Jump to content

Vad gör du som är dåligt för miljön?


Kebab
 Share

Recommended Posts

- Kör för mycket när man kunde typ, cyklat.

- Stänger inte av vattnet när jag tvålar in mig eller borstar tänder etc.

- Har TV:n på när jag Inte tittar.

+ Källsorterar

+ Slänger inte saker ute i naturen

+ Kör inte diskmaskin och tvättmaskin om dom är typ halv fulla eller mindre.

Fyller på om jag kommer på något :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Folk som stänger av duschen när ni tvålar in er, känner ni er typ.. bättre då? Får lite bättre samvete? Jag kan inte hjälpa att känna att sådant inte spelar roll överhuvudtaget, många-bäckar-små-argumentet känns så fruktansvärt avlägset.

Du har rätt, det är en fruktansvärt liten, minimal, minutiös gärning, om man ser på det stora hela. När jag tänker på varför jag gör det, tänkte jag också "Varför inte?", men kom inte riktigt fram till något bra svar på den andra frågan - bortsett från att det är skönt att duscha. Men för mig överväger anledningarna till att stänga av i en minut när man sköljer in sig. Man sparar vatten och energi, vilket inte bara på väldigt lång sikt är bra för miljön, men en mer påtaglig verkan är att elleräkningen blir mindre.

Duschar man varje dag och stänger av vattnet i en minut för inlöddring, sparar man ca 4400 liter varmt vatten (~12 liter / minut, källa), vilket motsvarar ~160 kWh. Nu är jag inte så bra på hushållsmatematik, och kan inte riktigt sätta in 160 kWh i ett samband, men låter som en del. Säkert några hundralappar per år.

Den här .PDF-en om energieffektivisering i hushållet skummade jag igenom, stod bra grejer! Hett tips om man vill spara pengar och energi.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

-Kör snöskoter ~150 mil varje år *2,5 liter vilket ger 375 Liter bensin per år.

-TV påslagen under hela natten

-Datorn påslagen från att man kommer hem tills det är dags att sova

+Cyklar i princip alltid när jag ska någonstans

+Åker kollektivtrafik (Visserligen bara för att jag inte har körkort än men)

+Återvinner det mesta

+Släcker i regel lampor

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så, vi kan egentligen konstatera att det är dåligt för miljön att vara människa. :unsure:

- TV;n i mitt rum är alltid på standby (det eller dra ut kontakten)

- Har datorn på så länge jag är hemma

- Har ofta vatten rinnande när det inte behövs

- Sorterar inte (pantar inte ens)

- Massa annat skit som jag inte tänker på, förmodligen

- Är människa

+ Cyklar / Åker buss/tåg (för jag har varken bil eller körkort)

+ Släcker alltid lampor när jag inte är i det rummet

+ Stänger alltid av TV;n när jag inte kollar

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

-Kör snöskoter ~150 mil varje år *2,5 liter vilket ger 375 Liter bensin per år.

-TV påslagen under hela natten

-Datorn påslagen från att man kommer hem tills det är dags att sova

+Cyklar i princip alltid när jag ska någonstans

+Åker kollektivtrafik (Visserligen bara för att jag inte har körkort än men)

+Återvinner det mesta

+Släcker i regel lampor

äsch, nwm. Verkar vara hyffsat lågt ändå, när jag tänker till en polare var uppe i 4 liter milen.

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

+

Åker kollektivtrafik varje dag (kan bero på att jag inte har körkort och att vi inte har någon bil i familjen, vilket också är två pluspoäng).

Slänger aldrig skräp på marken, det är så jäkla onödigt. Hatar när folk gör det för att 'det är för långt till närmsta papperskorg'. Värdelöst argument.

Pantar burkar

Tömmer alltid mjölk-/cornflakespaketet till max. Inte slänga slattarna här inte!

-

Duschar ofta väldigt länge

Har alltid min elektronik på standby

Använder batterier till min effektpedal istället för en adapter. Går säkert åt fyra AA-batterier varannan vecka..

Flyger mellan två och fyra gånger om året

Låter ganska ofta datorn stå på om jag är utomhus, även om jag försöker tänka på det mer nu för tiden

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

-Kör snöskoter ~150 mil varje år *2,5 liter vilket ger 375 Liter bensin per år.

-TV påslagen under hela natten

-Datorn påslagen från att man kommer hem tills det är dags att sova

+Cyklar i princip alltid när jag ska någonstans

+Åker kollektivtrafik (Visserligen bara för att jag inte har körkort än men)

+Återvinner det mesta

+Släcker i regel lampor

Say what??! 2,5 liter milen? Så lite drar inte ens våran gamla touringskoter! Hah. Måste bara få fråga, vad är det för skoter?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

äsch, nwm. Verkar vara hyffsat lågt ändå, när jag tänker till en polare var uppe i 4 liter milen.

Joo, är ju lågt om man jämför med värstigarna! Allting beror givetvis på förhållanden och förare

Say what??! 2,5 liter milen? Så lite drar inte ens våran gamla touringskoter! Hah. Måste bara få fråga, vad är det för skoter?

Haha, du vet inte så mycket om skotrar :unsure:

Bränsleförbrukningen beror främst på föraren och körsätt, hur mycket tummen är i botten av handtaget. Det går aldrig att jämföra skotrar som du gör, touringmaskiner tar alltid väldigt lite brännsle eftersom att de kör väldigt lungt efter led. Nyare sportmaskiner tar också i regel mer än äldre!

När ni kör skoter kör ni nog ganska lungt och maskinen behöver inte alls arbeta vilket ger en låg förbrukning. När jag kör är det full gas i puder ungefär hela tiden!

Har en summit 550 just nu men ska nog byta till nästa år, en 600 skulle vara att föredra

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

-

Min tvättmaskin är från det glada 80-talet. Nuff said.

Köper nästan alltid nya kassar när jag handlar.

Köper ganska ofta spanska och holländska tomater, gurkor och majrovor.

Använder mer ström och vatten än nödvändigt eftersom det är "gratis" (=det ingår i hyran).

Har stundvis ett mycket hett temperament (tänk Ricardo Diaz i VC). Global warming, oooh.

+

Har inte bil längre.

Jag går väldigt mycket. Rain or shine går jag i princip till alla platser som ligger inom 1h-promenad från mitt hem (vardagsmotion ftw). Undantaget är om jag ska på fest elller restaurang eller nåt liknande. Då tar jag i allmänhet taxi.

Sopsorterar glas, metall, kartonger, batterier, kärnavfall m.m. Dock inte hushållssopor eftersom det inte finns behållare för sånt där jag bor.

Skräpar aldrig ner. Niemals!

Har sett: An Inconvenient Truth.

voucha för något]Köper mycket närproducerad mat

?

1. Du köper mycket närproducerad mat. Du köper stora mängder närproducerad mat, t.ex. 69 kg svenska bananer varje gång du handlar.

2. Du köper mycket närproducerad mat. Du köper mat som är producerad MYCKET nära ditt hem, t.ex. i grannens trädgård.

Folk som stänger av duschen när ni tvålar in er, känner ni er typ.. bättre då? Får lite bättre samvete? Jag kan inte hjälpa att känna att sådant inte spelar roll överhuvudtaget, många-bäckar-små-argumentet känns så fruktansvärt avlägset.

Jag brukar stänga av vattnet när jag duschar hemma hos föräldrarna eftersom farsan är snål och går upp i varv om man låter vattnet rinna längre än säg 3 minuter i ett svep. I mitt fall handlar det alltså snarare om ekonomi och familjefrid än om miljö. Vatten är dyyyyrt! D:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Du köper mycket närproducerad mat. Du köper stora mängder närproducerad mat, t.ex. 69 kg svenska bananer varje gång du handlar.

2. Du köper mycket närproducerad mat. Du köper mat som är producerad MYCKET nära ditt hem, t.ex. i grannens trädgård.

Alternativ ett, Alex!

...och då menar jag inte att jag köper stora mängder mat, men en stor mängd av den lagom stora mängd mat jag köper försöker jag se till är närproducerad.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

- Duschar länge

- Allmänt slösaktig med energi i alla dess former

+ Slänger allt mitt skräp i soptunnor istället för att bara släppa rakt ner som halva sverige gör

+ Kör bil miljövänligt i allt större utsträckning. Det är dock mest den personliga ekonomin jag har i åtanke då, men ändå. :mellow:

Redigerad av minigun
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...