Jump to content

Red Dead Redemption


SimonJ
 Share

Recommended Posts

Jag älskar Red Dead och har gjort enda sedan dagen efter jag fick spelet. Alltså enda sedan releasedagen. Fick bara en dålig första inblick med buggar och små-glitches. Och att sedan till det lägga till att jag hade problem att joina spel online, vilket var min routers fel, och att min kontroller hela tiden blev disconnected. Jag blev bara så arg och besviken just då.

Men redan dagen efter, eftersom att de släppte en patch för osynlighetsbuggarna i multiplayer, och att jag fixade med min router, så har jag älskat spelet. SKitbra stuff! Ingen 10a, men runt 9,3/9,5 är det absolut värt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, dom kallar det som många andra GTA: Vilda Västern.

"Red Dead Redemption är, på gott och ont, Grand Theft Auto i Vilda västern"

Ja.. Och? Återigen, det finns ju uppenbarligen något de inte tycker om med det. Bara för det kallas, i det här fallet, "GTA: Vilda Västern" så betyder det ju inte att det BOKSTAVLIGEN TALAT är det. De har ju inte slängt en cowboy hatt på Niko och slängt honom i ett western-liberty city. Därav, annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja.. Och? Återigen, det finns ju uppenbarligen något de inte tycker om med det. Bara för det kallas, i det här fallet, "GTA: Vilda Västern" så betyder det ju inte att det BOKSTAVLIGEN TALAT är det. De har ju inte slängt en cowboy hatt på Niko och slängt honom i ett western-liberty city. Därav, annorlunda.

Jag blev bara lite besviken, börjar bli ganska jobbigt med alla som kallar det GTA: Vilda Västern.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man ska ju inte kalla det GTA Wild West, men det är ju praktiskt taget det det är. Och varför GTA fick 5/5 och/eller 10/10 när inte det här får det lika mycket beror ju på att GTA är en stor serie, och det var en stor punkt i spelvärlden. Det var första gången man fick vara fri i en sån stor värld med så bra fysik, grafik och allt annat, denna generationen.

Jag har jämnfört Red Dead Redemption lite till GTA IV så som Call Of Duty World at War var till CoD 4. Det byggs på samma motor, men lite förbättrat, och så är det i en annan värld, med nya vapen och lite nya funktioner.

Jag älskar också Red Dead Redemption, och det är verkligen skitbra! Men det känns inte som någon större förbättring. Ingenting är nytt direkt, om man jämnför med GTA IV. Och nu vet jag att det inte direkt är rätt att jämnföra om man tänker på att RDR är Vilda vestern, har lasso och hästar och massor utav country-side etc, medans GTA IV bara är en stad, med bilar och andra fordon, men om man tänker efter så är all spelmekanik i princip exakt likadan.

Därför känner jag att det inte är värt en 10a. Det är visserligen skitbra, men GTA IV kom med samma sak för två år sedan, och det är inte någonting nytt, eller någonting som gör det till ett superduper awesomemega-spel som har bör få 100%. Enligt mig är storyn inte lika gripande som i GTA IV. Storyn känns över huvud taget relativt seg och den är inte direkt någonting nytt. Man kommer till staden och så ska man

döda, fånga eller ändra på Bill Williamsons syn på saker

, eller någonting sådant. Och så måste man göra olika grejjer för att komma dit. Men man vet inte vad eller varför det är så jätteviktigt att han måste ha tag på honom. Visst jag har lyssnat i cutscenesen och han bedrog ju honom förr i tiden, etc etc... Men... Ja, nä, ärligt talat så vet jag inte vad jag pladdrar om. Men det känns bara inte lika stort och episkt som t.ex. GTA IV kändes.

Uppdragen är en annan historia. Det känns verkligen som om man kommer framåt i storyn, då man t.ex gör en assault på ett fort i mitten av storyn, som allt innan det lett upp till, i princip. Och sen när man kommer till Mexico och den där låten börjar. Det känns alltså mer som om man kommer någon vart, och att det gör någonting. Det kan nästa GTA gärna få ta del av.

Det jag vill komma fram till är iaf, som jag sa tidigare att det inte känns som om spelet lägger upp speciellt mycket nytt, eller har något extra för att ge det en 10a, då redan GTA IV fått det, och RDR i princip bara är ett och samma spel. Men jag skulle som sagt ge det 9,5 eller liknande.

Mestadels pga att det är så fullt av buggar, och att det gärna kunde fått ha mer nya funktioner. Lassot hade jag gärna haft i multiplayern också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med! Har än så länge bara spenderat tid på ranchen, men jag och Bonnie ska dra till Armadillo nu tydligen! So long!

En liten fråga hinner jag dock med: Hur åker man tåg? Det finns ju en ikon på kartan som visar var tåget befinner sig, men det kommer ju aldrig till ranchen! Ska man behöva stå och vänta i flera dagar på att tåget ska komma? Så kan det väl endå inte vara?

Vid ranchen finns det inte en tågstation. :P

Armadillo har en, du ser på kartan var rälsen går.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vid ranchen finns det inte en tågstation. :P

Armadillo har en, du ser på kartan var rälsen går.

Ranchen har visst en tågstation, om du är borta vid Johns lilla hus och tänker dig att du ska till Armadillo så ligger där där precis innan du åker ut ifrån ranchens område.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ranchen har visst en tågstation, om du är borta vid Johns lilla hus och tänker dig att du ska till Armadillo så ligger där där precis innan du åker ut ifrån ranchens område.

Att jag inte tänkte på det! :P Lyssna inte på mig, haha.

Men, den är väl inte i bruk ändå? Har för mig att Bonnie sa att den inte var klar eller vad det var. Fast, jag gissar bara.

kollade kartan, och jo, den ska visst passera där visst.

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Red Dead Redemption är LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT ifrån ett GTA i Vilda Västern! Lite exempel: Man har en inventory, man kan pausa i cutscenes, man kan spela om storyuppdrag när som helst, man kan hitta "quests" som man kan aktivera när som helst, spelet har en huvudmeny.

Alla dessa faktorer plus det faktum att miljön och atmosfären är helt jävla unik, gör RDR till ett extremt mycket bättre spel än GTA IV! Där IV var lite utav en besvikelse, är RDR en fröjd!

Dessutom har jag inte råkat ut för en enda bugg än!

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Red Dead Redemption är LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT ifrån ett GTA i Vilda Västern! Lite exempel: Man har en inventory, man kan pausa i cutscenes, man kan spela om storyuppdrag när som helst, man kan hitta "quests" som man kan aktivera när som helst, spelet har en huvudmeny.

Alla dessa faktorer plus det faktum att miljön och atmosfären är helt jävla unik, gör RDR till ett extremt mycket bättre spel än GTA IV! Där IV var lite utav en besvikelse, är RDR en fröjd!

Dessutom har jag inte råkat ut för en enda bugg än!

Om du tänker efter så är det faktiskt väldigt likt GTA (IV). Det är byggt på samma motor, och gameplaymässigt är det precis samma typ av spel. Storyn är uppbyggt på samma sätt. Hur man startar uppdrag. Hur cutscenes ser ut. Hur uppdragen fungerar. Mycket likt GTA IV.

Och att säga att "man kan pausa i cutscenes, man kan spela om storyuppdrag när som helst, man kan hitta "quests" som man kan aktivera när som helst, spelet har en huvudmeny." är låångt ifrån GTA är ju inte riktigt sant. Spela om storyuppdrag när som helst samt hitta quest kan man göra i GTA IV / The Ballad Of Gay Tony. Och de andra två, som att pausa i cutscenes och att spelet har en huvudmeny gör inte spelet till ett helt annat som skiljer sig från GTA. Det är saker som gott och väl skulle kunna infinna sig i nästa GTA om Rockstar North bara ville.

Jag säger inte att spelet är en rip-off på GTA IV eller dåligt på något vis. Jag vill bara poängtera att vad du än säger så är det inte ett speciellt annorlunda spel.

Och att miljön och atmosfären är unik är väl lite fel. Den är underbar, breathtaking och sjukt snyggt komponerad, ja. Men alla wilda western-spel skulle väl ha en liknande atmosfär då det utspelar sig i samma tidsepok och på ungefär samma ställe. GTA-spelen har också helt underbara miljöer och atmosfär.

Och GTA IV kanske var en besvikelse för dig. Men inte för mig.

Jag älskar Red Dead Redemption och har sagt detta förut (på andra ställen), att jag hemskt gärna skulle vilja se en uppföljare till spelet. Jag är sugen på mer redan nu, innan jag klarat ut storyn. Men att säga att det inte är likt GTA känns fel. I grund och botten är det exakt samma spel. Men det finns absolut mycket nya funktioner och typer av uppdrag och sådant som GTA skulle kunna utnyttja i kommande spel också.

Jag skulle inte ha någonting emot att kunna jaga / plocka blommor / frukt och sälja i GTA. Visst, i en modern stad där man jobbar med brott kanske man inte behöver pengarna lika mycket som man gör i RDR (i RDR finns en enormt bra värdering i pengarna. Det känns som om man behöver dom. Inte som i GTA, att man bara har någon miljon och inte kan göra någonting med dom). Men i början av spelet så skulle det kanske vara bra att kunna sälja lite älgkött eller liknande för att kunna få råd med en AK-47.

Visst, att plocka blommor och frukt samt att jaga vilda djur kanske inte direkt skulle passa så jättebra. Men någon annan liknande funktion skulle kunna finnas med.

BTW. Nu tycker jag att vi avslutar den här diskussionen. Men självklart har du rätten att skriva ett svar på det här också.

Jag älskar storyn. Först var den lite seg att komma in i... Förstog inte riktigt varför han skulle efter Bill och allt det här i början. Men sen när det började gå upp så blev det lite bättre. Visserligen inte lika episkt och gripande som storyn i GTA IV, t.ex, men helt underbart bra ändå, på ett annat sätt. Älskar att man faktiskt får träffa och se Johns familj, och göra uppdrag med/åt dom. Någonting som gör en enorm skillnad emot någonting så som GTA. Att få den där familj-känslan i spelets story känns helt underbar för mig.

Och soundtracket (alltså de låtarna med lyrics som börjar efter man klarat vissa större uppdrag i storyn) är ju helt jävla underbart. Det kändes så jäkla coolt att lyssna på den där låten som börjar när man kommer till Mexico och rida sakta längs med bergsväggen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick äntligen mitt Red Dead Redemption idag! Jag är verkligen imponerad av det: miljöerna, storleken, atmosfären, musiken och storyn är underbara, är dock lite besviken eftersom spelet är ganska buggigt, inte så farligt så det förstör spelet men ibland så förstör det atmosfären lite...

Bättre än GTA IV? Jag ska inte säga för mycket innan jag spelat RDR mer och klarat ut storyn men jag måste nog säga att Red Dead Redemption i grunden är GTA IV i Western miljö. Just nu kan jag inte säga vilket som är bäst, spelen är trots allt VÄLDIGT olika. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har FZ:a släppt sin recension.

Och jag är ganska besviken på betyget 4 av 5! Dom gav GTA IV 5 av 5. ;)

Jag fick äntligen mitt Red Dead Redemption idag! Jag är verkligen imponerad av det: miljöerna, storleken, atmosfären, musiken och storyn är underbara, är dock lite besviken eftersom spelet är ganska buggigt, inte så farligt så det förstör spelet men ibland så förstör det atmosfären lite...

Bättre än GTA IV? Jag ska inte säga för mycket innan jag spelat RDR mer och klarat ut storyn men jag måste nog säga att Red Dead Redemption i grunden är GTA IV i Western miljö. Just nu kan jag inte säga vilket som är bäst, spelen är trots allt VÄLDIGT olika. :w000t:

:P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som klarat ut spelet? Jag tror att jag gjort det... Jag har inga fler uppdrag och det kändes verkligen som ett slut, men jag såg aldrig några credits. Väldigt konstigt...

:PMegafeta spoilers. Läs absolut inte om ni inte är säker på att ni klarat storyn! ;)

Har alltså träffat och gjort några uppdrag för John Marstons

familj

, och sedan kört det uppdraget som kändes som det sista, där John och

hans familj

blir attackerade, och så i slutet så

dör John Marston och man vaknar upp till en annan cutscene där man ser Johns gravsten, och sen spelar man som hans son, Jack Marston.

Har klarat 70% av spelet, och om det är som GTA, att storyn är 60% så borde det ju varit slutet. Men det jag finner konstigt är att det aldrig var några credits. :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...