Jump to content

Tuben eller tunnelbana?


Nik.
 Share

Tunneltuben  

68 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Inlägg 54
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Själv behagar jag mig befara mig med hjälp av velociped, ett ganska partikulärt och manuellt litet fordon som enligt min utsago kommer besätta sig som tidslöst i vår ofantliga historia. De nymodigheter som det här så framåtryckigt talas om kommer med all säkerhet inte ses som något föredragbart av den framtida och besportsligade civilisationen. yes_645834_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Själv behagar jag mig befara mig med hjälp av velociped, ett ganska partikulärt och manuellt litet fordon som enligt min utsago kommer besätta sig som tidslöst i vår ofantliga historia. De nymodigheter som det här så framåtryckigt talas om kommer med all säkerhet inte ses som något föredragbart av den framtida och besportsligade civilisationen. yes_645834_0.gif

Det går inte ordbajsa på ordbajs. Lär dig gränsen (och kolla igenom vad du skrivigt. Det är lustigt)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Meep, /care.

Skulle jag behöva välja blir det såklart Tunnelbana, det heter ju trots allt det. Nu är det ju dock så sällan jag åker tunnelbana (läs: aldrig), så det spelar ingen större roll. Hade något bett mig åka tuben hade jag antagligen inte fattar vad dom menade i vilket fall.

Vote: Tunnelbana.

What he said.

Spårvagn ftw! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför säger man inte tåg om tåget? Det är ju ett sådant.(?)

Hur menar du?

Menar du tunnelbane tåget eller vanligt tåg. För om man sa tåget till tunnelbana så skulle det ju förknippas med vanligt tåg. Så istället säger man väl vad det tåget rullar på/i, tunnelbana.

Eller missförstod jag frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar vet jag spårvagnar!

Finns faktiskt en spårvagnslinje i Stockholm också, även fast den bara går sommartid och helger... ;) Så finns ju tvärbanan som nästan é spårvagn.

Angående pollen så säger jag såklart tunnelbana. Tuben är nog vanligare att säga bland innerstadsfolk/dem som bor i närförort. Ju längre innåt Stockholm man bor desto kortare förkortningar... (Kungsan, Medis etc.) :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns faktiskt en spårvagnslinje i Stockholm också, även fast den bara går sommartid och helger... ;) Så finns ju tvärbanan som nästan é spårvagn.

Angående pollen så säger jag såklart tunnelbana. Tuben är nog vanligare att säga bland innerstadsfolk/dem som bor i närförort. Ju längre innåt Stockholm man bor desto kortare förkortningar... (Kungsan, Medis etc.) :)

Nytan, Bagis, Zinken, Skarpis, Gullmars, Skärmar, bågen, Södra osv osv

Vi innerstadsbor har alltid bråttom, ingen tid för överflödiga stavningar!

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tuben..aldrig hört talas om det på svenska. Kanske "Tube" på engelska.

Tunnelbana säger jag.

Har åkt det en gång och det är inte roligt, alltså. Det går för fort! ;)

Äh, det är ju så att man kan stå upp utan att hålla i sig oftast.

Dock inte vid ytterspåret i början av bron från gullmarsplan in mot tullarna, riskerar att avlida där varje dag!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...