Jump to content

50-öringen snart ett minne blott!


Misterwhoopee
 Share

Recommended Posts

Hehe, jag hade tänkt att tömma min sparbössa någon vecka innan 50-öringen blir ogiltig. Det är ett sånt här monster:

Haha, så typiskt att man ska fylla en av världens kändaste kapitalist-symboler. :unsure:

Själv ger jag alltid bort mina 50 öringar till de där sparbössorna som brukar stå vid kassan. Värdelösa!

Inte för bössorna som sagt!

Hur blir det nu då när 50-öringen försvinner. Hur blir det med priserna och sånt?

Och kommer nånting annat att ersätta 50-öringen? Inte direkt så insatt i det här!

Trodde instinktivt att någon skulle tjäna på avrundningarna, men när jag startade tråden fick jag reda på att någon bestämmelse (som jag inte minns nu) är gjord så det inte kommer gå. Öre kommer fortfarande finnas kvar som osynlig valör som avrundas i hela kronor, exempelvis när man tankar bensin. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 80
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Haha, så typiskt att man ska fylla en av världens kändaste kapitalist-symboler. :(

Hehe, jo. Det var en julklapp. :unsure:

Ang. avrundningar:

Från vad jag har hört så kommer det att avrundas uppåt. Saker som nu kostar 10:50 kommer alltså i framtiden att kosta 11:- istället. Som vanligt påverkas inte kort som betalar det exakta öret - så sluta upp med era dumma kontanter och följ med i utvecklingen! :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jo. Det var en julklapp. :unsure:

Ang. avrundningar:

Från vad jag har hört så kommer det att avrundas uppåt. Saker som nu kostar 10:50 kommer alltså i framtiden att kosta 11:- istället. Som vanligt påverkas inte kort som betalar det exakta öret - så sluta upp med era dumma kontanter och följ med i utvecklingen! :(

...saker som kostar 10:50/11 köper jag hellre med kontanter, om jag ska vara ärlig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå erat kortsnack så använder jag alltid mitt kort. Använder aldrig kontanter, förutom på en av de lokala pizzeriorna där de inte tar emot kort.

Men det jag ville säga var att idag använde jag kortet till ett tvåkronorsköp. Den ni. :D

Förövrigt så ska ni inte skämmas över att langa fram kortet även på småköp, efter att ha stått bakom kassa i ett och ett halvt år så vet jag att det blir mindre jobb med kortköpt, så bakom kassan blir man glad om någon betalar med kort, även om det så bara är för ett 50öres tuggummi.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 months later...

Ja, nu är det bara två dagar till som man kan betala med 50-öringar(fast de går att lösa in på bank ett tag till). Har rensat ur burkar och koppar senaste tiden och slängt i mynten i olika bössor här och där. Har dock sparat en från 1992 och en från 2009, första och sista året dessa 50-öringar gjordes. ;)

Sida där man kan läsa om 50-öringen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer man kunna lägga dem i insamlingar och så efter den 1 oktober?

Eftersom de kan lösas in på bank fram till våren '11 borde det ju vara ok... Fast jag vet inte riktigt.

Läste på den där sidan att 125 miljoner kronor försvann i och med att folk struntade i att lämna in många av de äldre silver-femtioöringarna! :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror han menade att man kommer kunna köpa 50-öringen som någon form av samlings-/jubileumsmynt. Gissar att det var ett skämt. :hmm:

Jag menar att man kommer kunna köpa sina 50 öringar igen för att det är kul att ha gamla mynt!

Så var det förra gången pengar fösvan! Enda dagen lämnade man in sina pengar och en månad senare kunde man köpa "de sista av sin sort" för sitt verkliga värde + 34 kr i så kallad "frakt" (som bör ligga på max 6kr)

Vänta bara och se!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar att man kommer kunna köpa sina 50 öringar igen för att det är kul att ha gamla mynt!

Så var det förra gången pengar fösvan! Enda dagen lämnade man in sina pengar och en månad senare kunde man köpa "de sista av sin sort" för sitt verkliga värde + 34 kr i så kallad "frakt" (som bör ligga på max 6kr)

Vänta bara och se!

Låter ju helt sjukt. Då kan man ju lika gärna behålla en 50-öring om man nu måste ha något som minne!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar att man kommer kunna köpa sina 50 öringar igen för att det är kul att ha gamla mynt!

Så var det förra gången pengar fösvan! Enda dagen lämnade man in sina pengar och en månad senare kunde man köpa "de sista av sin sort" för sitt verkliga värde + 34 kr i så kallad "frakt" (som bör ligga på max 6kr)

Vänta bara och se!

Jag har en burk med finska mark. Runt 500.

Borde nog bli värt en del med tiden :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...