Jump to content

Dokumentärer


Saleen
 Share

Recommended Posts

Av Michael Moore's filmer har jag bara sett Sicko, som jag tyckte var väldigt bra, tankeväckande och intressant. Självklart en aning vinklad dock. Ska se de andra så fort jag har sett lite annat (läs: om två-tre år).

Den kanske bästa (av typ 5-6 st >_< ) dokumentären jag har sett är Jesus Camp. Tror att många har sett den härifrån, men den handlar hur som helst om småbarn i USA som hjärntvättas med extrem-kristendom från tidig ålder. Riktigt jobbig att se på, väldigt skrämmande och rent äcklande vid vissa tillfällen.

Igår så var det en intressant dokumentär på 1:an, Friends of God heter den. Liknade Jesus Camp i upplägget, handlar mer om högerkristnas makt och politik i dagens USA än om barnen. Rekommenderas.

-----

En dokumentär jag verkligen ser fram emot är Gonzo: The Life and Work of Dr. Hunter S. Thompson. Inspelad av Alex Gibney, som tydligen fått en Oscar för någon av sina gamla filmer. Ända sedan jag såg Fear and Loathing in Las Vegas första gången har jag varit fascinerad av HST's liv och gärningar, har höga förhoppningar på den här dokumentären. Den har haft premiär på en filmfestival i januari, vet inte när den kommer till alla vanliga dödliga...

The Dude: Hehe, Super High Me var väldigt skön om man tog den med en nypa salt, men som dokumentär tyckte jag den saknade objektivitet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Av Michael Moore's filmer har jag bara sett Sicko, som jag tyckte var väldigt bra, tankeväckande och intressant. Självklart en aning vinklad dock. Ska se de andra så fort jag har sett lite annat (läs: om två-tre år).

Den kanske bästa (av typ 5-6 st >_< ) dokumentären jag har sett är Jesus Camp. Tror att många har sett den härifrån, men den handlar hur som helst om småbarn i USA som hjärntvättas med extrem-kristendom från tidig ålder. Riktigt jobbig att se på, väldigt skrämmande och rent äcklande vid vissa tillfällen.

Igår så var det en intressant dokumentär på 1:an, Friends of God heter den. Liknade Jesus Camp i upplägget, handlar mer om högerkristnas makt och politik i dagens USA än om barnen. Rekommenderas.

-----

Jadu.. Hur ska jag komma igenom en sådan film utan att slå sönder halva rummet samt spamma hatinlägg i religionsforumet på FB. Det blir svårt. >_<

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, hur tusan motiverar du underrubriken till den här tråden?

Aaah, minns tiden på mellanstadiet då man satt bänkad framför TV4 varje onsdag(?) och kollade på dokumentärer om konstiga människor. >_<

Borde börja med det igen.

Jadu, det blev lite spontant. Jag får jobba på det.

Konstiga människor säger du.. Du har ju GTAsajten, annars? >_<

Jag funderade på om det finns någon längre dokumentär om Charles Darwin och hans arbete och tankar? Visst, han har skrivit en del böcker men dokumentärer är alltid trevligt. :doh:

.... och här vågar jag inte skriva mer, för annars börjar jag spamma och skriva skrot... afk sova.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har på sistone kollat igenom From the Earth to the Moon, BBC Space Race och In the Shadow of the Moon. 15,5 timmar. Mest ett personligt historiskt intresse. Fascinerad av hela den enorma bedriften från begynnelsen med Wernher von Brauns V2-raket till sista re-entryn av Apollo 17.

Jag älskade alla trots att de inte var lysande. Utan intresse somnar man nog till alla förutom In the Shadow of the Moon, kort och bra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

The King of Kong

I The King of Kong möter man en medelålders lärare(Steve) i naturvetenskap som är på jakt efter världsrekordet på arkadklassikern, Donkey Kong och där med få en plats i Guinness rekordbok. Steves störste konkurrent för att bli "the king of kong" är den regerande och något udda mästaren Billy. Längs vägen, drar de båda männen värdefulla lärdomar om vad det innebär att vara en sann mästare och upptäcker att man inte alltid måste vinna för att vara en vinnare.

[youtube-old]YPLjXjObEms[/youtube-old]

Kan verkligen rekommendera denna dokumentär, riktigt bra! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

The King of Kong

I The King of Kong möter man en medelålders lärare(Steve) i naturvetenskap som är på jakt efter världsrekordet på arkadklassikern, Donkey Kong och där med få en plats i Guinness rekordbok. Steves störste konkurrent för att bli "the king of kong" är den regerande och något udda mästaren Billy. Längs vägen, drar de båda männen värdefulla lärdomar om vad det innebär att vara en sann mästare och upptäcker att man inte alltid måste vinna för att vara en vinnare.

[youtube-old]YPLjXjObEms[/youtube-old]

Kan verkligen rekommendera denna dokumentär, riktigt bra! :D

Haha, denna billy har också världsrekordet i pac-man, träffade honom på ett Dreamhack för några år sedan. En vuxen nörd, müsigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den enda dokumentär jag sett på sistone är Metallica - Some Kind of Monster. Extremt intressant dokumentär som både roar och griper tag i en. Har man varit fan länge (vilket jag har) får man en helt annan bild av hur det ser ut "bakom kulisserna". Dessutom fick jag med en extra skiva med ~3 timmar extramaterial som plöjs igenom undan för undan. Rekommenderas!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...