång promenad med hunden som vi tog igår vi börjar närma oss där vi bor. Så säger jag men du vi kan ju ta en annan väg runt så det blir längre visst sa han så vi började gå en längre bit.

När vi kommer halvvägs hem eller ja inte halvvägs hem så såg kompisen nånting som låg på backen var helt dött runt om oss bara vi och hunden kompisen går fram tar upp 500:lappen han trodde först det var 50kr och jag trodde det var 20kr så såg han att det var 500kr. Så han var schysst och gav mig 250kr av 500 lappen då sa han. Jag är inte snål av mig jag delar med mig fast jag har dålig ekonomi. Så jag tänkte visst jag behöver ha pengar just nu. Men annars skulle ja lämna den till personen som tappade den om jag såg den personen.

Såg en som hade tappat plånboken eller om det var bankomatkortet jag tog upp det gick ifatt han/hon vem det nu var och sa att den personen hade tappat plånboken eller om det nu var bankomatkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En mer relevant fråga, enligt mig, är om man skulle ha gjort som Agentens kompis och delat med sig av summan till sin promenadpartner. Om båda ser lappen i fråga är det ju rätt självklart att dela, men om person A är helt ovetande tills person B plockar upp en lapp och utropar "AHA :D " kanske person B håller pengarna för sig själv. Vad skulle ni göra om ni var person B?

Själv skulle jag nog dela, åtminstone om man enbart var två personer och om det inte bara handlade om en tjuga eller dyl.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

När vi kommer halvvägs hem eller ja inte halvvägs hem

:D

-

Hade jag hittat en röding i tunnelbanan en lördagskväll efter löning hade jag tagit den, men om jag hittat en röding i en konsumbutik vid mjölkdiskarna hade jag lämnat den till polisen. Det hela beror lite på scenario, men jag brukar tänka att goda gärningar och ärlighet lönar sig i slutändan. Och de gör de faktiskt oftast, av egen erfarenhet.

Redigerad av Xazzi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det där håller ju inte; det känns ganska orimligt att någon på måfå går in och hävdar att man har tappat en peng. Tar för givet att polisen får info om var pengarna var upphittade, och då blir det ett jävla höstacksletande för den personen som försöker svindla till sig hundralappar.

Skulle emellertid, som ovan nämnt, själv också behålla pengarna.

Om man har tappat pengar vet man väl knappast exakt var man tappat dem, annars hade man inte tappat dem, eller hur?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kanske tog upp någonting ur samma ficka som man hade pengarna, en enda gång under tiden man var ute, men man märker inte att pengarna är borta förrän man kommer hem.

Behöver inte betyda att pengarna du tappat ligger exakt där. Och kommer man verkligen ihåg exakt var man plockade ner handen i fickan om man varit ute i flera timmar?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ytterligare en fråga till er:

Om ni hittar en plånbok med, säg 500 kr, skulle ni ta pengarna innan ni lämnar in den då? :unsure:

Kollar ID/körkortet. Ifall jag känner personen så lämnar jag tillbaks allting till denne, men om det är en okänd människas plånbok så har jag tjänat 500:-, och plånboken lämnas på gatan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...