Jump to content

Statusuppdateringar --> Shoutbox


GiZmo
 Share

Recommended Posts

Statusuppdateringar används som en shoutbox, finns det nån smidig sådan som vi kan använda istället? Just nu kan man ju bara ha ett meddelande där i taget, har man något nytt att säga så försvinner det gamla, vilket är synd ;)

Den grejen jag tycker är smidig med den som finns nu är att man kan kommentera på det andra har skrivit, gör att det blir så mycket mer innehåll istället för att alla meddelanden tar upp en egen rad.. Undrar om de finns nån shoutbox med den funktionen?

Eller kan man ändra så att gamla statusuppdateringar ligger kvar?

Forumet känns mycket mer aktivt med den rutan där, woho!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Statusuppdateringar används som en shoutbox, finns det nån smidig sådan som vi kan använda istället? Just nu kan man ju bara ha ett meddelande där i taget, har man något nytt att säga så försvinner det gamla, vilket är synd ;)

Den grejen jag tycker är smidig med den som finns nu är att man kan kommentera på det andra har skrivit, gör att det blir så mycket mer innehåll istället för att alla meddelanden tar upp en egen rad.. Undrar om de finns nån shoutbox med den funktionen?

Eller kan man ändra så att gamla statusuppdateringar ligger kvar?

Forumet känns mycket mer aktivt med den rutan där, woho!

Jag är för att vi ska ha en shoutbox/chatt... Men det kan ju komma med vissa risker. Den måste vara ganska välreglerad... Annars kanske andra saker börjar diskuteras där, och folk diskuterar och skriver i shoutboxen istället för forumets trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Jag tycker det är på sin plats med en påminnelse i all välmening om vad statusuppdateringsfunktionen är avsedd för. I STATUSuppdateringarna skriver man vad man gör, ska göra samt möjligtvis vad man nyss har gjort. Det är INTE en shoutbox eller en chatt där man kan droppa en massa random trams. Det är inte heller ett "bihang" till forumet där man kan ställa frågor m.m., dylikt ska tas i lämpliga trådar. Låt vara att man ibland kan skriva något som inte direkt berör ens "status" men sådant bör inte ta överhanden, vilket är fallet i nuläget.

Hjärtliga nyårshälsningar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är på sin plats med en påminnelse i all välmening om vad statusuppdateringsfunktionen är avsedd för. I STATUSuppdateringarna skriver man vad man gör, ska göra samt möjligtvis vad man nyss har gjort. Det är INTE en shoutbox eller en chatt där man kan droppa en massa random trams. Det är inte heller ett "bihang" till forumet där man kan ställa frågor m.m., dylikt ska tas i lämpliga trådar. Låt vara att man ibland kan skriva något som inte direkt berör ens "status" men sådant bör inte ta överhanden, vilket är fallet i nuläget.

Hjärtliga nyårshälsningar!

Det här är vad jag kan få ut av Wikipedia.org (svensk version):

Status

Från Wikipedia

Hoppa till: navigering, sök

Status,

* sociologiskt begrepp som bland annat avgör människors och djurs sociala rangordning. Se social status.

* medicinsk status, status praesens - det tillstånd som en patient för närvarande befinner sig i.

* i Facebook har ordet i den svenska versionen använts både i betydelsen inlägg och betydelsen konstaterande. I den amerikanska versionen används ordet som ett Internetanpassat jargongord som ger viss association till ordet statement men har en egen betydelse som ett mellanting mellan konstaterande och påstående, gärna med en finurlig eller humoristisk touche //www.facebookstatus.org/.

Frågan bör alltså vara i vilken riktning vi ska röra oss;

den sociologiska - uppdatera när vi höjer vår sociala rangordning ex. i arbetslivet, på stureplan eller på forumet

den medicinska - uppdatera när vårt fysiska och/eller psykiska tillstånd förändras, i både positiv samt negativ riktning

den Facebookistiska - eftersom vi är ett forum utesluts inlägg (som snarare tas i ny eller passande befintlig tråd) således blir det ett konstaterande/"statement"/påstående, till allas förhoppning med något finurlig humoristisk touche (inte touché, TATSCH).

Vi har också valet att inkludera delar av eller samtliga riktningar och utveckla vår egna GTAsajtiska stil för status.

Jag tycker det fungerar bra idag och skulle du märka att någon tar upp ett lite större ämne lämnar du bara en kommentar med exempelvis "trådmaterial!" eller "se tråd x" så tar troligtvis vederbörande upp det.

Nå, perkele satana?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte ha statusarna som en shoutbox? Så länge folk inte skriver saker som ska vara (i) trådar ser jag inget fel i att det diskuteras lite grann i statusarna.

Det ska ju inte vara spam förstås, men en lite kul status med några kommentarer som följd ser jag inget fel i.

Jag tycker det fungerade ganska bra under hösten men nu under den senaste månaden eller så har det blivit en del, för att citera H, "mindre genomtänkta inlägg" i statusuppdateringarna. Vad jag försöker komma fram till är att det vore ju synd om den här relativt fria statusuppdateringsfunktionen måste begränsas/regleras pga att några missköter sig. You follow me?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läste Ni, herr dibel, vad herr Hultenius skrev ovan?

Ja. Jag personligen håller inte med om Hultenius högst personliga åsikt ("Jag tror...")

Jag tycker det fungerade ganska bra under hösten men nu under den senaste månaden eller så har det blivit en del, för att citera H, "mindre genomtänkta inlägg" i statusuppdateringarna.

Kan du ge något/några exempel? Personligen "stör" jag mig lite på "Om 20 kommenterar kommer jag konvertera till islam"-grejen, men det blev ju ett litet meme som antagligen är över om ett tag.

Jag tänker ge ett bra exempel på en "shout" som blev till en tråd: när användaren Dusse skrev om NASAs nya fynd i sin statusuppdatering vilket ledde till en (om än kortlivad?) tråd.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att Statusuppdateringarna just nu är lite väl. Man behöver ju inte posta 5 statusar per dag bara för man kan göra det. Utan, man kan ju posta "viktiga" grejor, inte typ "spelar lite cod" eller "dricker fanta" eller annat trams. Tycker att det kan begränsas lite grann faktiskt. Som nu, kicken skrev "Dr pepper" Genast byter Renard status till DR PEPPER DR PEPPER DR PEPPER..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För i helvete mods! Nu får ni ju för fan skärpa er!

Det spammas ju något otroligt med saker som absolut inte hör hemma i statusuppdateringarna!

Minst sagt. Skulle behövas en Moderator som skötte statusuppdateringarna, eller regler. Vissa statusar är ju totalt onödiga.

Till exempel Dissection - The Somberlain, väsnter bak broms ligger helt plötsligt på ? va fan, Jävla klagare.

Jag fattar ingeting av den första statusen. Att vänster bak broms ligger på är inget hela forumet behöva veta. Att någon är en klagare skiter jag i.. Ta det i Klagomuren eller något.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ungefär den typen av statusuppdateringar jag syftade på, ja..

För i helvete mods! Nu får ni ju för fan skärpa er!

Det spammas ju något otroligt med saker som absolut inte hör hemma i statusuppdateringarna!

Minst sagt. Skulle behövas en Moderator som skötte statusuppdateringarna, eller regler. Vissa statusar är ju totalt onödiga.

Till exempel Dissection - The Somberlain, väsnter bak broms ligger helt plötsligt på ? va fan, Jävla klagare.

Jag fattar ingeting av den första statusen. Att vänster bak broms ligger på är inget hela forumet behöva veta. Att någon är en klagare skiter jag i.. Ta det i Klagomuren eller något.

Modereringen av statusuppdateringarna ligger på de globalas bord men eftersom forumet för närvarande i det närmaste saknar verklig moderering på globala nivån är det som det är.

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt som jag förstår att den sortens uppdateringar stör folk så tycker jag nog inte att det bryter mot varken netikett eller forumets regler och jag vet inte riktigt hur man ska kunna moderera det där rättvist. Man kan ju ha Facebook som riktmärke, men där ser man ju å andra sidan statusar liknande de ovan nämnda nästan dagligen.

Sedan angående det där med globala moderatorer så börjar det enligt mig bli lite av ett problem. Visst, forumet som det är nu behöver inte så mycket övervakande, och visst så gör moderatorerna mer under ytan än vad vi vanliga dödliga ser, MEN nu när Kalle har varit borta i något år och Stell jobbar hela dagarna så måste modlistan fräschas till. Kanske inte nödvändigtvis sätta dit nya moderatorer (fast det skulle knappast vara en dålig idé heller) men i alla fall ge undermoderatorerna Whooppee, Umberto och Henkibojj globala rättigheter. En eller två av dem är online åtminstone någon gång under dagen och det är väl ungefär vad man kan förvänta sig (kräva?) av en global moderator på ett forum som en gång var sveriges åttonde största.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Samtidigt som jag förstår att den sortens uppdateringar stör folk så tycker jag nog inte att det bryter mot varken netikett eller forumets regler och jag vet inte riktigt hur man ska kunna moderera det där rättvist. Man kan ju ha Facebook som riktmärke, men där ser man ju å andra sidan statusar liknande de ovan nämnda nästan dagligen.

Sedan angående det där med globala moderatorer så börjar det enligt mig bli lite av ett problem. Visst, forumet som det är nu behöver inte så mycket övervakande, och visst så gör moderatorerna mer under ytan än vad vi vanliga dödliga ser, MEN nu när Kalle har varit borta i något år och Stell jobbar hela dagarna så måste modlistan fräschas till. Kanske inte nödvändigtvis sätta dit nya moderatorer (fast det skulle knappast vara en dålig idé heller) men i alla fall ge undermoderatorerna Whooppee, Umberto och Henkibojj globala rättigheter. En eller två av dem är online åtminstone någon gång under dagen och det är väl ungefär vad man kan förvänta sig (kräva?) av en global moderator på ett forum som en gång var sveriges åttonde största.

Precis som umberto säger ska/får man endast skriva vad man gör.

Länkar med yotubeklipp och dyligt finns den nog redan trådar för, finns det inte så skapa en. Teknikfrågor borde också vara strikt bannade därifrån! Vi har tex en facebooktråd också!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, alltså det handlar inte om att banna folk för det utan mera.. skapa riktlinjer. Man kan ju förklara lite vad man gör iaf inte tex skriva "Kört fast" utan istället skriva "Har kört fast med skotern.." eller något sånt. Så andra förstår vad jag menar också.

Att skriva vad man gör, är jättebra tycker jag, men bara för det ska man inte uppdatera och berätta vad man gör varje timma. Blir för mycket då. Men att skriva att man tex ska sova nu är ju helt okej, tycker jag iaf.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...