Jump to content

Hisstråden


kicken
 Share

Recommended Posts

Åkte en jäkla rolig "hiss" engång på ett sjukhus någonstans i skellefteå tror jag att det var. Eller så var det utanför. Hur som helst!

Det var boxar som åkte upp på en sida och ner på den andra. Så hoppade man in i en "box" och åkte upp. Man tryckte inte på några knappar, man fick bara tima in och kliva på. Tror det var express hissar för doktorer!

Låter väldigt udda. Hur menar du med boxar? Det fanns alltså inga väggar inne i självaste hissen eller? Låter som något mobilspel eller liknande. Att du var tvungen hoppa runt till olika hissar.

Inte så att den stannar på varenda våning när ingen är i den och ingen har tryckt någonstans?

Nej, när ingen tryckt ner någonting står den bara stilla på våningen den var sist på, alternativt går ner till första våningen. Den stannar aldrig vid varenda våning och öppnar dörrarna om ingen tryckt ner någonting, inte vad jag sett i alla fall. Nu har jag visserligen bara bott här i ett par veckor, men jag använder den flera gånger dagligen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter väldigt udda. Hur menar du med boxar? Det fanns alltså inga väggar inne i självaste hissen eller? Låter som något mobilspel eller liknande. Att du var tvungen hoppa runt till olika hissar.

Man gick in i en sån där liten korg eller vad man nu ska kalla det. och åkte upp men direkt efter så kom en till, så det gick som ett band av flera "korgar" så fanns det en sida för upp och en sida för ner.

Här är en liknande hiss. Dålig video men det är allt jag hittar.

post-9514-003216600 1290707140.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, när ingen tryckt ner någonting står den bara stilla på våningen den var sist på, alternativt går ner till första våningen. Den stannar aldrig vid varenda våning och öppnar dörrarna om ingen tryckt ner någonting, inte vad jag sett i alla fall. Nu har jag visserligen bara bott här i ett par veckor, men jag använder den flera gånger dagligen.

Det känns som ett jättemysterium det här! Du får sätta dig, nu när du ändå är sjuk, i lobbyn med ett anteckningsblock och studera hissen. Se om du hittar något mönster i hur den rör sig mellan våningarna.

Sedan får du skapa en tråd "Kicken analyserar" där du levererar resultat och tar emot förslag på nya saker du kan analysera. :yes:

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns som ett jättemysterium det här! Du får sätta dig, nu när du ändå är sjuk, i lobbyn med ett anteckningsblock och studera hissen. Se om du hittar något mönster i hur den rör sig mellan våningarna.

Sedan får du skapa en tråd "Kicken analyserar" där du levererar resultat och tar emot förslag på nya saker du kan analysera. :yes:

Haha! Nej, däremot ska jag försöka gå mot hissen med flit när den är på våningen över och se om den stannar till när jag går mot knappen med flit. Om det finns en sensor eller liknande borde den stanna till utan tvekan. Det gäller dock att ha tur med att hissen inte är upptagen. Jag ska försöka några gånger imorgon. Återkommer med svar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns som ett jättemysterium det här! Du får sätta dig, nu när du ändå är sjuk, i lobbyn med ett anteckningsblock och studera hissen. Se om du hittar något mönster i hur den rör sig mellan våningarna.

Sedan får du skapa en tråd "Kicken analyserar" där du levererar resultat och tar emot förslag på nya saker du kan analysera. :yes:

Haha! Nej, däremot ska jag försöka gå mot hissen med flit när den är på våningen över och se om den stannar till när jag går mot knappen med flit. Om det finns en sensor eller liknande borde den stanna till utan tvekan. Det gäller dock att ha tur med att hissen inte är upptagen. Jag ska försöka några gånger imorgon. Återkommer med svar.

Hade lite tid över idag och tänkte att jag lika gärna kunde testa!

Sagt som gjort började jag använda olika metoder för att närma mig hissen. Jag stod och väntade som vanligt utan att trycka ner knappen, jag gick fram och tillbaka och låtsades vänta (hade inte tryckt ner knappen) och jag gick mot knappen och försökte tajma "min våning" som jag beskrev i förstaposten.

Sammanlagt testade jag åtta gånger (på olika sätt) och resultatet blev att hissen stannade vid sex av dessa tillfällen. Hade som sagt inte tryckt ner knappen en enda gång.

Jag ser helt enkelt ingen annan utväg än att det måste finnas en sensor någonstans vid hissarna som känner av rörelser/vikt/längd eller någonting liknande. För det finns ingen chans i hela världen att någon stått i hissen och tryckt ner två våningar, gått av på den ena och låtit hissen gå ner till den andra sex gånger i följd.

Jag funderar till och med att fråga de som jobbar här. Vore ändå intressant att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade lite tid över idag och tänkte att jag lika gärna kunde testa!

Sagt som gjort började jag använda olika metoder för att närma mig hissen. Jag stod och väntade som vanligt utan att trycka ner knappen, jag gick fram och tillbaka och låtsades vänta (hade inte tryckt ner knappen) och jag gick mot knappen och försökte tajma "min våning" som jag beskrev i förstaposten.

Sammanlagt testade jag åtta gånger (på olika sätt) och resultatet blev att hissen stannade vid sex av dessa tillfällen. Hade som sagt inte tryckt ner knappen en enda gång.

Jag ser helt enkelt ingen annan utväg än att det måste finnas en sensor någonstans vid hissarna som känner av rörelser/vikt/längd eller någonting liknande. För det finns ingen chans i hela världen att någon stått i hissen och tryckt ner två våningar, gått av på den ena och låtit hissen gå ner till den andra sex gånger i följd.

Jag funderar till och med att fråga de som jobbar här. Vore ändå intressant att veta.

Intressant, det är nu du ska börja leta. Inspektera väggar in till varenda liten sticka (Om det är träväggar såklart) och leta efter något misstänkt i stil med små hål i väggen, kryp fram på golvet med ett förstoringsglas på jakt efter tryckplattor eller åk fram på en kontorsstol och inspektera taket med förstoringsglas.

Alternativt kolla om det finns en liknande sensor som dörrarna i köpcentrum har, fast nära hissdörrarna någonstans. Forumet behöver svar!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

bor på 6:de våningen så åker hiss varenda dag.

Har fastnat nån gång och suttit i 5 minuter och den sedan har den börjat röra på sig, har aldrig haft någon hiss fobi. Tills förr förra veckan då jag skulle ner till tvätt stugan och fastnade mellan 2dra och 3dje våningen. satt i ca 5 minuter sen tryckte jag på nöd knappen ochc då sa nån tant i någon högtalare som sitter vid knapparna att några var på väg.. Satt i den jävla hissen i 2 timmar och 45 minuter. hade ingen mobil eller något bara ett par nycklar så fick sitta där och glo.

Åkte inte hiss på en vecka efter det. Nu åker jag nästan varje gång hiss, Men nu tycker jag de inte alls är lika roligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

bor på 6:de våningen så åker hiss varenda dag.

Har fastnat nån gång och suttit i 5 minuter och den sedan har den börjat röra på sig, har aldrig haft någon hiss fobi. Tills förr förra veckan då jag skulle ner till tvätt stugan och fastnade mellan 2dra och 3dje våningen. satt i ca 5 minuter sen tryckte jag på nöd knappen ochc då sa nån tant i någon högtalare som sitter vid knapparna att några var på väg.. Satt i den jävla hissen i 2 timmar och 45 minuter. hade ingen mobil eller något bara ett par nycklar så fick sitta där och glo.

Åkte inte hiss på en vecka efter det. Nu åker jag nästan varje gång hiss, Men nu tycker jag de inte alls är lika roligt.

Vad gör man i en hiss i 2 timmar och 45 minuter?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just läst igenom historien om hissar samt Nicholas Wite mardrömstid i hissen (som kan ses i videon ovan). Ganska intressant måste jag säga. Det enda jag blev lite fundersam över var följande:

Smart elevators are strange elevators, because there is no control panel in the car; the elevator knows where you are going. People tend to find it unnerving to ride in an elevator with no buttons; they feel as if they had been kidnapped by a Bond villain. Helplessness may exacerbate claustrophobia. In the old system—board elevator, press button—you have an illusion of control; elevator manufacturers have sought to trick the passengers into thinking they’re driving the conveyance.

Missuppfattade jag allting eller menas det verkligen att det finns hissar utan hissknappar som vet vart du vill åka?

Sedan fann jag även detta väldigt intressant:

In most elevators, at least in any built or installed since the early nineties, the door-close button doesn’t work. It is there mainly to make you think it works. (It does work if, say, a fireman needs to take control. But you need a key, and a fire, to do that.) Once you know this, it can be illuminating to watch people compulsively press the door-close button. That the door eventually closes reinforces their belief in the button’s power. It’s a little like prayer.

Och nu när jag tänker efter stämmer verkligen det där. Utan tvekan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just läst igenom historien om hissar samt Nicholas Wite mardrömstid i hissen (som kan ses i videon ovan). Ganska intressant måste jag säga. Det enda jag blev lite fundersam över var följande:

Missuppfattade jag allting eller menas det verkligen att det finns hissar utan hissknappar som vet vart du vill åka?

Sedan fann jag även detta väldigt intressant:

Och nu när jag tänker efter stämmer verkligen det där. Utan tvekan.

Hmm, den enda knapp av sådant slag jag har använt var i USA och där fungerade den utan tvekan! Direkt jag gick in i hissen tröck jag och direkt stängdes den..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som känner igen sig? Jag gör det. Eller, alltså. Brukar inte skuggboxas direkt, men drar gärna av några miner och grimaser i spegeln! Skulle sällan göra det hemma, men i en hiss blir det så mycket roligare! Är jag någon form av blöjexhibitionist?

Ja! Inte så ofta dock. Brukar göra lite höga ljud, skådespela och diverse annat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...