Jump to content

Första fyllan


Kebab
 Share

Recommended Posts

Det här har mer eller mindre redan betats av i festtråden och så vidare, men jag kan inte minnas att vi har haft en dedikerad tråd åt det. Tänkte det kunde vara kul att blanda erfarenheter, diskussioner och historier, så jag öppnar med frågorna:

1. Hur gammal var du när du drack för första gången? (Lägg gärna in historian)

2. Tycker du att det var dumt eller olämpligt?

3. När kommer du tillåta dina egna barn att dricka alkohol?

-------------------

Jag drack för första gången under avslutningen i nian, och det är verkligen inget jag ångrar. De flesta av mina kamrater började dricka i åttan någon gång, men eftersom jag visste att mina föräldrar var starkt emot det så gjorde inte jag det. Men så några veckor innan vi slutade nian så hade nyfikenheten kommit ikapp mig, och helt på eget initiativ började jag smaka lite från mina vänner. Jag hade aldrig något riktigt tryck på mig från mina kompisar (eller, visst tjatade de, men jag stod alltid emot), däremot hade de sagt att om jag ville dricka på avslutningen så skulle de bjuda mig. Jag såg det som ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till och fick en av de bästa kvällarna jag någonsin varit med om. Jag blev sådär perfekt full (säkerligen på grund utav att mina vänner inte hade riktigt så mycket dryck som krävdes för att supa mig under bordet och själva bli rejält fulla (med det menar jag inte att jag tålde mycket sprit, för jag var/är raka motsatsen, utan att de(man) inte hade så mycket alkohol att tillgå på den tiden)) och min mor anade ingenting när hon kom och hämtade mig vid halv två på natten.

Jag tycker personligen att det är helt okej att börja dricka i den åldern, kanske något senare (ettan på gymnasiet). Tidigare än så är för tidigt, det känns bara fel att fjortonåringar dricker alkohol. Jag hade goda erfarenheter av min egen första fylla och sommaren som följde var klart den bästa sommaren i mitt liv hittills. Även om jag hade blivit helt redlös så jag inte ångrat mig, för let's face it: det är kul att vara full.

Sedan kommer man ju till dilemmat gällande när man ska låta ens egna barn dricka. Jag tror jag kommer vara blåögd och tänka att "det jag vet lider jag inte av". Skulle emellertid inte vilja att de började innan gymnasiet. Att köpa ut kommer jag inte göra förrän de är i artonårsåldern, för av någon konstig och paradox anledning tycker jag det är oansvarigt av föräldrar att förse sina barn med alkohol... (Jo, jag vet att det säkert blir både dyrare och farligare att låta ungdomar få tag på sprit på egen hand. Fråga inte, jag kan inte ens reda ut det där för mig själv. >_< )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minns inte hur gammal jag var när jag blev full första gången, men det var någon gång i högstadier. Min vän hade en kusin som var lite väl hetsig av sig, och till slut lyckades han övertala oss till att köpa ett flak öl. Jag har nog aldrig varit så nervös och rädd för att någon bekant till familjen skulle komma förbi som när vi skulle gömma ölen i ett par buskar en bit ifrån våra hus. Samma kväll ringde jag och min killkompis två tjejvänner som vi tänkte var bra folk att dricka öl med för första gången, de var nyfikna och en av dem var ensam hemma >_<.

Vi gick dit på kvällen, och alla tog sin första öl samtidigt. Den var jätteäcklig och det tog hur lång tid som helst att dricka upp en hel burk, men efter ett tag minns jag att vi blev fnissiga och lite högljudda. Det var fortfarande väldigt nervöst, dock - vi ville ju inte att grannen skulle höra att vi var fulla. Kvällen var väldigt lugn, men det var mycket skratt och när vi skulle gå hem ångrade jag lite att jag hade druckit. Det var en speciell upplevelse, hur som helst!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1: På en villafest i början av ettan på gymnasiet. Hade fyllt ett par deciliter vodka i en petflaska från morfars oändliga spritförråd som jag hade med mig. Minns mycket väl hur jag stod i badrummet, kollade på mig själv i spegeln och kände hur allt bara snurrade. Visste inte om jag druckit för mycket och skulle bli dålig så det var lite nervöst också, men kvällen fortlöpte fint!

2: Nej.

3: Kommer väl vara hyfsat restriktiv. Inte köpa ut innan 18 och aldrig till någon annans barn. Bjuda på alkohol hemma på festliga tillfällen tror jag att jag kommer göra från några år under 18. För mig var festandet aldrig något strul som mina föräldrar behövde oroa sig för och jag hoppas väl detsamma kommer gälla mina eventuella barn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig druckit, tidigast jag kan tänka mig är väl avslutningen i sommar (nian). Har ett par kompisar som dricker, men det är på fjortisfester och jag har ingen lust att fjortisfesta med dem så jag har avstått.

Tycker det är lagom 9:an/1:an ungefär, känns som att de som dricker tidigare bara pressar för att vara först bland kompisarna.

Kommer väl låta mina barn alkohol-debuta ungefär i den åldern jag är i nu. Tror jag nog skulle ta ett snack med dem när de börjar närma sig åldern.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ouh, har funderat lite på om man skulle köpa ut till sina egna barn innan 18. Jag tror jag skulle göra det, bättre det än att de får på annat håll, och hota med att aldrig köpa ut mer om ungen kommer hem stupfull eller liknande.

Edit: Och fullfölja hotet.

Redigerad av Frusciante
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1.

Jag vet att jag antingen var 16, eller just fyllda 17. Jag minns faktiskt inte själva historian(inte pga att jag var för full).

2.

Nej då, tycker det var helt lugnt.

3.

När de känner att de är redo, vilket förhoppningsvis kommer vara i samma ålder som jag var när jag drack första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. 19, ingen speciell historia. Första saken jag drack utan att helt enkelt "pröva" var redbull & vodka.

2. Nej, jag har fått min bror och min mors alkoholtolerans, då jag knappt ens blev lullig.

3. Jag förväntar mig inte att ha barn, men om jag nu skaffar småknoddar så får de dricka när fan de vill, om de är över 15, bara de inte kommer hem och är fulla som idioter eller har somnat utomhus.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Första "riktiga" fyllan inträffade när jag var 16 år, och det gick - minst sagt - käpprätt åt helvete. Jag blev bjuden på hembränt av en snubbe och då trodde jag inte det var värre än vanlig, köpt vodka... Det slutade med att jag däckade på soffan hos en tjej och dagen efter upplevde jag den värsta bakfyllan jag någonsin haft, 'til this date. >_< Ordentligt sur start kan man väl säga... Bör tillägga att jag aldrig haft sådan ångest heller som jag hade dagen efter.

2. Ja, minst sagt. Jag gjorde bort mig ordentligt och när man ser tillbaka på det nu var det väldigt orutinerat och dumdristigt gjort.

3. Svår fråga faktiskt... När det är speciella tillfällen hemma så som födelsedagar med tillhörande stormiddag, eller liknande tillfällen, kan jag tänka mig bjuda på lite vin eller öl när de är i 16-17 års åldern. Annars så kan jag inte se mig själv köpa ut innan de är 18-19... :(

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul tråd! Vilken vetting inställning alla verkar ha till det, ändå.

1. Jag har ungefär samma historia som Kebab och Frusciante - en tredjedel av mina vänner började dricka i sjuan/åttan men jag var inte sugen alls. Tyckte det var så mycket fjortisfest över det hela och visste att mina föräldrar inte ville det heller, även att min syster började i åttan någon gång så jag hade ändå i bakhuvudet att det var "okej", på det sättet. Min första riktiga fylla var istället på insparken i ettan när jag och en kompis delade på en sjuttis. Drack upp min hälft och blev sjukt full, men ändå inte jobbigt eller dåligt full och det är helt klart en av tre roligaste kvällarna i mitt liv än idag. Minns när jag efter att ha tagit ut pengar gick på ett torg på väg mot utestället och kände hur det bara flimrade framför ögonen och tänkte att nu, nu är jag full. Om sanningen ska fram var det säkert minst lika mycket fjortisfest över det som de jag avstod under högstadiet. :D

Första gången jag kom hem full var i mitten av tvåan och det tror mina föräldrar var min första fylla.

2. Nej, det var alldeles lagom.

3. Jag kommer vara emot det så länge de går på högstadiet och sen kan man ju alltid verka emot det senare med, jag har själv avstått eller druckit mindre eftersom jag vet att framför allt min mamma oroar sig så mycket. När de är 18 köper jag ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Min första fylla var under det första gymnasieåret. Det var ganska mycket fester då, jag liksom bara hoppade in mitt i smeten, så jag minns inte riktigt vad som hände under just den kvällen. Precis som mor och bror får jag aldrig bakfylla, och inte heller den gången.

2. Det var nog fint.

3. Jag kommer förmodligen aldrig att köpa ut, men om det är så att jag skulle göra det så skulle det inte vara starksprit. Öl, förmodligen, och annat sånt lite "lättare". Annars blir det förmodligen så att dom får dricka sånt som man har till maten. Men innan dom slutar högstadiet så kommer jag att ge blanke fan i hur mycket dom super. Skoja. Men det är deras ansvar, men jag kommer inte tycka om det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1.Jag drack alkohol för första gången när jag var 14 tror jag, jag var lite mer av en "gangster" i den åldern. Lydde aldrig mina föräldrar osv och sket i vad dom sa om alkohol.

Min absolut första ordentliga fylla fick jag när jag var 15, jag hade bara druckit tills jag blev lite halv lullig vid 14 års åldern.

Det var en fest i boulognerskogen i Gävle, eller det var fest där varje helg, iallafall jag och några kompisar drog dit en kväll och vi hade laddat fullt med öl, cider och hembränt. Jag minns inte så mycket av vad som hände den kvällen, vi drog dit rätt tidigt, typ vid 20.00 och satt uppe på stora scenen där och drack, jag fick i mig all hembränt jag hade med mig och vart grymt pissnödig och skulle på toa, jag reste mig och var påväg mot toan, sen vart allt helt svart för mig. Vaknade iallafall hemma hos en kompis dagen efter, värt att noteras var att all öl och cider jag hade med mig var slut!

Dagen efter fick jag även reda på att jag försökte ligga med en utav mina bästa kompisars flickvän.... hur det sluta behöver jag inte säga.

2.Jag tyckte faktiskt att det var jävligt dumt av mig att börja dricka i sån ålder (jag börja ju även med snus och cigaretter i den åldern med, och det ångrar jag stort)

Det var många fester jag var på som jag alltid gjorde nått dumt på vilket resulterade i att jag fick mer ovänner än vad jag fick vänner, dock så skärpte jag upp mig vid 17 års åldern och började ta det lugnare med drickandet.

3.När jag väl skaffar barn kommer jag hålla stenkoll på dom så dom inte hamnar i samma skit som jag själv hamnade i, jag tänker inte tvinga dom till att inte dricka, dom får göra det hur dom vill, men får åtminstone vänta tills dom är runt 16 år, får jag reda på att dom köper av någon langare åker jag dit och spöar upp honom själv (oavsett hur mycket min unge och hans/hennes kompisar kommer hata mig) kommer min unge däremot till mig och frågar om jag kan köpa så är det annorlunda för jag skulle känna mig "tryggare" på det sättet om ni fattar hur jag menar?

När barnet sedan är 18 så får göra hur han/hon vill, supa bort alla pengar, röka bort alla pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Första gången jag drack lite mer alkohol än att bara smaka var några klunkar starköl på nians avslutningsfest, men där blev det aldrig någon riktig påverkan. Är ganska säker på att jag var 17 år första gången jag blev alkoholpåverkad, det var på en gymnasieklassfest och en tjej i klassen köpte ut ett sexpack Pripps-folkisar åt mig. Ska finnas en bandinspelning gjord senare på kvällen där jag bekräftar att "det är första fyllan" men vet inte var den är nu. :D Blev inget drägg hur som hellst.

2. Det var helt ok första gången. Blev sådär lagom som jag ofta strävar efter nuförtiden.

3. Upp till högstadiets slut skulle jag nog vara hård. Från kanske sexton till arton skulle jag nog kunna ta en måttlig fylla nån eller några gånger om inget går över styr. Efter arton troligtvis utköp, men inte hur mycket som hellst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Beror på hur man ser på fylla. Jag och polaren tog fel glas på ett nyår vid 8-års åldern och båda "däckade" i soffan innan tolvslaget för det snurrade.

Sen snodde vi öl av farsan/farsorna ett par gånger i låg/mellanstadiet, en gång satt vi gömda under min polares bastu och drack gamla julöl och åt godis, en annan gång gick vi ut i skogen och delade på två öl, sen gick vi på minidisco i skolan och då började man bli lullig. Gick tillbaka ut i skogen och drack två till, sen "däckade" vi på ett bord inne på discot och föräldravakterna på discot väckte oss när discot var över och trodde bara vi hade somnat.

Annars är väl första fyllan (dricka för att bli berusad i sällskap) när man började högstadiet (12 år?). Man hade testat lite och börjat smygsnusa/röka. Nyår 99/00 hade vi vår första fest. En polare hade FF och alla hade lyckats sno med sig öl eller sprit (mestadels vidriga häxblandningar) hemifrån. Vi körde laget runt och alla satt med en lössnus i storlek, för stor och såg antagligen helt dum ut. Allt eskalerade iallafall och alla föräldrar fick ju reda på detta och helvetet bröt lös med massa utegångsförbud och skit. Ingen av oss brydde sig ju såklart och det var efter den festen som det blev en vana att lyckas sno eller få folköl utköpt när det var helg. Hela högstadiet bestod av att hitta någon som hade FF eller dra till stranden på sommaren. Otroliga fjortiskalas men mycket kul har man fått ut av det hela.

2. Absolut, folk i den åldern ska inte dricka, men jag har väldigt liberal syn på alkohol. Har druckit hemma med familjen på festligheter sen jag fyllde 15. Men att börja vid 12 är fan inte bra, åk 8/9 låter som en nyttig tid att börja experimentera. Man vill ju inte vara helt oerfaren när man börjar gymnasiet.

3. Dilemma. Ser på mina syskonbarn som fyller 14 och 15 i år. Mina syskon har alla vart som jag, börjat tidigt osv. nu har dock deras partners antar jag fått över dom på sin sida för båda har alkoholförbud för barnen. Brorsonen får inte hjälp med körkortet om han dricker innan han är 18, systerdottern är det nolltolerans på, dricker hon en droppe är det utegångsförbud. Sen vet man själv hur mycket deras föräldrar har druckit i sina dagar, men men.. Antagligen ett helt annan tänk när det är ens egna barn sen.

Själv tror, eller snarare hoppas jag att jag ska kunna se mellan fingrarna. Kommer aldrig köpa ut innan 18, men om dom lyckas sno alkohol kommer jag inte stå med blåslampa när dom kommer hem.. så länge det finns en gräns. Dom ska inte kunna komma iväg med det varje helg och inga större mängder och langning till kompisar. Sen kommer dom ju självklart få smaka hemma om dom vill det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brorsonen får inte hjälp med körkortet om han dricker innan han är 18,

Sådär hade vi också, gällande cigaretter och alkohol, men när både jag och min syster bröt det ändrades det till att vi inte fick bli beroende av det. :D Men jag tror det är smart ändå, undersökningar visar ju att ju mer föräldrarna är emot det, desto längre väntar ungdomar med att dricka, så att köra på det i förebyggande syfte kan man göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär hade vi också, gällande cigaretter och alkohol, men när både jag och min syster bröt det ändrades det till att vi inte fick bli beroende av det. :) Men jag tror det är smart ändå, undersökningar visar ju att ju mer föräldrarna är emot det, desto längre väntar ungdomar med att dricka, så att köra på det i förebyggande syfte kan man göra.

Jag kan förstå innebörden i det hela, men det skickar ju helt fel signaler så länge föräldrarna själva inte är nykterister. "Monkey say, monkey do" gäller ju även för ens barn. Växer man upp i ett hem där alkohol förekommer (inte på ett dåligt vis, alkoholistföräldrar är aldrig en förebild) och barnen ser och även deltar i festligheterna, om än i nyktert tillstånd så ser dom ju "fördelarna" med alkohol. Folk beter sig roligt, har roligt åt mindre seriösa saker och ja, ser man fulla människor ser dom ju ut att ha kul, även om man inte ser baksidan med att man bokstavligen förgiftar sig och gör sig dummare.

Detta är ju inget ett barn, eller rättare sagt en tonåring kommer tänka, "shit, jag kommer aldrig dricka alkohol, morsan är ju så sjukt pinsam alltså", utan tänket går ju mer åt "shit, jag vill också testa att vara full".

Det blir ju mer av en hotelse istället när man sätter ett ultimatum "DU får INGET körkort" blir inprintat. Du kan ju helt klart säga till dina barn att, "jag vill inte att du dricker alkohol innan du är 18, då är du myndig och bestämmer själv". Det blir det personliga valet som gäller och skulle då ultimatumet varit där om man blir ertappad att man druckit alkohol innan man är 18 så ger det ju istället hämmande effekt eftersom det då blir ett tänk "jag har ju redan sumpat mitt körkort så nu kan jag köra fullt ut".

Restriktioner är alltid bra, men om dom börjar dricka vid 16 eller 18 är ju egentligen inte upp till någon annan än en själv att bestämma, om man inte tänker på myndigheten som kommer vid 18 och att ens föräldrar just har lagen bakom sig fram tills dess. Dom kan bestämma OM du får dricka, men inte hur mycket du klarar av eller hur du påverkas. Du kommer vara lika oerfaren och ha samma låga tolerans, men kommer klara av fyllan bättre när du sen faktiskt ska ut på krogen när du fyllt 18.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...