Jump to content

Vad är poängen med våldtäkt?


Jacker
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 47
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Toppbidragare

Jag har också läst teorier som går ut på samma sak som Jazz är inne på. Att man har en kontrollbehov, och att man inte har kontroll över sitt eget liv och sig själv, och att våldtäkten då är lösningen. I hälften av alla våldtäktsfall får ju förövaren inte upp den (om det nu räknas som våldtäkt då, det var det jag läste i alla fall) och i hälften av de gånger han får upp den får han inte utlösning.

Fanns mycket på wikipedia. There is no single theory that conclusively explains the motivation for rape; the motives of rapists can be multi-factorial and are subject to debate. Three primary emotions are thought to motivate rapists, anger, power and sadism, though sexual gratification and evolutionary pressures are also theorized as factors.

http://en.wikipedia.org/wiki/Motivation_for_rape

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tor att det är en kombination av makt och upphetsning. Rätt skumt egentligen, att man lyckas få upp den i en sådan pressad situation. Jag menar, du måste kämpa med att få av kläderna, komma så nära inpå att du kan komma till. Samtidigt som du skall hålla någon form av koll på att ingen ser er. Och mitt i allt detta skall du alltså hålla den så pass styv att du kan genomföra ett samlag. Snacka om press.

Hade jag aldrig lyckats med. =/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan det finnas de som går igång på makt och kontroll-aspekterna (precis som det finns de som tänder på hästarsel, storkfittor och brunstiga alpackor) men jag tror att de snarare utgör ett undantag i samanhanget. Grundorsaken till våldtäkter torde vara att mannen (våldtäktsmän är i allmänhet män) är kåt och om han inte får utlopp för sina lustar kan det hända att han blir frustrerad och om han då inte har alla snakes på sitt plane kan det leda till att han med våld begår övergrepp och liknande hemskheter.

Värt att komma ihåg är att de flesta våldtäkter sker mellan människor som redan känner varandra; inte sällan i parrelationer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför begår personer våldtäkt, speciellt övergreppsvåldtäkt? Vad är deras motiv? Är det för att de är kåta, något annat eller något djupare? Olika personer har såklart olika motiv, men vad finns det för motiv?

Det är för att de inte dansar.

Evolutionärt finns det ju en hel del uppenbara fördelar

...med våldtäkt? Eller, va?

Jag har också läst teorier som går ut på samma sak som Jazz är inne på. Att man har en kontrollbehov, och att man inte har kontroll över sitt eget liv och sig själv, och att våldtäkten då är lösningen. I hälften av alla våldtäktsfall får ju förövaren inte upp den (om det nu räknas som våldtäkt då, det var det jag läste i alla fall) och i hälften av de gånger han får upp den får han inte utlösning.

Fanns mycket på wikipedia. There is no single theory that conclusively explains the motivation for rape; the motives of rapists can be multi-factorial and are subject to debate. Three primary emotions are thought to motivate rapists, anger, power and sadism, though sexual gratification and evolutionary pressures are also theorized as factors.

http://en.wikipedia.org/wiki/Motivation_for_rape

Visst kan det finnas de som går igång på makt och kontroll-aspekterna (precis som det finns de som tänder på hästarsel, storkfittor och brunstiga alpackor) men jag tror att de snarare utgör ett undantag i samanhanget. Grundorsaken till våldtäkter torde vara att mannen (våldtäktsmän är i allmänhet män) är kåt och om han inte får utlopp för sina lustar kan det hända att han blir frustrerad och om han då inte har alla snakes på sitt plane kan det leda till att han med våld begår övergrepp och liknande hemskheter.

Värt att komma ihåg är att de flesta våldtäkter sker mellan människor som redan känner varandra; inte sällan i parrelationer.

Båda grejerna låter kloka, och det som skrämmer mig mest är tanken på att vem som helst är kapabel till det. Man behöver inte vara psykiskt sjuk, våldtagen som barn eller ha ett onormalt stort kontrollbehov - när orsakerna till våldtäkt är så många och luddiga räcker det egentligen med att ha en penis (och med detta säger jag inte att kvinnor inte kan våldta - det är lika otäckt oberoende av vilket kön som begår dådet - men då den andelen är så pass liten ser jag den som försumbar).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant nog så ligger statistiken högre på att det är fullt friska människor som begår våldtäkter, rather than folk som har störningar så att säga.

Tre största faktorerna är egentligen, kraft, fruktan och fetishism. Jag har en vän som har våldtagit tre kvinnor (och givetvis suttit i fängelse för det.) men, hans största grej med våldtäkten var skriket. Han älskade att hon skrek just pga. honom. Det blev en trigger för honom, en fetisch.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...