Jump to content

Minecraft


Panimala
 Share

Recommended Posts

Hur i hela hästen forwardar man routern så att man kan göra en fucking minecraftserver?

Jag har följt 3 olika guider utan resultat. Har även laddat ner flera olika program som skall lösa det åt mig. Inget funkar fan.

Provade nu senast med PFConfig. Valde min router, valde minecraft. Sedan när jag väljer "update router" får jag bara time out för att inget händer. PFport checker säger att det går att ansluta men att det inte går att pinga min router. Har provat med Simple Port Forwarding också men det går inte heller.

När min polare ansluter står det bara can't reach server, you MUST port forward your modem and router, connection lost och liknande felmeddelanden.

Har checkat mitt ip i webläsaren och där står det mycket riktigt att jag har en port för minecraft, som då skapats genom Simple Port Forwarding programmet. Varför varför varför funkar det inte?

Börja med att kolla om din port verkligen är öppen.

http://canyouseeme.org/

Edit: Testade sidan, och den tyckte mina portar var stängda, trots att jag är säker på att de är öppna. Vet inte om sidan är osäker, eller om mina portar kanske är stängda. Haha. :P

Om inte så testa att öppna portar i eventuella brandväggar på datorn. Windows brandvägg och/eller något antivirusprograms brandvägg.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 812
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

  • 2 weeks later...

Sammanträffade att ni bumpar tråden, jag tog nämligen upp mitt mastodontbyggande idag. Fixade klart vallgraven som jag slutade mitt i, sedan skapade jag en vindbrygga och till slut så skulle jag fixa fram den hemliga dörren. Men det var klurigare än vad jag hade tänkt så jag avbröt för att spela Skyrim. Ska se om jag inte kan åsidosätta någon timme eller så imorgon och fixa till den hemliga dörren. :D

Edit: Jag hade alltså ingen koll på att det släpptes idag. När jag lirade var det fortfarande Beta dock. :P

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha!

Efter att ha suttit någon timme eller två för att få min 2x2 pistondörr att fungera så inser jag att man bara kan öppna den utifrån. När jag påbörjade projektet för några månader sedan så var det ju tänkt att man skulle rymma ut från slottet i den gången. Nu är det tvärt om. :P

Frågan är: Orkar man göra om det? Om ja, så kommer jag inte göra en lika avancerad dörr i alla fall, utan det blir nog den simplare varianten.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha!

Efter att ha suttit någon timme eller två för att få min 2x2 pistondörr att fungera så inser jag att man bara kan öppna den utifrån. När jag påbörjade projektet för några månader sedan så var det ju tänkt att man skulle rymma ut från slottet i den gången. Nu är det tvärt om. :P

Frågan är: Orkar man göra om det? Om ja, så kommer jag inte göra en lika avancerad dörr i alla fall, utan det blir nog den simplare varianten.

Vet ju inte hur du har byggt, men att göra en 2x2 pistondörr funka att öppna både innifrån och utifrån är inte så hemskt svårt. Jag är extremt noobig på redstone men fick det att funka. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ju inte hur du har byggt, men att göra en 2x2 pistondörr funka att öppna både innifrån och utifrån är inte så hemskt svårt. Jag är extremt noobig på redstone men fick det att funka. :)

Nej, det är inte så svårt att få den att fungera. Men jag hade liten yta att jobba på och byggde om den säkert tre gånger för jag kom på ett sätt för att få den mindre.

Att addera en knapp från insidan kommer bli svårt då det inte finns någon plats att dra redstone eftersom jag redan fyllt ut ytan. :P

Det kommer alltså inte bli svårt att bygga om det, det kommer bara ta tid och ork att gräva upp konstruktionen och dra om all redstone så jag kan ha knappen på insidan istället för utsidan.

Det är förövrigt en sådan här jag byggt, rörelsen på dörren alltså:

Det hade varit enkelt att bara sätta två pistons på varje sida bakom väggen, och låta väggen öppna sig som en hissdörr. Men eftersom det då blir en inbuktning i väggen så valde jag att göra en pistondörr som även skjuter igen väggen så man inte ser att något ska vara där. Det ska ju trots allt vara en hemlig gång. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

What is up ladies and gentlemen!?

Tänkte ge er en uppdatering på hur mitt lilla slottarbete ser ut, jag tog en rätt lång paus från i somras någon gång till förra helgen.

De sista bilderna jag gav er var från när muren var klar, samt bilder på hur portarna ser ut eftersom jag frågade er om råd på vilken variant av hörnrundning jag skulle ha.

Det jag gjorde efter det var att påbörja bygget av vallgraven. Jag hittade några bilder från i somras som är på vallgravsbygget, så här kommer dessa:

th_2011-07-18_235249.png

Djuren är alltid i vägen!

th_2011-07-20_005753.png

Det regnar sjukt ofta i det biome:t jag är i, vilket var jobbigt innan toomanyitems inkluderade väderkontroller. (Jag gillar inte regnet, det låter mycket och man ser inte ett jota!

th_2011-07-22_231930.png th_2011-07-22_231943.png th_2011-07-22_231951.png th_2011-07-22_231955.png

I dessa bilder är vallgraven färdigbyggd, fast vattentom.

th_2011-07-23_022642.png th_2011-07-23_022646.png

Lade ett enblockslager av dirt genom hela vallgraven. Varför?

th_2011-07-23_024154.png th_2011-07-23_024230.png

Därför det här! Det går inte att fylla hela vallgraven med vatten, från ena sidan till andra och så pass djupt, eftersom vattnet ramlar nedåt. Så jag lade ett lager med jord ett block under där jag ville ha vattenytan. Sedan vattnade jag på jorden.

Sedan var jag ju såklart tvungen att ta bort all jord från vallgraven, och det var här någonstans jag tröttnade och tog en Minecraftpaus. Att jag började nörda Terraria var väl också en bidragande orsak till att Minecraft lades på hyllan. :P

När jag så återupptog arbetet förra helgen så tog jag bort det sista av jorden i vallgraven, sedan påbörjade jag arbetet av min pistonlönndörr. Jag har dessvärre inga bilder på det.

Däremot så har jag en bild från rensningen inne i muren, som är ihålig.

th_2011-11-20_010014.png

Det här är precis innanför pistondörren. Bara för att visa hur mycket jord och sten som jag var tvungen att rensa bort får att få muren helt ihålig. Plus att jag såklart fick bygga muren nedåt på en del ställen, eftersom den bara stod ovanpå marken innan, nu är den nedgrävd en bit i backen skulle man kunna säga. :P

th_2011-11-20_144610.png

Den här bilden föreställer också mitt jobb att rensa insidan av muren. Angående att jag har sandstone där så tänkte jag först att eftersom den här delen av muren är under muren som står på ytan, så kunde den ju ha annan slags sten. Som om det vore en äldre del som den nya muren sedan bara byggts uppe på. Jag kör fortfarande på den idén, men bytte ut sandstone mot stone bricks med sprickor i, vilket ni kommer se i senare screenshots.

th_2011-11-24_210631.png th_2011-11-24_210642.png th_2011-11-24_210647.png th_2011-11-24_210657.png

Såhär blev portarna i muren när gallret och vindbryggan tillslut hamnade på plats, slängde även i lite lilypads. :)

Är inte helt nöjd med det som ska föreställa kedjan till vindbryggan, men kunde inte komma på något bättre.

th_2011-11-24_210758.png th_2011-11-24_210817.png th_2011-11-24_210822.png

Här är insidan av den undre muren, den som innehåller den hemliga gången.

th_2011-11-24_210829.png th_2011-11-24_210835.png

Pistondörr från insidan, stängd och öppen.

th_2011-11-24_210850.png th_2011-11-24_211340.png th_2011-11-24_211416.png

Utsidan av den hemliga gången, samt hur pistondörrarna ser ut från utsidan. Pistondörrarna är byggda längre in under vallgraven, då jag satte dessa i höjd med murväggen, men jag ska flytta fram dessa i och med att jag byggde ut den gamla muren en bit.

th_2011-11-24_210855.png

Vägen som leder till hamnen, där det finns båtar att fly ut till havs med. (Havet ligger faktiskt precis bakom kullarna som syns på bildens bakgrund, sammanträffande nog eftersom jag inte visste om det när jag påbörjade hamnbygget. :P)

th_2011-11-24_210902.png th_2011-11-24_210938.png th_2011-11-24_210912.png th_2011-11-24_210917.png

Bilder på hamnen, samt porten som man måste öppna för att kunna komma igenom med båt.

th_2011-11-24_211114.png

Till sist, en överblicksbild där man i princip ser hela bygget. Cirkeln jag byggt uppe på muren är mitt det jag ska göra härnäst. Ett runt torn i muren, har suttit och testat lite vilken storlek samt vilket cirkelformat som ser bäst ut.

Får se när jag tar tag i det hela, och även när nästa bilduppdatering blir!

Redigerad av eXotic
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...