Jump to content

Katt vs Hund!


Umberto
 Share

Ovetenskaplig undersökning  

89 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 63
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Det är enkelt. Läs nu dethär och begrunda:

Hund ftw

Katt ftl

Svårare än så är det inte. Jag menar hunden är betydligt mysigare och varmare att dela säng med. Katten vill bara rivas och klösas. Hunden är snäll och bryr sig om. Katten går och spyr i dina skor om du inte ger den mat i tid. :wub:

Vovve!

Ska kolla på en Finsk Lapphund någon gång nu nästa månad som vi kanske ska köpa

Dom är verkligen fin! Hoppas att det går bra för er och att ni hittar någon. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Många i tråden hänger upp sig på djurens ursprung och instinkt. Givetvis ska det spela in. Men kan inte ses som avgörande.

Hundar är flockdjur, katter - då vi pratar om tamkatter - är ensamlevande. Det är inte att hunden är dum och katten smart. Det handlar om att båda djuren är väl anpassade för sina tänkta liv. Katten ska klara sig själv - därav är den betydligt mer självsäker och mångsidig. Hunden ska ingå i en flock och underkasta sig en ledare. Alla hundar föds underordnade - dom behöver en flockledare. Är inte ägaren tillräckligt stark som ledare så blir hunden odräglig. Nuf said!

Jag gillar hundar för att jag är dominant. Jag vill ha ett djur som är i beroendeställning och som litar fullt på mig. Jag vill ta hand om djuret och leda det. På det viset anser jag att man får ut mest ur förhållandet. Jag vill ha en lojal och trogen vän, helt enkelt.

På samma vis och av samma anledningar som hundar passar mig bra så passar katter mig dåligt. Katten ser till sitt eget bästa först. Med detta menar jag dock inte att katter är osociala. Dom kan vara väldigt sociala, men allting sker på kattens villkor.

Rent estetiskt tycker jag att hundar är vackrare djur. Raser med tydliga muskler och kroppsformer är finare än dom med "jämn" kropp. Exempel på fina raser imo är Akita, Shiba, Husky, Malamute (spetshundar över lag), Schäfer, Corgi (boskapshundar över lag)..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...