Jump to content

Den läskigaste filmen?


Tux
 Share

Recommended Posts

Har inte så mycket input i ämnet, är rätt illa bevandrad på den scenen. Men den som gett mig mest psykologiska men var Halloween (1978), som jag såg när jag var kanske tolv-tretton, och det dröjde flera år förrän jag kunde se en skräckfilm efter det, och än idag är jag inte lika förtjust i den skräckblandade förtjusning alla pratar om när de ser skräckfilmer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv så tycker jag inte att slaktar filmer är så läskiga... Är det någon slags film som jag tycker är läskigt så är det filmer som riktar sig in på att folk är skadade psykiskt... Om ni nu förstår det där för det var kanske lite otydligt...

Aja nu har jag sett en av dom läskigaste filmerna jag sett på länge... Eller de 2 läskigaste filmerna på länge...

Madhouse (Min favorit) är grymt läskig... Handlar om en doktor som kommer till ett mental sjukhus där dom förvarar det allra mest skadade personer som lider till exempel av kraftig schizofrenia. När han har kommit dit så börjar folk bli mördade där...

[youtube-old]31cUfsJY6H4[/youtube-old]

House on the haunted hill (Grymt bra) Handlar om en person som har sagt till några "kändisar" att om det klarar av att stanna en hel natt i ett spökhus så får de $1,000,000 var eller så om alla dör förutom en till exempel så får den personen alla pengar... Så klart så är det ju ett spökhus så det händer en massa saker under natten som tar död på de här personerna...

[youtube-old]cRPVgujgaw4[/youtube-old]

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv så tycker jag inte att slaktar filmer är så läskiga...

Ord, de är närmast bara motbjudande och äckliga imo. Filmvärdens torftiga och absoluta bottenskrap till skamfläck, splattergenren, borde inte ens kallas för film.

Jag är mycket illa bevandrad i skräckfilmsgenren men jag säger väl Carrie, BWP och Exorcisten. De filmerna ledde till ett antal sömnlösa nätter i min tidiga ungdom; skräckfilmer+livlig fantasi=no no.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ord, de är närmast bara motbjudande och äckliga imo. Filmvärdens torftiga och absoluta bottenskrap till skamfläck, splattergenren, borde inte ens kallas för film.

Jag är mycket illa bevandrad i skräckfilmsgenren men jag säger väl Carrie, BWP och Exorcisten. De filmerna ledde till ett antal sömnlösa nätter i min tidiga ungdom; skräckfilmer+livlig fantasi=no no.

Mm, slakta filmer är inte alls läskiga. Själv kommer jag inte på någon film som jag tyckt varit läskig. Editerar när jag kommer på någon

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skräck är lite av min favoritgenre. Finns inget bättre än att se ett guldkorn till film som även i vuxen ålder gör att man sitter med en kudde i högsta hugg.

Det finns dock allt för mycket skräp, eller filmer som är skräck men inte är läskiga alls.

DET och Exorcisten var filmerna som gjorde att jag inte kollade på skräck föräns in på mitten av tonåren, dom fick mig att avsky allt som hade med skräck att göra, hade en sjuk rädsla för mörker fram tills jag var typ 12.

En bra skräckfilm för mig är "Hoppa fram från ingenstans" filmerna. Alltså måste det komma fram saker eller hända något oväntat som tar en med storm. Som nämnds tidigare så fixade REC det mycket bra, storyn får gärna vara simpel, men ska ändå få en att sitta på spänn genom hela filmen.

Dagens skräck har blivit en blodkavalkad utan dess like, och allt handlar om att X jagar Y som måste klara sig undan på ett eller annat sätt. Finns ingen mystik längre utan folk som bara köttas på dom mest bisarra vis. Jag gillar dock den franska filmen Haute Tension. Det vridna slutet gav den lite edge utöver en ganska tom och "köttig" yta.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Om vi snackar äckligast/vidrigast film så tycker jag nog att Cannibal Holocoust tar priset. Sen finns det ju tusentals utav gamla splatter filmer som är sinnessjukt våldsamma. Och nu snackar vi inte domhär Peter Jackson splatterkomedi (Bad Taste, Brain Dead, Evil Dead osv.) utan där armar och ben flyger kors och tvärs, ja ni fattar. Kan lägga upp en video från youtube senare...

Men annars tycker jag den läskigaste filmen är Blair With Project, dock suger den hårt. Men första gången jag såg den, 12-13 år gammal blev jag skit skraj och det tog en stund innan jag kunde somna den natten... Gillar inte den sjuka känslan av det okända och det undermedvetna. Den är verkligen psykologisk. :o

Alla dom här Saw och Hostel filmerna tycker jag totalt saknar känsla och kreativitet: Utan den speciella "skräck känslan" blir det ingen bra skräck film.

Förövrigt när det gäller skräck är jag mer för slasher genren. Filmer såsom Halloween, Friday the 13th, A Nightmare On Elm Street, Silent Night Deadly Night osv ligger varmt om hjärtat ;P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men annars tycker jag den läskigaste filmen är Blair With Project, dock suger den hårt. Men första gången jag såg den, 12-13 år gammal blev jag skit skraj och det tog en stund innan jag kunde somna den natten... Gillar inte den sjuka känslan av det okända och det undermedvetna. Den är verkligen psykologisk. :whistling:

Blair witch project glömde jag, grymt bra och läskig film! Dock inte den läskigaste men grymt bra!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla dom här Saw och Hostel filmerna tycker jag totalt saknar känsla och kreativitet: Utan den speciella "skräck känslan" blir det ingen bra skräck film.

Den som säger att saw saknar kreativitet är ju galen. Grymt smarta idéer i varje film.

Däremot så blir jag nästan aldrig rädd för filmer längre. Nån film som gav mig en läskig känsla såg jag i somras, tror att den hette "The Plauge" eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte så mycket input i ämnet, är rätt illa bevandrad på den scenen. Men den som gett mig mest psykologiska men var Halloween (1978), som jag såg när jag var kanske tolv-tretton, och det dröjde flera år förrän jag kunde se en skräckfilm efter det, och än idag är jag inte lika förtjust i den skräckblandade förtjusning alla pratar om när de ser skräckfilmer.

W0rd...

Första gången jag såg en Halloween var nog när jag var runt 13 år.

Nu är jag 17 och det händer fortfarande att jag drömmer mardrömmar om Michael Myers.

Kan väl tillägga att jag drömde om han senast inatt.

Vet inte hur jag ska bära mig åt för att få han ur mina tankar! :D

Den här posten känns väldigt löjlig, men... :lol:

Redigerad av Pixiegnom
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...