Jump to content

00-talet - vad kommer vi minnas?


Jacker
 Share

Recommended Posts

Ännu ett årtionde avverkat. Men på vilket sätt kommer vi minnas det gångna decenniet? 90-, 80, 70-talet, etc har ju alla sina karaktärsdrag, så vad är det som bara kommer vara sååååååååå 00-talet? Alltifrån mode, musik, språk, prylar, attityder och kultur och politik i allmänhet räknas.

Det som enligt mig är mest uppenbart är utan tvekan internets utveckling. 90-talet må vara "IT-revolutionens årtionde", men det var under de senaste tio åren som internet verkligen tog över. Web 2.0 med bl.a. Facebook, YouTube och Twitter har sett till att privatlivet tagit sig in på nätet till fullo.

Vad säger ni?

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Internets övertagande med Twitter, Facebook, Youtube etc.

Fjortisar och brats.

WTC.

Inom fotboll kommer man komma ihåg det som årtiondet då rika knösar köpte klubbar. Reals fiasko med Los Galacticos och hur Barca tog över som Spaniens och Världens bästa klubblag.

Inom svensk fotboll som ett årtionde där vi tog oss till alla mästerskap, men ingen fantastisk sommar a lá '94.

Inom hockeyn är det NHLs lönetak och Crosby vs Ovechkin som man kommer ihåg. Och att Stockholm suger på hockey nu.

Inom musiken hände inget speciellt, bara att pop och techno tyvärr blivit väldigt populärt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det lättaste sättet att lära känna en tjej är att knappa in förnamnefternamn.blogg.se

Internets övertagande med Twitter, Facebook, Youtube etc.

Fjortisar och brats.

WTC.

Inom fotboll kommer man komma ihåg det som årtiondet då rika knösar köpte klubbar. Reals fiasko med Los Galacticos och hur Barca tog över som Spaniens och Världens bästa klubblag.

Inom svensk fotboll som ett årtionde där vi tog oss till alla mästerskap, men ingen fantastisk sommar a lá '94.

Inom hockeyn är det NHLs lönetak och Crosby vs Ovechkin som man kommer ihåg. Och att Stockholm suger på hockey nu.

Inom musiken hände inget speciellt, bara att pop och techno tyvärr blivit väldigt populärt.

folkpartiet

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Från fattiga animationer till Avatar.

Jag kollade Star Wars ep. 1 igår, från 1999, och jag blev förvånad över hur bra animation den hade. Långt ifrån fattiga!

  • Ernst Kirschteiger
  • Finanskris
  • Griskris
  • The Pirate Bay
  • Foppatofflor
  • Sagan om Ringen-filmerna
  • Bil-död
  • HBO och kvalitetsserier
  • Irak, Afghanistan, Gaza
  • Klimatgrejen
  • Michael Jackson
  • Twilight/Harry Potter
  • Tokio Hotel

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer framför allt minnas 00-talet som decenniet då det mesta som var digitalt piskade det analoga hårt. Fotofilm gick från mainstream till att bli en nisch på bara några få år, mp3 tar över cdns (som iof också är digital, men gammel-digital då :confused: ) dominans, och dem kampanjar med erbjudanden om att rensa ut den analoga telefonen. Och alla webbplatser som slagit igenom. Jag för min del tycker allt går för fort...

Kulturellt tycker jag det varit ett mischmasch, det som kännetecknar 00-talet inom exempelvis musik t.ex. är väl att inget särskilt kännetecknar det. Lite av varje med andra ord. Det kan å andra sidan bli enklare att avgöra om ytterligare 10 år.

Samhällsmässigt är väl terror det första man tänker på och ekonomisk obalans det andra.

Rent personligt var det gymnasium, körkortstagande och allt som hör ungdomen till.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...