Jump to content

Metallica - Death Magnetic


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 87
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Har lyssnat igenom nu och .. herregud, 5 års jobb och detta är resultatet? Låter precis likadant som de gamla skivorna. Okej, The Day That Never Comes var riktigt njutbar men .. inte ens som gammalt Metallica-fan så kan jag ge den här skivan mer än 5/10.

Dom skulle behöva 5 år till för att tvätta bort den löjliga tiden Load > St.Anger. Tycker det är en väldig upptoning sen senaste albumet. Men, som jag läste på våfflan.. Dom skulle resa tillbaka i tiden och döda sig själva precis innan black album släpptes och bli hyllade som världens bästa band genom tiderna. Fans skulle fantisera om hur jävla bra metallica skulle vara i oändligheten och vi hade sluppit förstöra oss själva med album efter album som passat bättre som ölunderlägg än att spelas i stereon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dom skulle behöva 5 år till för att tvätta bort den löjliga tiden Load > St.Anger. Tycker det är en väldig upptoning sen senaste albumet. Men, som jag läste på våfflan.. Dom skulle resa tillbaka i tiden och döda sig själva precis innan black album släpptes och bli hyllade som världens bästa band genom tiderna. Fans skulle fantisera om hur jävla bra metallica skulle vara i oändligheten och vi hade sluppit förstöra oss själva med album efter album som passat bättre som ölunderlägg än att spelas i stereon.

Skulle snarare varit bättre om de reste tillbaka i tiden och spelade in riktigt bra Thrash album istället för Load-St. Anger.

Vad tycker du om Death Magnetic förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fy fan vad folk gnäller på Load, Reload, St. Anger, Bob Rock och Death Magnetic. För helvete, skärp er.

Jag tycker alla dom skivorna är hur bra som helst. Det kanske inte innehåller samma stuk som Justice, LIghtnings, Puppets och så vidare, men vaddådå?

Om jag hade sysslat med muskik på den nivån hade jag inte försökt låta likadant i 20 år, det är väll klart man vill utvecklas.

Jag menar, Load/Reload och St.Anger har ett stort antal enligt mig odödliga spår. Folk tycker så mycket dumt.

"Metallica är ett band som lever på att dom var bra på 80-talet"

"Metallica kunde lika gärna slutat efter Black Album"

Well, FUCK YOU!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fy fan vad folk gnäller på Load, Reload, St. Anger, Bob Rock och Death Magnetic. För helvete, skärp er.

Jag tycker alla dom skivorna är hur bra som helst. Det kanske inte innehåller samma stuk som Justice, LIghtnings, Puppets och så vidare, men vaddådå?

Om jag hade sysslat med muskik på den nivån hade jag inte försökt låta likadant i 20 år, det är väll klart man vill utvecklas.

Jag menar, Load/Reload och St.Anger har ett stort antal enligt mig odödliga spår. Folk tycker så mycket dumt.

"Metallica är ett band som lever på att dom var bra på 80-talet"

"Metallica kunde lika gärna slutat efter Black Album"

Well, FUCK YOU!

Jag håller med dig, St.Anger tycker jag är riktigt bra, visst det fanns inga solon vilkett var tråkigt men tusan vad alla riffen var sköna, jag kan inte räkna hur jäkla många gånger jag har hört The Unnamed Feeling och fått en rysande känsla i kroppen :confused:

Load Och Reload albumerna är GRYMT bra live, speciellt under S&M!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle snarare varit bättre om de reste tillbaka i tiden och spelade in riktigt bra Thrash album istället för Load-St. Anger.

Vad tycker du om Death Magnetic förresten?

Nah.. Folk skulle tröttnat på Metallica om dom hade kört samma skit i 30år.

Tycker DM är ett helt okej album, möjligt att jag köper det enbart för att fylla ut samlingen. Blir mitt nyaste skivköp sen 2000. Äger inte äns en stereo längre.

Men helt klart en 8/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så..då har man lyssnat på alla låtar.

Jag satt hemma igår med Antepanteboy och inväntade postbilen, när den kom sprang jag ut i sockarna och skrek, såg att det kommit ett tjockt brev ifrån CDON, sprang in igen, sprang till mitt rum, slängde in skivan i DVD'n, satte igång högtalarna på höög volym och hörde hjärtslags-introt på That Was Just Your Life.

Drygt en timme senare var explosionen över och dammet hade lagt sig över rummet. Lyssningspartyt var över och det var många känslor som svallade i mig. Både positiva och negativa.

Det första jag kände var; Oj, det var skitbra låtar, men ingen var under fem minuter..väldigt långa låtar var det. Men det betyder att det blir mer av det goda.

Sedan blev det lite yrt i skallen och jag kände mig trött, så jag lyssnade igenom låtarna igen idag och det mesta klarnade.

Jag hade inga STÖRRE förväntningar på albumet, det var några låttitlar och löften av bandet som jag kanske hoppades skulle vara sanna, så jag vet inte riktigt vad jag tycker än.

The Unforgiven III var den låt jag hade funderat mest på; Skulle det bli en hård låt men influenser av den tidigare två? Skulle det bli en jättelugn låt med skönsång och vackra solon?

Jag måste säga att jag blev både riktigt glad och samtidigt lite konfunderad.

Introt var jättevackert, älskade det och tänkte "Ja, det vore inte så dumt med ett fint akustiskt riff genom hela låten?"

Sedan kom distade gitarrer och en liite konstig sång och efter det en finare refräng.

Jag har bara lyssnat igenom låten en fyra-fem gånger, men jag gillade inte låten Master of Puppets så övermycket heller efter så många lyssningar ^_^

Den instrumentala låten; Suicide and Redemption, hade jag väntat mig som en ny Call of Ktulu eller något Orion-aktigt med mycket klassiska musikinfluenser, men det lät mest som en lite jobbig upprepning av något uttjatade

riff, fram till runt 3.50 där det lev jättevackert. En BRILJANT del, tycker jättemycket som den.

Visst, bara för att den är instrumental behöver det inte betyda att den ska låta som något skrivet av Bach eller Franz Schubert, men i mina öron blev det mest som en låt som kunde blivit underbar med sång. Istället..aningen halvdant.

De bästa låtarna som jag gillar mest HITTILLS är iallafall; All Nightmare Long (Tajta riff och bra trummor), The Day That Never Comes (Bästa sången och finaste riffet) och My Apocalypse (Kortaste..:lol:, skojade bara..den var riktigt tajt och refrängen kom som ett slag i magen).

Det som känns lite konstigt också är att det var väldigt många riff i en och samma låt, jag tyckte att ...and justice for all hade väldigt många i sina låtar men det känns som om detta album hade åtminstone tre-fyra fler i varje sång.

På tal om riff, hittills har inget riktigt riff satt sig i mitt huvud (Förutom The Day That Never Comes akustiska), som Enter Sandman's, Battery's eller Harvester of Sorrow's "lätta-att-nynna-på-riff".

AJA...jag är faktiskt nöjd med detta album, det lät mestadels jävligt skönt och om någon vecka när jag verkligen har lyssnat in alla låtar så kommer jag förmodligen ha ändrat lite uppfattning.

METALLICA FOR EVER :mf_doof::lol:

(Läs: Lördag)

Redigerad av Ma__Cipriani
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den instrumentala låten; Suicide and Redemption, hade jag väntat mig som en ny Call of Ktulu eller något Orion-aktigt med mycket klassiska musikinfluenser, men det lät mest som en lite jobbig upprepning av något uttjatade

riff, fram till runt 3.50 där det lev jättevackert. En BRILJANT del, tycker jättemycket som den.

Visst, bara för att den är instrumental behöver det inte betyda att den ska låta som något skrivet av Bach eller Franz Schubert, men i mina öron blev det mest som en låt som kunde blivit underbar med sång. Istället..aningen halvdant.

Agreed! Den är skön, visst, men man hade väntat sig ett solitt riff som gick igenom hela låten likt Orion eller speciellt Call of Chtulu (fast det hade blivit lite tjatigt), men nu blev det nästan som att höra en av de andra låtarna på skivan fast utan text. Jag hade väntat mig lite mer finess på den, faktiskt. Men solot som kommer igång nånstans vid 3:50 var faktiskt nåt som spärrade upp ögonen på mig. Inte alls för att det egentligen är fenomenalt, utan för att det är så annorlunda mot vad hela resten av skivan är. Mer melodi! Mer slingade solon! Suicide & Redemption-solot är godkänt, men inte så mycket mer. Egentligen skulle alla låtars solon vara något åt det hållet.

Det som spärrat upp mina ögon mest i den här skivan är hur likt Justice första låtens intro är. Jag lyssnade på brorsans feta högtalare och det var mycket spektakulärt :lol: På andraplats kommer nog Unforgiven III-introt, men jag är besviken på att de inte använde den klassiska trumpeten i introt. Att de heller inte använde ens en aning av riffen i Unforgiven och Unforgiven II var lite "meh" :mf_doof: Låten var bra, helt okej, men ska den heta Unforgiven III ska den också påminna om de andra två.

That Was Just Your Life låter lite Slayer, tycker jag. Inte för att jag lyssnat särskilt mycket på dem (och inte för att jag kommer lyssna på dem heller), men det är inget fel på det :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Suicide & Redemption tycker jag den är skitbra. Coola maffiga instrumentala låtar som Orion eller Cthulu i all ära, men jag tycker det är riktigt coolt att vi denna gången fick en riktigt röjig och fet instrumentallåt, med inslag av det otroligt vackra gitarrsolot. Riktigt lyckat. Det går att göra instrumentala låtar hårda, och Suicide & Redemption är beviset.

Angående Unforgiven III har jag läst på mycket forum och skit, och folk klagar hela tiden på att den inte är nån riktigt Unforgiven-låt och att den inte förtjänar att heta Unforgiven, för att den inte låter likt dom andra alls. Enligt mig måste man tänka utanför lådan och lyssna på texten. Den handlar om att inte kunna förlåta sig själv, och själva temat i texten är väll Unforgiven om något. Dessutom, vad har Unforgiven och Unforgiven II som är så likt med varandra om man räknar bort trumpetintrot och textraden "What i felt, what i known" ? Helt olika sound.

Jag tycker att III:an är en sjukt bra låt och den lever verkligen upp till sitt namn.

I övrigt har jag lyssnat väldigt mycket på skivan nu, och den växer och växer för varje gång. Det finns inte en enda låt på hela skivan som jag ogillar. Alla har sin charm, och allt låter helt enkelt jävligt bra.

Satan vad jag älskar detta band. :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...