Jump to content

Alkoholism


Merkky
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Inlägg 59
  • Ålder
  • Senaste inlägg
Precis som någon sa slås man av hur himla vanligt förekommande det faktiskt är, fast när jag tänker efter finns det i min släkt och närhet också. Min morbror hade en fru som var alkoholist och har vänner med föräldrar som är alkoholister.

Agree, det är verkligen mer än vad man tror. Visserligen är det inte helt fullfärdad alkoholism, men det kan bryta ut i det när som helst.

Tur bara att vissa människor har tillräcklig självkontroll att dra sig ur i tid...

Förövrigt så är klockan 12.52 på en tisdag, arbetsvecka, och min pappa ligger i sin säng packad och pratar med nån okänd människa i telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Igår blev det bestämt, idag ringer jag och mina syskon och anmäler min pappa för alkoholism. När han har omyndiga barn skrivna hos sig, en brännare i garaget och hembränt hemma, samt när dom kommer på hur mycket han dricker, så sitter han i skiten.

Det blir intressant att se hur livet utvecklas nu dom närmsta månaderna. Han kommer med garanti att hamna på behandlingshem, jag ska flytta hemifrån och min lillebror får flytta hem till morsan. Han kommer nog att hata oss alla, men det känns mer värt att han hatar oss. Förr eller senare tackar han oss.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår blev det bestämt, idag ringer jag och mina syskon och anmäler min pappa för alkoholism. När han har omyndiga barn skrivna hos sig, en brännare i garaget och hembränt hemma, samt när dom kommer på hur mycket han dricker, så sitter han i skiten.

Det blir intressant att se hur livet utvecklas nu dom närmsta månaderna. Han kommer med garanti att hamna på behandlingshem, jag ska flytta hemifrån och min lillebror får flytta hem till morsan. Han kommer nog att hata oss alla, men det känns mer värt att han hatar oss. Förr eller senare tackar han oss.

Jag kan inte föreställa mig hur det är att vara i dina skor, men... Big up - att göra det du/ni ska göra kräver mod, men det låter som det är det rätta. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår blev det bestämt, idag ringer jag och mina syskon och anmäler min pappa för alkoholism. När han har omyndiga barn skrivna hos sig, en brännare i garaget och hembränt hemma, samt när dom kommer på hur mycket han dricker, så sitter han i skiten.

Det blir intressant att se hur livet utvecklas nu dom närmsta månaderna. Han kommer med garanti att hamna på behandlingshem, jag ska flytta hemifrån och min lillebror får flytta hem till morsan. Han kommer nog att hata oss alla, men det känns mer värt att han hatar oss. Förr eller senare tackar han oss.

Ni gör det enda rätta.

Lycka till, hoppas det löser sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Igår blev det bestämt, idag ringer jag och mina syskon och anmäler min pappa för alkoholism. När han har omyndiga barn skrivna hos sig, en brännare i garaget och hembränt hemma, samt när dom kommer på hur mycket han dricker, så sitter han i skiten.

Det blir intressant att se hur livet utvecklas nu dom närmsta månaderna. Han kommer med garanti att hamna på behandlingshem, jag ska flytta hemifrån och min lillebror får flytta hem till morsan. Han kommer nog att hata oss alla, men det känns mer värt att han hatar oss. Förr eller senare tackar han oss.

Starkt gjort, låter också som om det var den enda rätta saken att göra.

Vart ska du flytta?

Redigerad av antepanteboy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror min fader har tagit det sista steget mot alkoholism. Mina föräldrar hade det riktigt förjävligt med räkningar och sånt nu i månaden, så det slutade med att de hade 533kr kvar på kontot fram tills de fick lön igen. Men, min far fick för sig att han hade full rätt att köpa öl för 170kr.

När man slutar tänka på ekonomin för att få sitt alkohol-rus, då har man problem.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror min fader har tagit det sista steget mot alkoholism. Mina föräldrar hade det riktigt förjävligt med räkningar och sånt nu i månaden, så det slutade med att de hade 533kr kvar på kontot fram tills de fick lön igen. Men, min far fick för sig att han hade full rätt att köpa öl för 170kr.

När man slutar tänka på ekonomin för att få sitt alkohol-rus, då har man problem.

Do a Merkky

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan säga att jag är orolig för mig själv.

Sen jag började jobba i Norge i början av Oktober har jag, minst sagt varje dag, druckit minst 4-5 öl varje dag efter jobbet.

Men jag har bestämt att skära ner på ölen.

Det får räcka med 3 iaf tycker jag.

Jag är nog också lite orolig för mig själv. Jag dricker inte varje dag direkt men nu har det blivit att jag druckit varje onsdag, fredag och lördag sen skolan började. Jobbigt för både levern och plånboken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan säga att jag är orolig för mig själv.

Sen jag började jobba i Norge i början av Oktober har jag, minst sagt varje dag, druckit minst 4-5 öl varje dag efter jobbet.

Men jag har bestämt att skära ner på ölen.

Det får räcka med 3 iaf tycker jag.

Om man dricker mer en 14 glas i veckan "är" man i riskzonen sägs det. Varför måste du dricka öl varje dag? Har det med någon slags "kock-kultur" att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man dricker mer en 14 glas i veckan "är" man i riskzonen sägs det. Varför måste du dricka öl varje dag? Har det med någon slags "kock-kultur" att göra?

När jag hade mitt friår och bodde hemma så var det vissa perioder då jag också drack varje dag så man blev sådär smålullig och glad, gjorde kvällarna mycket roligare men då hade jag också lite onda alkis-aningar.

Men nu när jag är upptagen med massa skolsaker känner jag inget sug att dricka i veckorna. Fredag och lördag som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om man dricker mer en 14 glas i veckan "är" man i riskzonen sägs det. Varför måste du dricka öl varje dag? Har det med någon slags "kock-kultur" att göra?

Ja, och nej.

Vanligt förekommande i kök är ju "köksölen" . När man stänger service och börjar städa tar man en öl, men det händer inte så ofta.

Sen bor jag tillsammans i en villa med kökschefen och en servitör.. Och alla andra kockar bor i ett annat hus (lägenheter), och då blir det så att man tar några kalla öl efter jobbet och lirar lite Guitar Hero osv.

Jag måste inte dricka öl, men det blir ju lätt så.

Trött och sliten kommer man hem, ser att det står ett par öl i kylskåpet.

Klart man tar en då !

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...