Jump to content

Planka.nu


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

logo_1176287_0.gif

Jag har inte riktigt begripit mig på Planka.nus principer. De vill ha en "avgiftsfri kollektivtrafik som styrs av de som reser och arbetar i den".

Vad är det de EGENTLIGEN vill ha? Medstyre? Påstår de därmed att konsumentkontakten inte är bra nog? Jag själv kan bara utgå från Östgötatrafiken som jag själv tycker är ett hederligt bolag med väldigt god relation till sina kunder. Visst har utfasningen av kontanter varit en besvärlig process för dem och inte minst för resenärerna, som nu måste skaffa speciella betalkort på en del utvalda obskyra ställen. Först efter ca två år har man nu börjat experimentera med VISA-kort som betalalternativ på bussarna, men informationen och utfasningen har gjorts väldigt bra IMO.

Vad är det annars de vill ha? Avgiftsfritt? Hur fan skulle det gå till? Vill man inte betala biljetter måste det ju finansieras på nåt annat sätt. Tror de verkligen att något företag skulle gå ut med en sån självmordsprincip? Tror de staten skulle erbjuda avgiftsfritt resande? Hur skulle det finansieras? Med reseskatter? Då skulle de bara vägra betala busslicenser på samma sätt som miljontals svenskar idag skiter i TV-licenserna. Tror de att kommunerna skulle betala för resandet? DET GÖR DE REDAN!! Två tredjedelar av bussbiljetternas kostnader täcks av kommunala medel! Att inte betala tio sketna spänn för att ta sig flera kilometer, ibland mil, genom stadens gator från dörr till dörr med absolut punktlig service är både snålt och otacksamt.

Plankas grundidé är naiv och fånig och de för en ynklig ridåpolitik bara för att dölja det faktum att de helt enkelt är snåla jävlar som inte vill betala för sig. Skulle alla resonera som Planka skulle vi inte ha varken kollektivtrafik eller ett fungerande samhälle.

Discuss.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Planka.nu drivs av lata ungdomar som inte "pallar" betala för sl-kortet. Sen är det coolt att vara lite anarkistig och planka.

Jag är inte för nolltaxan men jag tror att mer skattemedel skulle kunna styras om till SL istället för att höja avgifterna för kunderna. Att SL nu mer eller mindre ägs av privata företag gör inte saken bättre eftersom det då åligger konsumenten att bidra med pengar. Alldeles för många onödiga satsningar i stockholmstrafiken som Citybanan höjer också avgifterna. Men är det så borgarna vill ha det så får det väl bli så.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar planka, överslagsräknat hälften utav gångerna jag använder tunnelbanan. Det var ju mycket lättare förr när hindret bestod av en spärr som man lätt kunde hoppa över/dra tillbaka, men de finns nu bara kvar på ett fåtal stationer. Nya spärrarna (och de ännu nyare som just nu installeras i Björkhagen) är svårare eftersom de är högre och drar till sig uppmärksamhet vid överhopp. Dessutom känns det jävligt patetiskt om man "limmar sig fast" vid en civiliserad medborgare som har betalat för resan för att ta sig förbi spärren.

Reser jag från Björkhagen till mellan Gullmarsplan och Skarpnäck så plankar jag, reser jag innanför tullarna (allt efter Gullmars) så betalar jag. Undantag görs.

Inför mer kontrollanter på tunnelbanorna så kommer nog fuskare att åka fast i större utsträckning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Heh, hade aldrig plankat, men en kompis insisterade på det när vi missat sista bussen hem och hoppade på ett tåg. "Det är bara att sitta lugnt o vara upptagen". Så vi hoppar på, sätter oss först i en tom vagn, men kom sen på att kontrollanten direkt skulle gå fram till oss, så bytte till en halvfull vagn. Tar varsin tidning som ligger där och börjar läsa kontrollerat när kontrollanten kommer. Första hon gör är att gå fram till oss, så fick man pröjsa över 50 spänn för att åka tåg i fem minuter. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte plankat och förstår inte riktigt vad grejen är... SLs biljetter är inte hemskt dyra. De är relativt billiga; i alla fall om man jämför med andra städer med utbyggd och fungerande kollektivtrafik som exempelvis London. Räkna också in att Sverige överlag är ett dyrare land (rankas högre på "dyrast-att-leva"-listor).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hatar själv kollektivtrafiken. Rest med dem i flera år men slutat nu pga av kraftiga försämringar.

Nu kommer jag inte ihåg exakt del, men låt säga att resenärerna betalar 70% av vad biljetten egentligen kostar, och resten betalar staten. Så är det nu men det borde vara tvärtom.

Helst skulle jag vilja se det helt skattefinansierat, men det finns viktigare saker, Öresundsbron tex. Det är viktigare att den blir fri än kollektivtrafiken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förespråkar planking helt och hållet! Man måste betala en halv förmögenhet för att ha råd med kort/remsa, och vad händer med våra pengar? Inte ett skit. Ser vakter i tunnelbanan extremt sällan, detta trots ökat våld. Klotter och grafitti är vanligt och så bara en massa förseningar och tågfel hela tiden. Köp nya tåg SL som inte bryter ihop pga vårt svenska klimat ffs!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förespråkar planking helt och hållet! Man måste betala en halv förmögenhet för att ha råd med kort/remsa, och vad händer med våra pengar? Inte ett skit. Ser vakter i tunnelbanan extremt sällan, detta trots ökat våld. Klotter och grafitti är vanligt och så bara en massa förseningar och tågfel hela tiden. Köp nya tåg SL som inte bryter ihop pga vårt svenska klimat ffs!

WHAT. SL har gjort sitt drygt 360 dagar senaste året för mig. Och nog för att det har blivit dyrare, men du behöver ju inte betala vuxentaxa ens. Du kan få åka dygnet runt ett helt år för typ 2400 kr, och hälften av det om du går i skolan!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

WHAT. SL har gjort sitt drygt 360 dagar senaste året för mig. Och nog för att det har blivit dyrare, men du behöver ju inte betala vuxentaxa ens. Du kan få åka dygnet runt ett helt år för typ 2400 kr, och hälften av det om du går i skolan!

Det är ju inte alla i Stockholm som är studenter. Jag skulle kunna tänka mig att betala högre priser om de bara satsade mer på säkerhet och kontinuitet i trafiken. Jag bor längs gröna linjen kan jag tillägga, och alla som åker gröna linjen vet vad jag pratar om.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alldeles för många onödiga satsningar i stockholmstrafiken som Citybanan höjer också avgifterna.

Tycker inte Citybanan är så onödig faktiskt, minsta skitsak vid centralbron har ju gjort att alla tåg söderut blir försenade på en gång. Det går helt enkelt inte att fortsätta med 1800-talets tågbro. Nya spårvägen till centralen däremot vettefan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...