Jump to content

Statusuppdateringar --> Shoutbox


GiZmo
 Share

Recommended Posts

Jo, det har jag heller ingenting emot, enligt mig kan allt som inte passar i trådar, eller är värt att skapa en egen tråd för, skrivas där ute.

Jag håller absolut med, min nigger, vederbörandes för närvarande emotionella situation bör basuneras ut i status SLASH 'shoutbox'-fältet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En principfråga - vi är ett diskussionsforum och diskussion ska ske i trådar. Punkt slut, mota olle i grind.

Och, för att upprepa vad som redan sagts x antal gånger i tråden, "vi" har två alternativ: ANTINGEN använda statusuppdateringsgrejset som det var tänkt att användas och som det användes under hösten ELLER missbruka funktionen vilket KOMMER att leda till begränsingar/regleringar/statusmoderatorer eller, i värsta fall, till att funktionen stängs av:

Jag tror att statusuppdateringarna snarare bör begränsas än utökas. Statusuppdateringar är ett lyft och ger mer liv på forumet för tillfället, men risken är att utvecklas till en chatt och mindre genomtänkta inlägg.

Det är upp till oss.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En principfråga - vi är ett diskussionsforum och diskussion ska ske i trådar. Punkt slut, mota olle i grind.

Ett diskussionsforum? Tekniskt sett är det främst ett GTA-tips-och-prat forum. Allmänt-delen kommer i andra hand, därav så är det inte främst ett diskussionsforum. Rent tekniskt.

Och, för att upprepa vad som redan sagts x antal gånger i tråden, "vi" har två alternativ: ANTINGEN använda statusuppdateringsgrejset som det var tänkt att användas och som det användes under hösten ELLER missbruka funktionen vilket KOMMER att leda till begränsingar/regleringar/statusmoderatorer eller, i värsta fall, till att funktionen stängs av:

Vilket är rent utav fånigt. Lägg till något som gillas av majoriteten, sedan ta bort den för ett par fåntrattar får för sig att skrika åt allt som alla skriver för det tydligen passar som en tråd, även om det inte gör det? Det känns som om ni tar forumet på tok för seriöst, det är inte senaten i Rom, det är ett jävla internetforum. Det behövs inte femtioelva regler för allt. Chilla, dra lös den där pinnen från där solen inte skiner och se det som aktivitet på forumet snarare än något dåligt. Herregud.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett diskussionsforum? Tekniskt sett är det främst ett GTA-tips-och-prat forum. Allmänt-delen kommer i andra hand, därav så är det inte främst ett diskussionsforum. Rent tekniskt.

Vilket är rent utav fånigt. Lägg till något som gillas av majoriteten, sedan ta bort den för ett par fåntrattar får för sig att skrika åt allt som alla skriver för det tydligen passar som en tråd, även om det inte gör det? Det känns som om ni tar forumet på tok för seriöst, det är inte senaten i Rom, det är ett jävla internetforum. Det behövs inte femtioelva regler för allt. Chilla, dra lös den där pinnen från där solen inte skiner och se det som aktivitet på forumet snarare än något dåligt. Herregud.

Det var länge sedan GTASajten var ett GTAforum. GTA-delen har blivit svagare och svagare och intresset svalare och svalare. Att säga att vi främst är ett GTAforum med Allmänt som andrahandsinriktning är inte all sanning, faktum är att vi ju faktiskt har haft funderingar på att utveckla forumet vidare och närmare ett rent allmäntforum, även om jag antar att GTA alltid kommer hänga kvar på ett eller annat sätt.

Den gillas av majoriteten när den sköts, ja. Men när den missbrukas så blir den mindre populär, och sanningen är att det är en minoritet som missbrukar statusuppdateringarna, samt verkar tycka att det faktiskt är okej att tramsa runt i den. Jag är bombsäker på, utan någon som helst fakta, att majoriteten tycker det är skitjobbigt när några få ska förstöra för ett helt forum. Vi fick någonting som vi tycker är roligt att ha, att då några få ska tramsa och äventyra statusuppdateringens existens gör såklart att vi reagerar. Att sedan komma och säga att vi är för seriösa, bara för att vi inte vill riskera att statusuppdateringarna försvinner är bara larvigt, kom med några ordentliga argument istället för "Internet är inte seriöst.", det uttrycket var dåligt redan innan det började överanvändas.

Edit: Såg precis att du skrivit mer i Xersize stautsuppdatering: Sluta larva dig nu Mordos, 13 trådar på en dag per person? Även trådskapade sker med eftertanke och inte helt hjärndött. I alla fall hoppas jag det, annars tycker jag mer synd om er än jag redan gör.

Redigerad av eXotic
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var länge sedan GTASajten var ett GTAforum. GTA-delen har blivit svagare och svagare och intresset svalare och svalare. Att säga att vi främst är ett GTAforum med Allmänt som andrahandsinriktning är inte all sanning, faktum är att vi ju faktiskt har haft funderingar på att utveckla forumet vidare och närmare ett rent allmäntforum, även om jag antar att GTA alltid kommer hänga kvar på ett eller annat sätt.

Det kvittar om det inte egentligen är ett GTA-forum längre, så länge forumet fortfarande heter GTAsajten så kommer fokusen ligga mer åt GTA. Det heter inte Diskussionssajten eller Trådsajten, det heter GTAsajten. Det kvittar hur många argument man kommer med och säger "hurrdurr det är inte GTA längre" så är fakta fortfarande fakta.

Den gillas av majoriteten när den sköts, ja. Men när den missbrukas så blir den mindre populär, och sanningen är att det är en minoritet som missbrukar statusuppdateringarna, samt verkar tycka att det faktiskt är okej att tramsa runt i den.

Herregud, "tramsa runt"? Det är ett par jävla statusuppdateringar. Vad är då tramsa runt? Du skulle gott och väl kunna ha skrivit att du installerar BC2 i BC2-tråden. Tramsar du omkring? Nej? P-C kunde ha skrivit om sin dag i vardagssnack. Vad sätter stopp på vad som är "trams" och inte?

Jag är bombsäker på, utan någon som helst fakta, att majoriteten tycker det är skitjobbigt när några få ska förstöra för ett helt forum.

Jag tror seriöst majoriteten inte bryr sig för 5 öre om en statusuppdatering, och nej det förstör inte för hela forumet, skärp till dig.

Vi fick någonting som vi tycker är roligt att ha, att då några få ska tramsa och äventyra statusuppdateringens existens gör såklart att vi reagerar. Att sedan komma och säga att vi är för seriösa, bara för att vi inte vill riskera att statusuppdateringarna försvinner är bara larvigt,

Det är väl ändå de som överreagerar som gör så att det det riskeras? När folk börjar på att göra påhopp på folk för att de inte gör som DE tycker är okej, då är de personen som har lagt upp en statusuppdaterings fel? Nej, det är personen som blir fly förbannad som är skyldig till att det riskeras. Det behöver inte vara någon jävla super-reaktion på att någon postar något som egentligen är trådmaterial. Wikileaks-tråden blev en copy-paste från statusuppdateringar och det var inte jag som gjorde tråden heller. Om ni vill ha trådmaterial om något i statusuppdateringar, KOPIERA DÅ OCH GÖR EN TRÅD OM DET ISTÄLLET FÖR ATT KLAGA? MAN ÄR VÄL ÄNDÅ PRECIS LIKA ILLA OM MAN BARA SITTER OCH SKRIKER OM DET ISTÄLLET FÖR ATT GÖRA NÅGOT ÅT DET? Herregud.

kom med några ordentliga argument istället för "Internet är inte seriöst.", det uttrycket var dåligt redan innan det började överanvändas.

Jag har inte ens nämnt det? Jag har skrivit att man inte ska ta statusuppdateringar så seriöst för det är inte lika seriöst som de flesta verkar tro att det är. Jag menar herregud, det behöver inte bli person påhopp, svordomar, tredje världskriget och apokalypsen bara för att någon skriver trådmaterial i statusuppdateringar.

Edit: Såg precis att du skrivit mer i Xersize stautsuppdatering: Sluta larva dig nu Mordos, 13 trådar på en dag per person? Även trådskapade sker med eftertanke och inte helt hjärndött. I alla fall hoppas jag det, annars tycker jag mer synd om er än jag redan gör.

Kan du seriöst inte se ett exempel när jag gör ett? Jag menar väl helt jävla givetvis inte 13 trådar på en dag per person, det lär du väl ändå förstå? Jag gjorde exemplet att det skulle bli fruktansvärt många fler trådar om allt trådmaterial skulle bli trådar. Man behöver inte så många trådar.

Men vad vet jag? Jag är ju tydligen bara ett troll för jag inte håller med dig.

Redigerad av Mordos
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kvittar om det inte egentligen är ett GTA-forum längre, så länge forumet fortfarande heter GTAsajten så kommer fokusen ligga mer åt GTA. Det heter inte Diskussionssajten eller Trådsajten, det heter GTAsajten. Det kvittar hur många argument man kommer med och säger "hurrdurr det är inte GTA längre" så är fakta fortfarande fakta.

Ja, och fakta är att vi håller på att vandra åt ett mer allmänt forum.

Herregud, "tramsa runt"? Det är ett par jävla statusuppdateringar. Vad är då tramsa runt? Du skulle gott och väl kunna ha skrivit att du installerar BC2 i BC2-tråden. Tramsar du omkring? Nej? P-C kunde ha skrivit om sin dag i vardagssnack. Vad sätter stopp på vad som är "trams" och inte?

Är det inte en statusuppdatering så säg? BC2-tråden är till för att diskutera spelet, inte för att droppa ointressanta one liners. Även om jag inte hade klagat om någon skrivit att de håller på att installera spelet, i den tråden.

Jag tror seriöst majoriteten inte bryr sig för 5 öre om en statusuppdatering, och nej det förstör inte för hela forumet, skärp till dig.

Om det nu skulle bli borttaget på grund av att en minoritet med idioter inte kan sköta sig så är det klart att det har sabbat för de forumiter som faktiskt tyckte om statusuppdateringarna, eller?

Jag tror som sagt fortfarande att majoriteten faktiskt ser statusuppdateringen som en kul funktion att ha.

När folk börjar på att göra påhopp på folk för att de inte gör som DE tycker är okej,

Rättelse: När folk inte följer reglerna så finns det folk som reagerar, ja. Det är inte våra personliga åsikter, statusuppdateringarna ska handla om just det, och ingenting annat.

Enligt min personliga åsikt så kan man bredda det till såpass mycket att saker som inte är en statusuppdatering även får postas där, så länge det inte är en ren trådstart som postas som statusuppdatering.

Men det kräver ju såklart att folk har vett i skallen och faktiskt kan tänka för sig själva, vilket många forumiter duktigt har visat att de inte klarar av. Vilket är anledningen till att Hultan vill att det ska bli striktare regler i statusuppdateringen, och inte tvärt om.

Om ni vill ha trådmaterial om något i statusuppdateringar, KOPIERA DÅ OCH GÖR EN TRÅD OM DET ISTÄLLET FÖR ATT KLAGA? MAN ÄR VÄL ÄNDÅ PRECIS LIKA ILLA OM MAN BARA SITTER OCH SKRIKER OM DET ISTÄLLET FÖR ATT GÖRA NÅGOT ÅT DET? Herregud.

Så bara för att vissa forumiter är så dumma i huvudet att de inte kan tänka själva så ska alla andra behöva göra deras jobb åt dem? Bra tänk där.

Så jävla svårt är det inte att använda skallen innan man råkar statusuppdaterar en solklar trådstart, det är väl inga invalider som hänger på det här forumet?

Jag har inte ens nämnt det? Jag har skrivit att man inte ska ta statusuppdateringar så seriöst för det är inte lika seriöst som de flesta verkar tro att det är. Jag menar herregud, det behöver inte bli person påhopp, svordomar, tredje världskriget och apokalypsen bara för att någon skriver trådmaterial i statusuppdateringar.

Nej det tycker inte jag heller, att kalla folk för fitta bara för att de gjort ett misstag är att ta i, men man kan också förstå om folk blir arga och frustrerade när folk inte kan följa simpla regler. Speciellt då ingenting görs åt de då alla globala mods och admins mer eller mindre verkar ha lämnat forumet helt och hållet.

Kan du seriöst inte se ett exempel när jag gör ett? Jag menar väl helt jävla givetvis inte 13 trådar på en dag per person, det lär du väl ändå förstå? Jag gjorde exemplet att det skulle bli fruktansvärt många fler trådar om allt trådmaterial skulle bli trådar. Man behöver inte så många trådar.

Klart jag förstår att det bara var ett exempel, men det uppkommer ju max en sådan statusuppdatering per dag i snitt, är en tråd om dagen för mycket tycker du?

Men vad vet jag? Jag är ju tydligen bara ett troll för jag inte håller med dig.

Nu när du diskuterar ordentligt så är det helt okej att föra den här diskussionen, eftersom jag får se dina verkliga tankar och inget "y u mad tho" eller något annat internetslang som du brukar hiva ur dig när du vill larva dig istället för att diskutera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Välskrivet, Simpa. Och som sagt, det är en liten minoritet som inte sköter sig.

I övrigt är det här mycket elementära saker, gossar små. Forumets ägare vill inte att statusuppdateringarna utvecklas till en chatt och därmed är saken slutdiskuterad. Get with the program, folks. Redan under utvecklingsfasen diskuterade vi huruvida vi på något sätt borde begränsa statusfunktionen men beslutade oss då för att lita på användarna och låta funktionen vara "fri" till att börja med. Och det gick ju bra. Till en början... Angående om att ta forumet seriöst - det är klart man ska ta det seriöst! Det här ÄR inte och ska inte heller BLI något 4chan. Flertalet användare ser tendenser till spam, trolleri och trams som något negativt som sänker upplevelsen av forumet och därför ska sådant motarbetas och krossas i sin linda. Med tanke på de ganska omfattande framtidsplaner H har för forumet (vilka han säkerligen meddelar er medlemmar om så småningom) kommer det i framtiden att bli allt viktigare att forumet har en seriös ton och ger ett sakligt intryck.

För egen del har jag sagt mitt och har inte lust att sitta här och älta vad som redan skrivits. Fortsätt gärna tramsa och spamma men gnäll inte den dag statusfunktionen begränsas eller tas bort. Tack och bock och gris.

Redigerad av Umberto
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra skrivert Herr U & Simpa! Jag orkar inte tjafsa med folk mera angående det här "problemet."

Jag tycker som jag skrivit för att statusuppdateringarna är en bra funktion som jag gillar att ha, och är rolig att läsa och kommentera när det "hålls" inom just statuppdateringar, och inte blir en Shoutbox. En del missbrukar funktionen och det vore tråkigt om den försvann helt just pga dessa personer..

Annars kan vi säkert fixa en chatt åt er som vill ha det, så kan ni chatta där istället för igenom statusuppdateringarna? Det går säkert ordna..

Att Simpa skriver "Installerar BD2" tycker jag är sånt som passar in perfekt i statusuppdateringar, det P-C Skriver med. Kicken också för den delen.

Det är såna uppdateringar jag vill se där, och om man kunde blockera folk ifrån att se folk där ifrån hade jag vid det här laget blockerat några.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra skrivert Herr U & Simpa! Jag orkar inte tjafsa med folk mera angående det här "problemet."

Jag tycker som jag skrivit för att statusuppdateringarna är en bra funktion som jag gillar att ha, och är rolig att läsa och kommentera när det "hålls" inom just statuppdateringar, och inte blir en Shoutbox. En del missbrukar funktionen och det vore tråkigt om den försvann helt just pga dessa personer..

Annars kan vi säkert fixa en chatt åt er som vill ha det, så kan ni chatta där istället för igenom statusuppdateringarna? Det går säkert ordna..

Att Simpa skriver "Installerar BD2" tycker jag är sånt som passar in perfekt i statusuppdateringar, det P-C Skriver med. Kicken också för den delen.

Det är såna uppdateringar jag vill se där, och om man kunde blockera folk ifrån att se folk där ifrån hade jag vid det här laget blockerat några.

Såvida chatten inte är väldigt lätttillgänglig så glöms dom bort efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv hade jag tänkt hålla mig undan diskussionen eftersom jag helst ser att den görs till en (spamfri, observera) shoutbox.

Men det finns två saker jag inte skulle vilja se i statusuppdateringarna/shoutboxen: Spam och trådmaterial.

Den första delen är väl uppenbar. "KOM IGEN NU BBGBBGBGBGBB" som vi såg för inte alltför länge sen är ren skit. Det finns inget man kan svara på det, det ger ingen info (och verkligen ingen "status") och det är knappast nåt som ser snyggt ut.

Den andra delen är däremot inte lika tydlig. Vad som är och vad som inte är trådmaterial har debatterats i åratal långt före statusboxen kom. Men Xersizes "herregud folk får köpa vapen, vad tycker ni om det?" är urbota korkat att slänga in i en statusbox när det så uppenbart är något han vill skriva för att 1) få medhåll, 2) starta diskussion, eller 3) skapa uppmärksamhet kring händelsen. Och apropå min akronym: Det är ytterligare en anledning att skapa trådar om det istället. Jag kan inte gå tillbaka och se vad som skrevs, för det är redan raderat. Och någon status är det då rakt inte.

Så gott som varje sommar säger folk att forumet blir sämre och sämre och att "det här stället slutade vara roligt för länge sen". Att det inte skapas några intressanta eller roliga trådar brukar vara huvudargumentet. Varför ska vi då undergräva vårt eget forum, och därmed vår egen underhållning och fristad för både vardagssnack och spelrelaterade/skolrelaterade/umgängesrelaterade frågor och tips, med att spamma ner en sketen statusbox för att det är kul att under en halvminut smattra fingrarna på ett tangentbord - eller att vara skiträdda/för sinnesslöa för att skapa trådar?

Låt statusboxen vara om ni inte har nåt vettigt att skriva, och om ni nu har nåt vettigt att skriva så är inte statusboxen rätt ställe för det. :crazy:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv hade jag tänkt hålla mig undan diskussionen eftersom jag helst ser att den görs till en (spamfri, observera) shoutbox.

Men det finns två saker jag inte skulle vilja se i statusuppdateringarna/shoutboxen: Spam och trådmaterial.

Den första delen är väl uppenbar. "KOM IGEN NU BBGBBGBGBGBB" som vi såg för inte alltför länge sen är ren skit. Det finns inget man kan svara på det, det ger ingen info (och verkligen ingen "status") och det är knappast nåt som ser snyggt ut.

Den andra delen är däremot inte lika tydlig. Vad som är och vad som inte är trådmaterial har debatterats i åratal långt före statusboxen kom. Men Xersizes "herregud folk får köpa vapen, vad tycker ni om det?" är urbota korkat att slänga in i en statusbox när det så uppenbart är något han vill skriva för att 1) få medhåll, 2) starta diskussion, eller 3) skapa uppmärksamhet kring händelsen. Och apropå min akronym: Det är ytterligare en anledning att skapa trådar om det istället. Jag kan inte gå tillbaka och se vad som skrevs, för det är redan raderat. Och någon status är det då rakt inte.

Så gott som varje sommar säger folk att forumet blir sämre och sämre och att "det här stället slutade vara roligt för länge sen". Att det inte skapas några intressanta eller roliga trådar brukar vara huvudargumentet. Varför ska vi då undergräva vårt eget forum, och därmed vår egen underhållning och fristad för både vardagssnack och spelrelaterade/skolrelaterade/umgängesrelaterade frågor och tips, med att spamma ner en sketen statusbox för att det är kul att under en halvminut smattra fingrarna på ett tangentbord - eller att vara skiträdda/för sinnesslöa för att skapa trådar?

Låt statusboxen vara om ni inte har nåt vettigt att skriva, och om ni nu har nåt vettigt att skriva så är inte statusboxen rätt ställe för det. :crazy:

Den är inte raderad. Det var VaXXoR som skapade den statusuppdateringen, så den finns på hans profil. Du letar alltså på fel profil. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Suck, då tar vi och skärper till oss lite grann igen då.. Inte för att klaga, men kan ni snälla börja tänka lite innan vad ni skriver? Renard's status kan ju bli en tråd istället.

Sen tycker jag också vi inte behöver göra REKLAM där också, som Xersize gör. Ska jag skriva "För övrigt: Titta fotbolls tråden för mitt tips till helgens matcher! :)" för att jag vill ha kommentarer om det? Sen skiter jag i vad vaxxor ska packa upp nästa dag/har packat upp, bara jobbigt imo.

Snacka om att fiska visningar på denna status med "Snart släpps en ny låt! Det beror på hur tidigt jag kan få de sista 46 visningarna på min senaste freestyle ;)" statusar är INTE till för att ni ska promota eran musik/annat och få folk att titta igenom saker så ni kan släppa saker, herregud..

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det är helt okej nivå på uppdateringarna just nu, men det som hände/händer i Renards senaste ("Varför finns det inga Hooters i Sverige?") är ju till 100% den sortens inlägg som inte ska postas här på forumet över huvud taget.

Mot vad förut så är det jätte bra, men tex den statusen kan han ju faktiskt ta i en tråd imo, är ju inget "barnförbjudet" om vi säger så med den saken.. Tycker jag.

Jag tyckte att det någon skrev om att man skulle kolla något nytt man lagt upp i en tråd va skitbra egentligen.

Det fick mig att gå in i en tråd jag aldrig besöker faktiskt :)

Jo, det är bra i en viss skala men om alla ska skriva saker "kolla något här" så kommer ju hälften av alla status uppdateringar vara sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mot vad förut så är det jätte bra, men tex den statusen kan han ju faktiskt ta i en tråd imo, är ju inget "barnförbjudet" om vi säger så med den saken.. Tycker jag.

Ja, absolut! Syftade på det rena, skära spammet som är så värdelöst att det inte ens hör hemma i en chattbox.

post-8866-0-56312600-1300385205.png

Det är rätt tydligt att vissa här är den sortens personer man blockerar i Facebookloggen..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, absolut! Syftade på det rena, skära spammet som är så värdelöst att det inte ens hör hemma i en chattbox.

Det är rätt tydligt att vissa här är den sortens personer man blockerar i Facebookloggen..

Det skulle vara jäkligt underbart om det gick att blockera folk i uppdateringarna. Det minsta man kan begära är att de man ignorerar inte syns där. Och visst, det går ju att minimera hela statusuppd-rutan men då går man samtidigt miste om de vars statusar man gärna läser.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...