Jump to content

Vad gör du om du hittar pengar på gatan/motsv.?


Kebab
 Share

Recommended Posts

Men hur kan man veta var man tappade pengarna trots allt? Jag håller händerna i fickorna rätt ofta och vad jag sett gör en massa andra det också. Då kan man ju ha tappat pengarna utan att man vetat om det? Och ofta man kommer ihåg någonting så vardagligt som när man tog upp sin hand ur fickan? När en massa människor inte ens kommer ihåg var man lade nycklarna till bilen/huset/whatever lär man inte ha en aning om när händerna drogs in och ur fickorna när man var borta från hemmet (vilket man oftast brukar vara i flera timmar om det inte handlar om att gå till ICA/köpa pizza/liknande saker.

Har tappat massor av plånböcker och nycklar (minst 10 gånger) under mina dar (utomhus ofc) och har inte haft den blekaste aning om var jag tappat grejerna en enda gång. Samma sak gäller min mor. Några gånger har man haft tur att någon vänlig själv lämnat in plånboken till polisen, men ibland har man fått köpa nya nycklar, id-handlingar och allting.

Han (och jag) tänker nog på en jackficka, en ficka om man har händerna i betydligt färre gånger om dagen, där är det inte speciellt svårt (alla har olika förmågor) att komma ihåg om man öppnar den eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Han (och jag) tänker nog på en jackficka, en ficka om man har händerna i betydligt färre gånger om dagen, där är det inte speciellt svårt (alla har olika förmågor) att komma ihåg om man öppnar den eller inte.

Jag menade jeansen.

Men kom på att nu under vintern när man har jacka är det såklart enklare. För då har jag händerna i jackfickan istället. Under sommar/varm vår så är det nog svårare i och med att man bara har byxfickorna och då har händer och saker på samma ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men tappade plånböcker och pengar talar ju mer för min tes. Om folk vetat om var man tappat den exakt brukar man ju vanligtvis åka tillbaka och kolla om den ligger kvar där, oavsett om man känner att man tappat den efter några minuter eller när man väl är hemma.

Men om den inte ligger där så är ju polisen nästa anhalt, om man vill göra något mer åt det vill säga.

Jag själv hade nog åkt hem och spärrat alla kort och beställt nya istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså. När jag var kanske 10 år gammal hittade jag en 1000-kronorssedel på golvet i en mataffär. Det var ganska nära kassan, jag visade upp sedeln för mamma och hon frågade en gubbe som stod och packade varor om den var hans. Nej, sade han. Då började tjejen i kassan att blanda sig i och sade att hon kunde ta den och behålla den, om det skulle komma förbi någon och fråga om den (vem gör det, egentligen?). Sedan hörde vi inte ett smack mer ifrån dem.

Något halvår senare hittade jag en hundring i en godisaffär, och exakt samma fenomen inträffade vilket slutade med att tanten i kassan snodde åt sig hundringen.

Detta har liksom hållit sig kvar, så om jag skulle hitta pengar på gatan nu skulle jag bannemej behålla dem. Hittar jag en plånbok hade jag däremot lämnat den till polisen med sedlar i.

Redigerad av Siana
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För man gjorde ju säkert det med flit.

Olyckor händer, det ska man inte behöva straffas över.

Jag syftar på att då är det inte en fråga om att ha olycka, då handlar det om att man ska hålla koll på grejorna man äger, speciellt såpass viktiga saker som en plånbok. Det är inte svårt att sätta handen mot plånboken/mobilen/nycklarna var tionde minut för att kolla om de är kvar - jag gör det och jag har inte tappat plånboken/mobilen/nycklarna en enda gång i mitt liv.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...