Jump to content

50-öringen snart ett minne blott!


Misterwhoopee
 Share

Recommended Posts

För ett tag sedan läste jag om att Riksbanken gjorde en utvärdering om våra svenska mynt och sedlar. Och nu har man alltså bestämmt sig, 50-öringen tas bort i september 2010 (om förslaget går igenom).

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=29999

post-343-1229638734_thumb.jpeg

Känns lite tråkigt på något sätt att det inte kommer finnas något öres-mynt kvar längre. Minns när man köpte tuggummin för 10-öringar i 4-årsåldern. :lol: Men jag måste erkänna att 50-öringarna faktiskt är lite småjobbiga eftersom man aldrig orkar betala med dem när man väl får dem. Det dåliga är väl att man förlorar pengar i och med avrundningar kontantbetalningar, kostar en sak 2,60 betalar man inte 2,50 utan 3 kronor...

Vad jag däremot ser fram emot är införandet av 2-krona och 200-kronorssedel. Mycket bra förslag om de klubbas igenom!

Vad tycker ni? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 80
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Why?

Haha! Men du kanske inte handlar kontant så ofta eller? :lol:

Skulle kännas bättre i och med att man just nu ofta bär runt på en massa 20-lappar. Det skulle inte bli lika många 25-lappar och det skulle vara mer praktiskt när man t.ex endast ska köpa något litet. Det händer ofta för mig att summan precis överstiger 20 kronor och då skulle det kännas skönare med en 25-lapp i handen än en tjuga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Picos sponta reaktion.

:D

Det är egentligen inget fel på de femtioöringar Whoopee postat högst upp.

Det är de äckliga små kopparmynten som är obehagliga.

Jag brukar slänga dem när jag går ut från butiken, eller lägga dem på någon soptunna.

Jo de gamla var lite mer bastanta. Hehe, soptunna. Tja, folk blir sura när man betalar med dem och de brukar inte gå att använda i parkeringsautomater så det är väl en lösning.

Vad har detta för inverkan på makroekonomin? Vad finns det för argument mot detta? Vilket parti föreslår det?

Jag såg nu att dem även föreslagit en lagändring vad gäller avrundning. Det var en egen slutsats som berodde på för lite kunskap. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med er. Skulle dock hellre se en 25-kronorssedel än en två-kronorssedel.

Well, en tvåkronorssedel vore nog bland det onödigaste som finns. :lol:

Däremot är jag lite kluven mot en "förmyntning" av 20-kronorssedeln, på ett sätt bra men samtidigt vore det jävligt ovanligt att kunna gå runt med en hundring i mynt t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är valörerna fett sjuka.

Det finns allt från 10-öresmynt till 10 000-kronorssedlar. Om man utgår från euron i runda slängar alltså.

50 öringen borde flyga.

Visst ni förresten att metallen i en amerikansk penny sägs vara värd mer än själva pennyn?

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...