Jump to content

Sökmotorer


AngryAxel
 Share

Sökmotor-frågeställning  

73 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag kom att tänka på en grej när jag grubblade tidigare idag... Vad är det egentligen för skillnad mellan Google och andra META-sökmotorer? Jag menar, vad är det som gör att Google har en så överväldigande majoritet av användare, jämfört med t ex Yahoo, Altavista och Microsofts nya uppstickare Bing? Använder de sig av olika sökalgoritmer? Vilken föredrar ni? Varför?

(okej, kändes som en lite småkrystad text ovan, men jag ville bara peka på att det varken är svårt, jobbigt eller krävande att göra en ny tråd).

___

Själv är jag en Googlare av högsta rang, har varit det sen många år tillbaka. Körde mycket AltaVista innan, minns jag, men av någon outgrundlig anledning började jag Googla istället för att... Altavist:a (ni ser, det klingar inte lika bra - bara en så'n sak).

Det skulle krävas väldigt mycket av en ny sökmotor för att omvända mig, min sökmotormotorik är alltför invand vid Google. Jag älskar Googles simpla layout, dess pricksäkra träffar, vänligheten, och den ständiga aktualiteten (jag gillar också de små doodlarna - att logon byts ut - vid högtider, sportevenemang, och så vidare).

Google rättar mig också väldigt ofta, vilket jag är tacksam för. Det gjorde inte de andra (sökte på "Michael J. Fix" på AV, Google, Yahoo och Bing. Google rättade mig automatiskt till Michael J. Fox och föreslog vänligt "Menade du Michael J. Fox?". Det sistnämnda gjorde även Yahoo, men varken AV eller Bing var så tillmötesgående. Google rankade även högt Bildsökresultat för Michael J. Fox, samt satte två YouTube-länkar högst upp. Kanske inte det jag främst var ute efter, men det känns bra att direkt få se bilder på folk när man söker på folk, så man vet att man sökt efter rätt folk.

edit: ...för att en poll gör tråden roligare!

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Googlat väldigt länge nu, Google har minst krimskrams och eftersom det är sammanbundet med YouTube så är det ju trevligt att få upp lite YouTube-filmer på köpet. För länge sedan använde jag Altavista och hånade faktiskt de få som använde Google eftersom jag tyckte Google hade en barnslig touch förut. Sedan gick fler och fler över till Google och jag drogs med - varför förstod jag inte förrän på senare tid när jag läste på Wikipedia; Altavista lade in reklam som gjorde att de tappade alla sina användare.

----

Hehe, in before Vice frågar varför inte alla använder Dogpile: Kvalitet är bättre än kvantitet!

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag iofs aldrig använt Yahoo, utan det var Altavista som fick söka åt mig innan Google slog igenom,

men av denna anledning använder jag google:

Så jävla true. Jag tror jag gick in på Yahoo för jättelänge sen men stannade på google undermedvetet. Detta var nog anledningen.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kunde inte ha sagt det bättre än Kalle. Reklam och annat trams runt omkring: (N)

Gillar också Google av den anledningen att man ofta får fram bra youtube-videor. Googlade senast igår efter en tutorial till ur man flashar en Sony Ericsson W580i, och vips fick jag fram en video som visar steg för steg hur man gör. Hade aldrig fått tanken på att gå in på youtube för att söka efter en sådan sak.

Vote: Google. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den som inte använder Google verkar få förklara sig! :)

Satt på Altavista fram till slutet av högstadiet eller något sådant, tills jag bytte till Google. Altavista var bra för att man (då) kunde söka på ljudklipp minns jag. Bytte nog inte till Google av mig själv utan det var väl mer att man såg alla andra använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid använt mig av Google, det har blivit en vane sak helt enkelt!

Jag håller med KalleR med tanke på hur Google är såpass ren med tanke på många andra sökmotorer, liksom, jag vill inte ha ad's om att "Köp din husbil här" "Få längre penis, drick kaffe" blablabla you get it.

Jag använde mig av altavista till en början när jag såg första ljuset av Internet, men det byttes senare till Google.

Och några avslutande ord

"< pucko> TROR GÖR MAN I KYRKAN!

< optical> tro gör man på google

< optical> neandertalare"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den som inte använder Google verkar få förklara sig! :)

Satt på Altavista fram till slutet av högstadiet eller något sådant, tills jag bytte till Google. Altavista var bra för att man (då) kunde söka på ljudklipp minns jag. Bytte nog inte till Google av mig själv utan det var väl mer att man såg alla andra använda den.

Gällande sökfunktion för ljud så håller jag helt klart med.

Och det var så lätt med att bara behöva skriva av.com så kom man till Altavista, men Google har alltid funnits där, det är verkligen en stilren och bra sökmotor, jag har i många fall upplevt att evreka och AV inte hittar lika mycket som Google.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Google, av den anledningen att det jag söker efter kommer på första sidan med 97% chans.

Jag söker efter en av största modding sidorna åt Oblivion, Tes nexus.

Sök ord: mod oblivion

Altavista, 10 sidor kollade jag igenom utan att hitta tesnexus.

http://se.altavista.com/web/results?itag=o...ivion&stq=0

Yahoo, 10 sidor utan tesnexus.

http://se.search.yahoo.com/search?p=mod+ob...tart=1&b=91

Och sen istället för att söka, så googlade jag lite. :)

http://www.google.com/search?client=opera&...-8&oe=utf-8

7 resultatet!

edit: Och sen för att inte glömma stilrenheten.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...