Jump to content

Hisstråden


kicken
 Share

Recommended Posts

Till att börja med kan jag säga att det här är en stenseriös tråd, så jag vore tacksam om den inte hamnade i papperskorgen.

I den här tråden kan man då diskutera allt det som har med hissar att göra. Har ni eller har ni haft hisskräck? Har ni någonsin fastnat i en hiss? Har ni några frågor om hissar? Har ni haft sex i en hiss? Har ni någon rolig hisshistoria? Dela med er!

Jag kan börja med en fråga som jag mer än gärna skulle vilja ha svar på. Eftersom jag använder hissar dagligen så blev jag nyligen ganska chockad över någonting som hände mig. Det var inget stort, men när det hände stod jag med ett "WTF-ansikte" bra länge för att sedan gå runt och grubbla på det hela dagen. Vad hände då? Jo, följande:

I måndags morgon gick jag mot hissen precis som vanligt. Det finns tre till sex (beroende på vilken våning man är på) hissar på varje våning. När jag kommer till "mina" tre hissar kollar jag alltid upp för att se vilken våning de är på just nu. Just den hissen jag använder går bara upp till våning femton (man måste använda en annan för att komma upp till våning trettiotre). När jag då kollade upp såg jag att den var på våning tio (en våning över mig). Saken var dock att den hade hunnit komma ner till våning nio innan jag hann trycka ner "nedåtknappen". Jag stod flera meter (ingen överdrift) från knappen - som jag inte hade någon chans att hinna till - men hissen stannade ändå!

Samma sak har nu hänt mig två gånger till, vilket får mig att undra om det finns någon sorts sensor som känner igen om någon står och väntar på hissen på en viss våning? Den andra gången det hände promenerade jag mot knappen utan att ens kolla vilken hiss som var närmast min våning. Plötsligt hör jag pling-ljudet och hissen till höger öppnar på sig.

Saker som bör redogöras är att ingen var i hissen, knappen var inte nertryckt innan och ingen gick vare sig av eller på vid min våning.

Eftersom det redan hänt mig tre gånger har jag uteslutit att någon tryckt ner två våningar för att sedan gå ut på den första och låta hissen gå vidare till den andra utan att någon ens befinner sig i den. Den teorin låter föga trolig. Alltså har jag kommit fram till att det måste finnas någon sorts sensor som känner av att man står och väntar, trots att man inte tryckt ner knappen.

Min fråga är då: vad tror ni? Finns det någon hissexpert på forumet?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag såg för på mycket James Bond som barn, men ibland när jag åker hiss så är jag rädd för att det ska öppnas en lucka i golvet och jag ramlar mot en säker död på botten av hisschaktet.

Haha, påminner mig om en gång då jag var väldigt liten. Kan väl ha varit en 5-6 år då jag såg ett avsnitt av Rederiet. Det är hittills det enda avsnittet jag sett, men det räckte för mig. Det var ett avsnitt där hissarna i fartyget hade något konstruktionsfel. Sedan visade de en scen där hissen störtade neråt i hiskelig fart. Nästa bild man fick se var en totalförstörd hiss och en massa råttor nere i botten. Efter det var jag sjukt rädd för att åka i hissar i säkert 7-8 år.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

DA-DA-DAAAAAAAAAAAAAAAAAM

bottomless-elevator-illusion_1191525_0.jpg

Jag åker alltid hiss när det finns läge till, sånt tycker jag är skoj. Att jävlas med folk i hissar är nog nått utav det roligaste jag vet, typ som att hoppa i hissen när jag vet att det står en i hissen med hissfobi!

Aldrig fastnat i en hiss, aldrig råkat ut för en olycka i en hiss!

Och yeah kicken, det kan vara som så att någon har tagit hissen tidigare och tryckt upp den efter sig på nått random nummer bara. Du kan ha befunnit dig på rätt plats vid rätt tillfälle helt enkelt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åkte en jäkla rolig "hiss" engång på ett sjukhus någonstans i skellefteå tror jag att det var. Eller så var det utanför. Hur som helst!

Det var boxar som åkte upp på en sida och ner på den andra. Så hoppade man in i en "box" och åkte upp. Man tryckte inte på några knappar, man fick bara tima in och kliva på. Tror det var express hissar för doktorer!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...