Jump to content

Bilder från Haiti


Vice.
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 113
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Äh, sverige blev ju knappt drabbade.

Nä exakt. När 500 svenskar dog i thailand då höll hela sverige händerna och de skänkte bort alla sina pensionspengar. Men när 500 tusen människor dör då, då är det ingen som bryr sig. Hur många är det som bidrar nu!?

Nej, man har ju närmast till sig själv, så är det ju... :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det borde du kanske, med tanke på att detta är det värsta som hänt sedan tsunamin.

Nej, jag menade generellt så att jag kanske kan kommentera accordingly. Jag bryr mig inte speciellt mycket om såna här saker, det är inte direkt relaterat till mig eller indirekt relaterat till mig. So yeah, det suger att det har hänt, men det har hänt och det finns inget att göra åt saken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag menade generellt så att jag kanske kan kommentera accordingly. Jag bryr mig inte speciellt mycket om såna här saker, det är inte direkt relaterat till mig eller indirekt relaterat till mig. So yeah, det suger att det har hänt, men det har hänt och det finns inget att göra åt saken.

Näe, det finns ju verkligen ingenting att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nä exakt. När 500 svenskar dog i thailand då höll hela sverige händerna och de skänkte bort alla sina pensionspengar. Men när 500 tusen människor dör då, då är det ingen som bryr sig. Hur många är det som bidrar nu!?

Nej, man har ju närmast till sig själv, så är det ju... :D

Nam tua res agitur, paries cum proximus ardet. :B

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för o vara sån men:

Jag kunde inte bry mig mindre. Brydde mig inte om Tsunamin heller mer än att jag såg den där förbannade filmen som gick i två delar på 4:an.

Såna här saker händer runt om i världen hela tiden. Om det är många som dör eller inte spelar mig ingen roll. Folk dör är väl det tragiska men även där kan jag inte påstå att det påverkar mig speciellt psykiskt. Vore en sak om jag kände någon där men vad jag vet gör jag inte det.

Jag har för mycket egna problem för att sitta o må dåligt över folk i andra länder eller ens andra städer.

Sen vill jag ifrågasätta siffran 500 000. Inte för att den skulle vara felaktig. Utan jag bara undrar hur mycket folk det får plats på Haiti? För om jag inte fattat fel är det en ö?

"Jävlar vad mycket plats det blev"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för o vara sån men:

Jag kunde inte bry mig mindre. Brydde mig inte om Tsunamin heller mer än att jag såg den där förbannade filmen som gick i två delar på 4:an.

Såna här saker händer runt om i världen hela tiden. Om det är många som dör eller inte spelar mig ingen roll. Folk dör är väl det tragiska men även där kan jag inte påstå att det påverkar mig speciellt psykiskt. Vore en sak om jag kände någon där men vad jag vet gör jag inte det.

Jag har för mycket egna problem för att sitta o må dåligt över folk i andra länder eller ens andra städer.

Precis det jag ville skriva med inte gjorde för att undvika eld åt mitt håll. (Y)

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag har en relativt stor universell empati. För mig känns det nästan som en skyldighet, på något sätt, att läsa om, och försöka förstå, hur mänskor har det i andra delar av världen. Globaliseringen kopplar samman oss alla - ingen är en ö - oavsett om det finns känslomässiga band till någon, eller som i de flesta fall, inte.

Väldigt mycket som händer i världen, oavsett om det är självmordsattacker i Peshawar, naturkatastrofer i öparadis, eller rasist-attacker i södra Italien, är inget mindre än tragedier för mänskligheten - och när man läser om det sätter det verkligen perspektiv på hela ens tillvaro. Man har liksom inte så mycket att klaga över.

Men den ökade ödmjukheten, om man kan kalla den det, kommer med ett pris - det är lätt att bli psykiskt nedslagen när man botaniserar sig för mycket i dessa ting. Conor Oberst skrev bra om det i låten 'Milk Thistle'.

Newspaper, newspaper

Can't take no more

You're here every morning

Waiting at my door

I'm just trying to kiss you

And you stab my eyes

Make me blue forever

Like an island sky

And I'm not pretending

That it's all okay

Just let me have my coffee

Before you take away the day

Hoppas inlägget inte tolkas som att jag försöker vara medvetet pretentiös, tjäna empatipoäng eller något, så är verkligen inte fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag har en relativt stor universell empati. För mig känns det nästan som en skyldighet, på något sätt, att läsa om, och försöka förstå, hur mänskor har det i andra delar av världen. Globaliseringen kopplar samman oss alla - ingen är en ö - oavsett om det finns känslomässiga band till någon, eller som i de flesta fall, inte.

Väldigt mycket som händer i världen, oavsett om det är självmordsattacker i Peshawar, naturkatastrofer i öparadis, eller rasist-attacker i södra Italien, är inget mindre än tragedier för mänskligheten - och när man läser om det sätter det verkligen perspektiv på hela ens tillvaro. Man har liksom inte så mycket att klaga över.

Men den ökade ödmjukheten, om man kan kalla den det, kommer med ett pris - det är lätt att bli psykiskt nedslagen när man botaniserar sig för mycket i dessa ting. Conor Oberst skrev bra om det i låten 'Milk Thistle'.

Newspaper, newspaper

Can't take no more

You're here every morning

Waiting at my door

I'm just trying to kiss you

And you stab my eyes

Make me blue forever

Like an island sky

And I'm not pretending

That it's all okay

Just let me have my coffee

Before you take away the day

Hoppas inlägget inte tolkas som att jag försöker vara medvetet pretentiös, tjäna empatipoäng eller något, så är verkligen inte fallet.

Jävla Pretto! :D

Hrrm..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns annat som bekymrar mig mer. Den dagen jag känner att pengarna jag donerar känns bra i hjärtat kommer jag att göra så, just nu är jag inte i den situationen.

Självklart är det tråkigt det som har hänt, men jag gräver inte direkt ner mig. Finns många problem, stora som små, som berör mig mer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...