Jump to content

Bilder från Haiti


Vice.
 Share

Recommended Posts

Kan hitta statsetik på allt möjligt, men man kan aldrig ta det som saning. Givetvis finns det ingen koppling mellan intelligensen och å hudfärg.

Att lager plundras beror ju på den desperation människor just nu känner. Man har närmast till sig själv, och man måste ha mat till familjer.

Eller att det inte hade något innan jordbävningen och nu ser sin chans?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 113
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Fanns väl butiker de kunde råna på mat innan jordbävningen eller hur? Var inte dum, klart de hade mat innan...

Det skedde säkerligen innan det med, tror du inte det? Det är klart att det är lättare nu i katastroftider men man ska inte lura i sig att Haiti var något paradis innan, trots det exotiska klimatet. Jag ser nu att DN har ändrat artikeln (den var för icke-pk) tidigare men jag tycker att det är förkastligt att provisoriska sjukhus riskerar att plundras över natten istället för att låta dem vara och hjälpa de som drabbats.

Vad tror du själv?

Jag tror på fler biologiska och genetiska skillnader mellan raser (etnisk härkomst) än hudpigment.

"Forskning påvisar olikhet mellan etniska grupper"

Professor i virologi Erling Norrby: Vetenskapens ökade möjligheter att upptäcka genetiska skillnader mellan etniska grupper kan ge ny näring åt rasistiska argument. Den nu framstormande vetenskapliga kunskapen om vår arvsmassa gör det möjligt att upptäcka större skillnader mellan etniska grupper än vi tidigare visste om. Ny forskning visar att skillnaden mellan två människor till 85 procent är slumpmässig och till 15 procent beroende på genetiska egenskaper hos etniska grupper. Dessutom har vi nu vetenskapliga belägg för att skillnaden i arvsmassan mellan två slumpmässigt utvalda personer är minst 15 gånger större än man tidigare trott. Det vore illa om upptäckten av sådana genetiska skillnader skulle ge ny näring åt rasistiska argument. Det skriver professor emeritus i virologi Erling Norrby, tidigare ständig sekreterare vid Kungliga Vetenskapsakademin.

"Ny dna-teknik visar att det inte finns raser"

Resultat från nya omfattande dna-studier: Människosläktet är genetiskt extremt homogent trots alla skillnader i utseende. Ny teknologi som gjort det möjligt att avläsa den mänskliga dna-texten snabbt och billigt har inte hittat några ”rasspecifika” gener. De allra flesta genetiska varianter, utom de väldigt ovanliga, förekommer över hela världen. En människa av afrikansk härkomst kan genetiskt stå närmare en person från Sydeuropa eller Mellanöstern än en person från en annan del av Afrika. Argumenten för att utmönstra begreppet ras för människans vidkommande är överväldigande, skriver Ulf Pettersson, professor i medicinsk genetik vid Uppsala universitet.

Forskningen är oense kan man väl säga, så då är det väl upp till oss om vi vill bevara mångfalden i världen eller (ras)blanda oss till en enda sorts människa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka ska man lita på när de gäller dödssiffror? Röda Korset? Alla myndigheter säger ju olika :naughty:

Det är svårt att svara på just nu, det tar nog ett par dagar/veckor innan man kan fastställa ett ungefär på hur många som har dött.

Med vänliga hälsningar, Idioten.

Tillägg: Vadå Renard, killen med frisyren får ju sin första grammis någonsin? Jag tycker att det ska ordnas en stor parad till killen så vi alla kan få ta del av den friskvård han spridit. Haitierna skulle behövt lite musik som plåster på såren, för vi vet ju alla att kultur står över sjukvård! MP 2010!

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Prioriterar? Hur vet du vad de prioriterar?

Fake edit: Snällt av Renard att prioritera Gtasajten framför nyheterna :naughty:

Längst upp på hemsidan med krigsrubriker "KENT VINNER GRAMMY". Sen kommer nyher om Haiti, under nyheten om Kent. Tycker bara att det är dålig stil. It's my opinion, ok? Om du tycker att bögbandet Kent är viktigare än att närmare 100.000 pers har dött i en enorm naturkatastrof så är det ditt problem.

dibel: :>

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Längst upp på hemsidan med krigsrubriker "KENT VINNER GRAMMY". Sen kommer nyher om Haiti, under nyheten om Kent. Tycker bara att det är dålig stil. It's my opinion, ok? Om du tycker att bögbandet Kent är viktigare än att närmare 100.000 pers har dött i en enorm naturkatastrof så är det ditt problem.

dibel: :angry:

Aaw buhu! Det har stått bra länge på första sidan redan. Om du inte visste det lever vi i Sverige och därför händer det andra saker för oss än det som händer i Haiti. Sen vet jag inte hur bögiga Kent är. Senast jag kollade upp det hade de alla tjejer på ett eller annat sätt och inga pojkvänner. Men det där vet ju du självklart bäst :naughty:

Trist att du inte inser att det aftonbladet prioriterar inte är Kent utan Nyheter. En nyhet är oftast ganska färsk :>

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aaw buhu! Det har stått bra länge på första sidan redan. Om du inte visste det lever vi i Sverige och därför händer det andra saker för oss än det som händer i Haiti. Sen vet jag inte hur bögiga Kent är. Senast jag kollade upp det hade de alla tjejer på ett eller annat sätt och inga pojkvänner. Men det där vet ju du självklart bäst :naughty:

Trist att du inte inser att det aftonbladet prioriterar inte är Kent utan Nyheter. En nyhet är oftast ganska färsk :>

Tycker i så fall att Aftonbladet ska tänka om lite. De slår på stora trumman och ordnar insamlingar och skickar reportrar in i katastrofzoner och hela faderullan, men endå så får Grammisgalan komma först? Jag tycker att de ska prioritera större och allvarligare nyheter istället för mindre nyheter som är färskare.

Jaja, nuff said about that :angry:. Jag förstår hur du tänker och du förstår nog hur jag tänker.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker i så fall att Aftonbladet ska tänka om lite. De slår på stora trumman och ordnar insamlingar och skickar reportrar in i katastrofzoner och hela faderullan, men endå så får Grammisgalan komma först?

Jaja, nuff said about that :naughty:. Jag förstår hur du tänker.

Så du tycker fortfarande trots det du skrivit där att de prioriterar Kent framför Haiti?

:>

Edit... Pauw Riktigt: Bra :angry:

Redigerad av Plaisir
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så du tycker fortfarande trots det du skrivit där att de prioriterar Kent framför Haiti?

:angry:

Edit... Pauw Riktigt: Bra :angry:

Nu snackade vi ju hur de prioriterar headlines, inte det egentliga arbetet som pågår kontinuerligt :ermm:

EDIT: Har ni sett den amerikanska tv-pastorn som säger att jordbävningen är ett straff från Gud (påstår de flesta att han menar iaf) för att landet svor en pakt med djävulen för att bli fria från fransmännen TV-kanalen där intervjun hölls påstår att han menade att man ska be för Haitianerna.

Enda videon jag hittade i all hast :P

Ja vad säger man? :naughty:. Vad menar han?

"Napoleon the third or whatever" :>

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är graciöst av operatörerna att eliminera taxan för Short Message Service så att vi alla kan delge en slant för de drabbade. :naughty:

[JOKE]Att haitierna hade ett gudabenådat straff att vänta var väl föga förvånande då de trots pågående överbefolkning av jorden fortsatt sin reproduktion i exponentiell fart.[/JOKE]

And what's up with the :> ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Var är Forskare när man behöver honom? Hade mer än gärna velat läsa vad han har för åsikt om hela den här "Gud straffar Haiti" grejen :>

dibel: Mja jag ville väl ladda inlägget med något possitivt antar jag :angry:. Ville bara göra klart för Plaisir att jag är inte är arg på honom :naughty:

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka ska man lita på när de gäller dödssiffror? Röda Korset? Alla myndigheter uppger ju olika nummer :naughty:

Edit: Snällt att Aftonbladet.se prioriterar Kent före katastrofen på Haiti :>

Ja verkligen helt känslokallt. Minimum tycker jag att man ska ha en sådan här grej överst på sin förstasida 2 månader.

Skämt åsido, alla vet om Haiti-grejen och lär hitta nyheten som ligger ~250 pixlar ner Kent-grejen är fräsch, vill de nå ut med den måste den placeras där. Aftonbladet satsar mycket på "Nöjesnyheter" och har troligtvis många läsare som ville veta detta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dude, är du medveten om hur mycket okunskap de där två inläggen skriker?

huh? Är du dum i huvudet?

Jag sa att jag inte bryr mig om alla från haiti kommer till sverige, men allt han ville få ut va ett "jag är inte rasist men.."-påstående. Sen om det då skulle medföra en sämre levnadsstandard i sverige eller vad som helst som inte passar mig kan jag själv alltid utvandra. Det är inte precis så att jag skulle flytta till Haiti om du trodde det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för o vara sån men:

Jag kunde inte bry mig mindre. Brydde mig inte om Tsunamin heller mer än att jag såg den där förbannade filmen som gick i två delar på 4:an.

Såna här saker händer runt om i världen hela tiden. Om det är många som dör eller inte spelar mig ingen roll. Folk dör är väl det tragiska men även där kan jag inte påstå att det påverkar mig speciellt psykiskt. Vore en sak om jag kände någon där men vad jag vet gör jag inte det.

Jag har för mycket egna problem för att sitta o må dåligt över folk i andra länder eller ens andra städer.

Sen vill jag ifrågasätta siffran 500 000. Inte för att den skulle vara felaktig. Utan jag bara undrar hur mycket folk det får plats på Haiti? För om jag inte fattat fel är det en ö?

"Jävlar vad mycket plats det blev"

Du har rätt i att det är möjligt att du har större problem för dig själv än att 100.000 främlingar har dött. Men vafan, kom igen, lite känsla kan du väl ändå ha? Tänk dig själv att en i klassen har dött, även om det är en du inte bryr dig ett skit om; inte sträcker du upp handen under klassens krismöte och säger "fan, jag kunde inte bry mig mindre [........]"? Om du skulle göra det, kan du sluta läsa här och jag kan inte göra annat än att beklaga att du är en extrem kall människa utan någon som helst känsla för dina medmänniskor. För även om 100.000 dör på andra sidan jordklotet så kan det vara värt att tänka att det kunde vara på den sidan jordklotet du bor på.

Och sådana där saker händer inte hela tiden. Återigen, du gör fan bort dig med att fälla såna idiotiska kommentarer. Du har helt rätt i att det finns bekymmer som finns geografiskt sätt närmre oss, men snälla, håll inne med de tankarna. Alltså, dödsoffrernas nära och kära blir inte gladare för att du säger "don't worry, be happy". Du behöver inte säga någonting i sådana fall - det är skillnad på att ljuga och att inte säga något alls.

Och Haiti är väl "typ" lika stort som Dalarna, men med ett invånarantal på ~11 miljoner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...