Jump to content

Metallica - Death Magnetic


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 87
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Fan, jag har läst runt på forum och i tidningar och så, och många verkar störa sig på ljudet. Att ljudkvaliten skulle vara värdelös och att dom inte fattar hur Metallica kan göra såhär. Nån som kan förklara vad som låter fel?

I mina öron låter det hur bra som helst.

De har spelat in för högt, så ljudet skorrar oavsett ljudenhet. Jag har lyssnat genom JVC-ministereo, genom stora maffiga Infinity-högtalare, genom PSP-hörlurar och genom mobillurar. På vissa ställen skorrar ljudet sönder så att det låter som om man spelar sönder sina högtalare, och jag har ändå rippat i 256 kbit/s, men jag tror det är samma även om man kör själva skivan. Rätt skumt att det inte kollas igenom noga, men de kanske testat allt på sina egna trasiga högtalare så... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan, jag har läst runt på forum och i tidningar och så, och många verkar störa sig på ljudet. Att ljudkvaliten skulle vara värdelös och att dom inte fattar hur Metallica kan göra såhär. Nån som kan förklara vad som låter fel?

I mina öron låter det hur bra som helst.

Det man ser på bilden är ljudvågorna som låtarna består av. Om de går över 0 dB-gränsen så börjar ljudet spraka och låta grötigt. Det kallas för att ljudet distar, eller på engelska 'clip' och 'clipping'. Det är det alla klagar på, och det är ett enormt jävla misstag som inte borde funnits på skivan alls, men finns med på flera ställen på alla låtar.

Det beror på att någon i studioteamet (ljudingenjören som är ansvarig för mixandet) överdrev med kompressor och volym. Ljudet får så att säga inte plats.

Jag har skitsvårt för att förklara det här utan att bli alltför teknisk och använda för mycket konstig jargong, så jag ber om ursäkt i förväg. :whistling:

Jag kan lyssna igenom några låtar och ge exempel på delar då det distar ordentligt. Annars är det bara att lyssna igenom The Day That Never Comes, under refrängerna och andra halvan av låten. De är värst, och är nästan omöjliga för mig att lyssna på.

Edit: Tja, det gick fortare än jag trodde. Runt 4:13-4:15 på The Day That Never Comes distar det enormt. Det är någon del där Lars kör en fill på virveltrumman tillsammas med ett dämpat riff på gitarrerna, så det låter hurka-burk. Om inte Beffo lagt ner hade jag kunnat klippa ut just den delen och lagt upp här för att visa mer specifikt.

Edit 2: Jag vet, jätteinlägg och wall of text och blablabla. Men, intressant länk gällande ämnet:

http://mastering-media.blogspot.com/2008/0...c-clipping.html

http://mastering-media.blogspot.com/2008/0...nds-better.html

Redigerad av Topp3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...