Jump to content

Bilder från Haiti


Vice.
 Share

Recommended Posts

Du har rätt i att det är möjligt att du har större problem för dig själv än att 100.000 främlingar har dött. Men vafan, kom igen, lite känsla kan du väl ändå ha? Tänk dig själv att en i klassen har dött, även om det är en du inte bryr dig ett skit om; inte sträcker du upp handen under klassens krismöte och säger "fan, jag kunde inte bry mig mindre [........]"? Om du skulle göra det, kan du sluta läsa här och jag kan inte göra annat än att beklaga att du är en extrem kall människa utan någon som helst känsla för dina medmänniskor. För även om 100.000 dör på andra sidan jordklotet så kan det vara värt att tänka att det kunde vara på den sidan jordklotet du bor på.

Och sådana där saker händer inte hela tiden. Återigen, du gör fan bort dig med att fälla såna idiotiska kommentarer. Du har helt rätt i att det finns bekymmer som finns geografiskt sätt närmre oss, men snälla, håll inne med de tankarna. Alltså, dödsoffrernas nära och kära blir inte gladare för att du säger "don't worry, be happy". Du behöver inte säga någonting i sådana fall - det är skillnad på att ljuga och att inte säga något alls.

Och Haiti är väl "typ" lika stort som Dalarna, men med ett invånarantal på ~11 miljoner.

Tyvärr men jag bryr mig faktiskt inte om själva händelsen. Men visst är det trist för de som drabbats. Har dock alldeles för mycket eget att tänka på för att sitta och tänka på dem och jag är ganska oförmögen att hjälpa till på något sätt alls så det hjälper knappast att jag sitter o är ledsen över hur dom har det.

Osv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 113
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Du har rätt i att det är möjligt att du har större problem för dig själv än att 100.000 främlingar har dött. Men vafan, kom igen, lite känsla kan du väl ändå ha? Tänk dig själv att en i klassen har dött, även om det är en du inte bryr dig ett skit om; inte sträcker du upp handen under klassens krismöte och säger "fan, jag kunde inte bry mig mindre [........]"? Om du skulle göra det, kan du sluta läsa här och jag kan inte göra annat än att beklaga att du är en extrem kall människa utan någon som helst känsla för dina medmänniskor. För även om 100.000 dör på andra sidan jordklotet så kan det vara värt att tänka att det kunde vara på den sidan jordklotet du bor på.

Och sådana där saker händer inte hela tiden. Återigen, du gör fan bort dig med att fälla såna idiotiska kommentarer. Du har helt rätt i att det finns bekymmer som finns geografiskt sätt närmre oss, men snälla, håll inne med de tankarna. Alltså, dödsoffrernas nära och kära blir inte gladare för att du säger "don't worry, be happy". Du behöver inte säga någonting i sådana fall - det är skillnad på att ljuga och att inte säga något alls.

Och Haiti är väl "typ" lika stort som Dalarna, men med ett invånarantal på ~11 miljoner.

- "Hey, hörde att du typ förlorat allt du äger och sådär... lyssna på det här, en kille du aldrig någonsin lär stöta på tycker det är synd det som har hänt, men han bryr sig egentligen inte och tycker inte det som har hänt är så jobbig för honom själv personligen"

- "Oh nej, jag mådde redan dåligt... men nu vet jag verkligen inte vad jag ska ta mig till, allt blev så himla mycket värre nu! Medkänsla från randoms som var mitt sista hopp!"

Redigerad av Mathias
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr men jag bryr mig faktiskt inte om själva händelsen. Men visst är det trist för de som drabbats. Har dock alldeles för mycket eget att tänka på för att sitta och tänka på dem och jag är ganska oförmögen att hjälpa till på något sätt alls så det hjälper knappast att jag sitter o är ledsen över hur dom har det.

Osv.

Jag förstår dig, och det är i viss grad OK att skriva att man inte är vidare intresserad, men skriv inte som du gjorde. Det leder liksom ingen vart och är bara totalt nonsens.

- "Hey, hörde att du typ förlorat allt du äger och sådär... lyssna på det här, en kille du aldrig någonsin lär stöta på tycker det är synd det som har hänt, men han bryr sig egentligen inte och tycker inte det som har hänt är så jobbig för honom själv personligen"

- "Oh nej, jag mådde redan dåligt... men nu vet jag verkligen inte vad jag ska ta mig till, allt blev så himla mycket värre nu! Medkänsla från randoms som var mitt sista hopp!"

Jag förstår inte din poäng alls, vill du på något sätt ironisera mitt inlägg? Jag sa inte att man behöver ge sitt medlidande. Det kan snarare ibland vara jobbigare än att inte göra det. Vissa gånger behöver man inte säga något alls. Eller rättare sagt, säg ingenting snarare än att säga att man inte bryr sig ett skvatt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte din poäng alls, vill du på något sätt ironisera mitt inlägg? Jag sa inte att man behöver ge sitt medlidande. Det kan snarare ibland vara jobbigare än att inte göra det. Vissa gånger behöver man inte säga något alls. Eller rättare sagt, säg ingenting snarare än att säga att man inte bryr sig ett skvatt.

Du skrev att dödsoffrens nära och kära "inte blir gladare", min poäng var att jag inte tror att deras humör påverkas av någon annans åsikt kring händelsen.

Det är ingen som inte tycker att det som hänt är synd, diskussionen handlade snarare om hur mycket tankekraft man ägnar dylika händelser. Varför skulle den åsikten inte få komma fram? Bah, kärring.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att det är tråkigt när folk dör, men ska man gå och bli deppig över allt tråkigt som händer i världen tror jag inte att man skulle må bra alls. B)

Personligen skänker jag inte pengar då jag vet att dom flesta (alla?) organisationer som har hand om dom stjäler åt sig stora belopp själva och deras chefer har smaklöst höga löner. :D

Jag skulle kunna tänka mig att ställa upp som SAR-arbetare. Om jag exempelvis tillhörde någon CSAR-grupp i armén eller liknande. Arbeta med hund ftw. :)

Skänka pengar eller deppa: Nej.

Visa respekt för dom som dött eller har det svårt: Ja.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"I guess most of us non-affected of it is starting to get tired of the media attention of the Haitian quake. Some reminders why we shouldn't be..."

Haiti sex dagar senare

Kan varna känsliga då vissa bilder inte är särskilt trevliga. Däremot är de väldigt värda att kolla igenom.

"Jag kunde inte bry mig mindre" känns väldigt långt borta för mig när jag ser de där bilderna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

OMFG, Flashback har kapat "2kr per medlem till jordbävningsoffren i Haiti"-gruppen på Facebook med 210 000 medlemmar. http://www.facebook.com/home.php#/group.ph...4541&ref=nf

Description:

Nu har vi passerat 200 000 medlemmar och pengarna kommer nu gå iväg! Enligt tidigare information avslöjar vi nu även sponsorerna.

Som många redan vet är det alltså Svenska Nekrofil-föreningen som nu skänker 500 000 kr. För att försäkra oss om att liken som förs hem från Haiti är i så gott skick som möjligt, dvs vi kommer inte behöva ha sex med folk som är lemlästade.

De som blir hemskickade för sex är:

* Först och främst barn

* Folk med intakta ansikten

* Folk som har alla lemmar kvar

* Endast har enstaka skrubbsår

Vi kommer även se till att liken blir tvättade så att killarna inte får jord och smuts på sina ägodelar när dom gör sitt med kropparna.

Bra jobbat allihopa!

Fantastiskt lyckad raid måste jag säga, de skyller på nån sida som heter familjeliv.se och har skapat flera fejkade användare som tipsar folk om att gå med i gruppen "STOPPA oetiska och stötande grupper på Facebook", som jag misstänker kommer byta namn inom en snar framtid. Avancerat :P

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Älskar att läsa moralsnubbar på väggen. <3

Ja det är det som är humor

Mimmi Carling: Om denna sida inte är hackad, och ni vidriga hjärtlösa och humor befriade små skabb-kräk, på fullaste allvar har lagt ner energi på att göra ngt sånt här vidrigt. Då hoppas jag av hela mitt hjärta, att ni ska råka ut för ngt riktigt hemskt o dö en riktigt plågsam död, så snart som möjligt. Ingen skulle sakna er om ni d...og. All olycka åt er och era små patetiska misslyckade liv! DÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt så osmakligt, enligt mig. Det är ju trots allt en specifik dödskatastrof det handlar om och inte "Stoppa övergrepp på barn" som de har bytt namn på denna gång.

Fast å andra sidan så spelar det ju ingen roll egentligen, då grupper på facebook knappast är något seriöst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mimmi Carling: Om denna sida inte är hackad, och ni vidriga hjärtlösa och humor befriade små skabb-kräk, på fullaste allvar har lagt ner energi på att göra ngt sånt här vidrigt. Då hoppas jag av hela mitt hjärta, att ni ska råka ut för ngt riktigt hemskt o dö en riktigt plågsam död, så snart som möjligt. Ingen skulle sakna er om ni d...og. All olycka åt er och era små patetiska misslyckade liv! DÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!"

Mimmi är en hardcore motherfucker.

facebook is srsbsns.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Rätt så osmakligt, enligt mig. Det är ju trots allt en specifik dödskatastrof det handlar om och inte "Stoppa övergrepp på barn" som de har bytt namn på denna gång.

Fast å andra sidan så spelar det ju ingen roll egentligen, då grupper på facebook knappast är något seriöst.

Det är mycket osmakligt gjort, och fascinerande! Svart humor...

---

Gällande Haiti tycker jag alla rika människor på Jorden har ett ansvar att hjälpa till när något sånt här händer. Solidaritet kallas det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gällande Haiti tycker jag alla rika människor på Jorden har ett ansvar att hjälpa till när något sånt här händer. Solidaritet kallas det.

Vart sätter man gränsen på vem som är rik och vem som är fattig då? Filmstjärnor och sådant är ju rika, men nu pratar jag medelmåttingen som kanske har ett jobb som man tjänar rätt mycket på. Borde han donera pengar också, eller pratar vi enbart om de som är snuskigt rika?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vart sätter man gränsen på vem som är rik och vem som är fattig då? Filmstjärnor och sådant är ju rika, men nu pratar jag medelmåttingen som kanske har ett jobb som man tjänar rätt mycket på. Borde han donera pengar också, eller pratar vi enbart om de som är snuskigt rika?

Det är väl upp till var och en. Den som har knapert kan skänka en tia.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vart sätter man gränsen på vem som är rik och vem som är fattig då? Filmstjärnor och sådant är ju rika, men nu pratar jag medelmåttingen som kanske har ett jobb som man tjänar rätt mycket på. Borde han donera pengar också, eller pratar vi enbart om de som är snuskigt rika?

Jag menar rik som att man har råd att avvara, dvs. även medelmåttingen. Nu är jag inget bra exempel på denna fina människa eftersom jag själv inte har donerat något, även om jag känner att jag borde! Men jag menar mer att det borde vara den generella inställningen att man även vill hjälpa folk från andra sidan jordklotet när sånt här händer. Inte tycka att man inte kunde bry sig mindre...

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar rik som att man har råd att avvara, dvs. även medelmåttingen. Nu är jag inget bra exempel på denna fina människa eftersom jag själv inte har donerat något, även om jag känner att jag borde! Men jag menar mer att det borde vara den generella inställningen att man även vill hjälpa folk från andra sidan jordklotet när sånt här händer. Inte tycka att man inte kunde bry sig mindre...

När du säger det som sådär så förstår jag hur du menade. Fint sagt, men jag personligen tillhör ju den sistnämnda som du redan vet. Jag, liksom många andra känner förmodligen på det sättet att, även om det HAR hänt så.. Donera pengar, när bara en liten del av summan som kommer fram faktiskt är det man donerade inte är så himla bra. Sedan finns det ju även folk som jag som helt enkelt inte har råd att donera pengar. Jag har räkningar upp till öronen varje månad, och jag har tur om jag kommer ut med över 20kr i slutet av månaden. Dock, även om jag hade haft pengar hade jag inte donerat. Jag är ett girigt svin, so-to-say.

Jag vet inte varför jag berättar det, men bara grejen att, många skulle nog vilja hjälpa men säger sådär för att de inte vill visa att de inte har nog med pengar, eller något i de kretsarna. Nu säger ju inte jag att det är så för alla, men en hel del är det nog så för.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...