Jump to content

Dokumentärer


Saleen
 Share

Recommended Posts

Den enda dokumentär jag sett på sistone är Metallica - Some Kind of Monster. Extremt intressant dokumentär som både roar och griper tag i en. Har man varit fan länge (vilket jag har) får man en helt annan bild av hur det ser ut "bakom kulisserna". Dessutom fick jag med en extra skiva med ~3 timmar extramaterial som plöjs igenom undan för undan. Rekommenderas!

Grym dokumentär, minst sagt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda dokumentär jag sett på sistone är Metallica - Some Kind of Monster. Extremt intressant dokumentär som både roar och griper tag i en. Har man varit fan länge (vilket jag har) får man en helt annan bild av hur det ser ut "bakom kulisserna". Dessutom fick jag med en extra skiva med ~3 timmar extramaterial som plöjs igenom undan för undan. Rekommenderas!

Tacka gudarna för den! Fan va den är bra! :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 11 months later...
  • 1 year later...
  • 4 months later...

SVT har börjat sända sin dokumentär "Krig För Fred" som handlar om vår insats i Afghanistan. Har bara sett ett avsnitt än så länge, men den verkar bra och lätt värd att följa.

http://svtplay.se/v/2392967/krig_for_fred/del_1_av_6?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2401460/sb,p153710,1,f,-1

Kollat på del ett och håller på att kolla på tvåan nu, tack för tipset!

Bra dokumentär imo, ger en insikt i vad Sverige gör där nere.

Gillar Erik förövrigt, han säger vad han tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg ett dokumentärt inslag i Resebyrån på SVT som handlade om ett gamalt KGB kontor i Tallin. De hade ledningscentralen inne i ett hotellrum. På dörren in till rummet satte de en skylt där det stog "Det finns ingenting i detta rum. Gå iväg."

Like wut? :lol: Vill de att folk ska bli misstänksamma eller?

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Rekommenderar er att se på Fransk Maffia jävligt intressant dokumentär som jag satt och kollade på igår. Dem visar delvis hur man snor bilar som ska vara "omöjliga" att sno. Ett film team från Sverige eller vad det nu var fick följa med några av dem från dokumentären och filma deras vardag.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Just sett "Knuckle" på svt; http://svtplay.se/v/2694741/dox/knuckle?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2678479/sb,p129798,1,f,-1

Handlar om resandefamiljer i Irland (hamnade av en ren händelse framför dokumentären, blev extra spännande eftersom jag bor i Irland) som har olika fighter och uppgörelser med varandra. Ofta över saker som hände för tio år sedan. Fejderna har hållit på i 50 år och tycks vara mer eller mindre traditionsenligt.

Det är sjukt, små barn tillhörande de olika familjerna står och hejar på. James Quinn McDonagh som är huvudpersonen i dokumentären verkar dock ändå på sätt och vis rätt skärpt. Han har ett bra liv i UK, utanför klanbråken.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Såg ett dokumentärt inslag i Resebyrån på SVT som handlade om ett gamalt KGB kontor i Tallin. De hade ledningscentralen inne i ett hotellrum. På dörren in till rummet satte de en skylt där det stog "Det finns ingenting i detta rum. Gå iväg."

Like wut? :lol: Vill de att folk ska bli misstänksamma eller?

Det behövdes inte mer än så. Folk förstod bättre än att snoka runt i onödan eller gå omkring och vara "misstänksamma"

Just sett "Knuckle" på svt; http://svtplay.se/v/2694741/dox/knuckle?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2678479/sb,p129798,1,f,-1

Handlar om resandefamiljer i Irland (hamnade av en ren händelse framför dokumentären, blev extra spännande eftersom jag bor i Irland) som har olika fighter och uppgörelser med varandra. Ofta över saker som hände för tio år sedan. Fejderna har hållit på i 50 år och tycks vara mer eller mindre traditionsenligt.

Det är sjukt, små barn tillhörande de olika familjerna står och hejar på. James Quinn McDonagh som är huvudpersonen i dokumentären verkar dock ändå på sätt och vis rätt skärpt. Han har ett bra liv i UK, utanför klanbråken.

Om jag kommer rätt ihåg var hela Irland förr i tiden uppdelat mellan 4-5 storklaner och än idag lever antagonismen kvar. Crazy Irish...

Har du själv märkt av rivaliteterna?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag kommer rätt ihåg var hela Irland förr i tiden uppdelat mellan 4-5 storklaner och än idag lever antagonismen kvar. Crazy Irish...

Har du själv märkt av rivaliteterna?

Lyckligtvis inte. Inte vad jag vet i alla fall. Har sett resandeboskap när man tagit bussen till andra delar av Irland, men våldet har jag klarat mig utan. Nyhetsflödet har jag inte jättebra koll på (vilken kass invandrare jag är)

Tror att de i huvudsak söker sig utanför Dublin. T.ex Dundalk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

vet inte var jag ska tipsa, men denna tråd blir nog finemang.

Malmöpolisen

En dokumentärserie om polisens arbete i Malmö, sänds på SVT och är hittills inne på sitt 3:e av 6 avsnitt.

http://svtplay.se/t/178181/malmopolisen

Mycket snyggt filmat och den känns väldigt genomarbetad. Mer dokumentär än TV4as 112 på liv och död.

Yttre befäl Paol Juhlin (som är någon sorts huvudperson i serien) verkar vara en, tycker jag, sympatisk och lugn polis. Humoristisk från och till också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tipsar starkt om HBO's "Paradise Lost"-trilogi som jag tycker är helt jävla suverän. De inblandade har så starka personligheter, karaktärer, ja vad fan...efter att ha sett den första var jag helt chockad. Jag hade väldigt lätt att leva mig in i fallet och omständigheterna runt det och hela historien är så otroligt intressant att jag kan fan inte sluta tänka på det när jag väl kommer igång.

PARADISE_LOST_1235510_0.png

West Memphis Three

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...

Joint Strike Fighter är ett samarbetsprojekt mellan bland annat USA och Storbritannien. Projektet går ut på att utveckla ett stridsflygplan som ska ersätta det mer än 40 år gamla planet Harrier Jump Jet samt F/A-18 Super Hornet. Harriern är det enda jetdrivna plan som idag är i bruk som kan landa vertikalt, men det är livsfarligt svårstyrt (

) och byggt på teknik från 60-talet.

För att bestämma om det var Boeing eller Lockheed-Martin som skulle få utveckla detta enorma stridsflygsprojekt de kommande 40 åren, startade den amerikanska regeringen en tävling där parternas färdigställda flygplan skulle uppfylla ett antal kriterier: Stealth, överljudshastighet och vertikala starter och landningar. Det färdiga planet, vilket det än skulle bli, skulle utvecklas i tre olika modeller för marinen, flottan och flygvapnet.

Här är en dokumentär som visar tävlingen mellan Boeing och Lockheed-Martin. Del 2 är faktiskt riktigt spännande, den kan ni titta på om ni inte orkar se hela.

Vilket plan som vann, vet alla som spelar BF3 ;)

Redigerad av Henkibojj
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Joint Strike Fighter är ett samarbetsprojekt mellan bland annat USA och Storbritannien. [...]

Tack, finner det givetvis väldigt intressant! smile_1181703_0.gif

Måste få säga att Boeings x32 nog är ett av världshistoriens allra fulaste flygplan.

Om någon för övrigt undrar vad man får om man korsar Boeing och Lockheed-Martin så har ni svaret här:

Boeing gick inte helt vinstlösa mao.

Redigerad av aikjonas12
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...