Jump to content

Bilder från Haiti


Vice.
 Share

Recommended Posts

Menar du att du har för lite för att det ska kännas bra att skänka dem?

Inte rakt upp och ner att jag inte skulle klara av att undvara några hundringar. Skänker pengar till ändamål som berör mig redan idag, mer ogenomtänkta donationer "för att vara en god människa" får vänta tills jag tjänar pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 113
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Jag kunde inte bry mig mindre.

qft.

Bor man på ställen där tragedier kan inträffa har man gjort ett aktivt val att utsätta sig själv för fara. Man kan inte bo på dessa ställen och intala sig att inget farligt kan hända. Även om det är en vulkan som inte haft utbrott på 10.000 år finns alltid risken för ett utbrott dagen efter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

qft.

Bor man på ställen där tragedier kan inträffa har man gjort ett aktivt val att utsätta sig själv för fara. Man kan inte bo på dessa ställen och intala sig att inget farligt kan hända. Även om det är en vulkan som inte haft utbrott på 10.000 år finns alltid risken för ett utbrott dagen efter.

Jovisst är det så, men barnen vars familj har valt att bosätta sig/fortsätta leva på Haiti är ju dem som drabbas utan att aktivt ha tagit risken. Sorgligt när det händer sådana här saker, även fastän det inte är i vår makt. Krig och konflikter sörjer jag dock mer för.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

qft.

Bor man på ställen där tragedier kan inträffa har man gjort ett aktivt val att utsätta sig själv för fara. Man kan inte bo på dessa ställen och intala sig att inget farligt kan hända. Även om det är en vulkan som inte haft utbrott på 10.000 år finns alltid risken för ett utbrott dagen efter.

Fast Haiti är ett av världens fattigaste länderna så jag tror inte direkt att de kan sätta sig på första bästa plan därifrån. Skulle du hålla det där uttalandet om alla Haitier invandrade till Sverige, btw?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för o vara sån men:

Jag kunde inte bry mig mindre. Brydde mig inte om Tsunamin heller mer än att jag såg den där förbannade filmen som gick i två delar på 4:an.

Såna här saker händer runt om i världen hela tiden. Om det är många som dör eller inte spelar mig ingen roll. Folk dör är väl det tragiska men även där kan jag inte påstå att det påverkar mig speciellt psykiskt. Vore en sak om jag kände någon där men vad jag vet gör jag inte det.

Jag har för mycket egna problem för att sitta o må dåligt över folk i andra länder eller ens andra städer.

Sen vill jag ifrågasätta siffran 500 000. Inte för att den skulle vara felaktig. Utan jag bara undrar hur mycket folk det får plats på Haiti? För om jag inte fattat fel är det en ö?

"Jävlar vad mycket plats det blev"

+1

Har inte så stor koll på vad som hända och i vilken omfattning det var (men verkar ju onekligen stor) och håller med Plaisir att man har egna problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det värsta är att jag inte vill skänka pengar fasten jag vet att det går till en bra sak. Vi är allt bra egoistiska. Man kan hjälpa, men man gör det inte för man tänker på sig själv.

Att säga att det inte berör mig ett skit är fel, men det har inte förstört min dag. Men det är väll trist.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast Haiti är ett av världens fattigaste länderna så jag tror inte direkt att de kan sätta sig på första bästa plan därifrån. Skulle du hålla det där uttalandet om alla Haitier invandrade till Sverige, btw?

Skulle inte bry mig ett skit. rasism finns inte här, gillar jag inte läget får jag väl utvandra. /care lix..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bor man på ställen där tragedier kan inträffa har man gjort ett aktivt val att utsätta sig själv för fara. Man kan inte bo på dessa ställen och intala sig att inget farligt kan hända. Även om det är en vulkan som inte haft utbrott på 10.000 år finns alltid risken för ett utbrott dagen efter.
rasism finns inte här, gillar jag inte läget får jag väl utvandra. /care lix..

Dude, är du medveten om hur mycket okunskap de där två inläggen skriker?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dude, är du medveten om hur mycket okunskap de där två inläggen skriker?

Vad har det första påståendet med ras att göra?

-

Nu kommer något än mer "rasistiskt", från mig.

Faror stoppar nödhjälp i Haiti

Hjälpen till Haiti har svårt att nå fram. Än syns inga schaktmaskiner på huvudstadens gator. Ett FN-lager sades på fredagen ha plundrats. Räddningsarbetare måste sluta arbeta när det blir mörkt eftersom de inte har vapen eller vakter. Farorna gör också att hjälp inte distribueras.

De svarta världsmedborgarna ter sig mer idiotiska för var dag som jag läser om den. Visst kan vi för enkelhetens skull, det vill säga den vita mannens enkelhet, säga att det beror på socioekonomiska faktorer men jag tror att alla vet vad det handlar om, om än undermedvetet eller med medveten ignorans. Man kan även undra hur bra arkitekturen var förberedd på kraftiga jordbävningar som dessa?

På tal om Haiti lärde vi oss från Vice City att haitier icke går att lita på, då de drogar ner en för att utnyttjas till deras fördel. Smoke weed everyday!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De svarta världsmedborgarna ter sig mer idiotiska för var dag som jag läser om den. Visst kan vi för enkelhetens skull, det vill säga den vita mannens enkelhet, säga att det beror på socioekonomiska faktorer men jag tror att alla vet vad det handlar om

Haha, att svarta i allmänhet är mindre intelligenta, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

De svarta världsmedborgarna ter sig mer idiotiska för var dag som jag läser om den. Visst kan vi för enkelhetens skull, det vill säga den vita mannens enkelhet, säga att det beror på socioekonomiska faktorer men jag tror att alla vet vad det handlar om, om än undermedvetet eller med medveten ignorans. Man kan även undra hur bra arkitekturen var förberedd på kraftiga jordbävningar som dessa?

Så du menar att beteendet beror på att de är mörkhyade? Att risken är större att en mörk person som "har det bra" gör något dylikt än att en ljus som nyligen förlorat allt av värde?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, att svarta i allmänhet är mindre intelligenta, eller?

Ja, rent statistiskt. Man kan givetvis ifrågasätta den statistiken med tillhörande bevis för motsatsen.

Så du menar att beteendet beror på att de är mörkhyade? Att risken är större att en mörk person som "har det bra" gör något dylikt än att en ljus som nyligen förlorat allt av värde?

Ja och nej, beror på individen.

Inget alls, vad jag vet.

Ok, tänkte mer på ditt fettmarkerande av båda påståendena.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tvivlar inte på vita generellt sett har högre IQ än svarta (jag borde inte behöva lägga till det här, men - av skäl som inte har med ens hudfärg att göra), men vad har du för källa?

En kontroversiell bok från 2006 av Richard Lynn.

Den är inte helt ologisk att tro på om man tittar över civilisationer som uppstått under historien.

Finns även en bok från samma år angående IQ och BNP från samma författare plus några till. Skillnader rasligt sett mellan exempelvis nordkoreaner och sydkoreaner skiljer sig inte åt gällande IQ medan vi vet att styrelseskicken och fattigdomen ser olika ut. Alltså beror inte fattigdom/civilisation nämnvärt på intelligenskvot men det är ändå värt att nämna.

Galet av-tråd och jag reserverar mig för att studierna har helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan hitta statsetik på allt möjligt, men man kan aldrig ta det som saning. Givetvis finns det ingen koppling mellan intelligensen och å hudfärg.

Att lager plundras beror ju på den desperation människor just nu känner. Man har närmast till sig själv, och man måste ha mat till familjer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...